Dansk tourstart og cykelkultur var i fokus ved rutepræsentationen af Tour de France 2022 i Paris

I dag blev den samlede rute for Tour de France 2022 præsenteret i Paris foran hundredvis af indbudte gæster og verdenspressen. Her var den danske tourstart i centrum, hvor bl.a. H.K.H. Kronprinsen holdt tale om danskernes cykelglæde, og parterne bag den danske tourstart viste deres nye film om Danmark som cykelland.

Borgmestrene fra de fem danske mål- og startbyer, erhvervsminister Simon Kollerup og H.K.H. Kronprinsen var alle med, da løbsdirektør Christian Prudhomme i dag præsenterede de 21 etaper for næste års Tour de France i Palais de Congrès i Paris. Præsentationen blev i år indledt med fokus på Danmark og den danske cykelkultur.

”Den samlede Tour de France-rute for 2022 er i dag blevet præsenteret foran verdenspressen med afsæt i de tre enestående etaper i Danmark og fortællingen om den danske cykelglæde. Det er så stort! Når en af verdens største sportsbegivenheder næste sommer starter i Danmark, vil vi lave gul folkefest på tværs af landet – og bruge muligheden til at vise vores smukke cykelland og cykelglæde frem for hele verden,” siger Lars Weiss, overborgmester i København og bestyrelsesformand for Grand Départ Copenhagen Denmark (S).

Inden Christian Prudhomme afslørede den samlede rute for næste års Tour de France, blev der vist en ny video fra parterne bag den danske Grand Départ. Filmen sætter fokus på den særlige danske cykelkultur, de fem danske mål- og startbyer og den danske tour-begejstring.

LINK TIL FILMEN: https://bit.ly/3kNGZS6

Som et led i at det officielle Danmark er i Paris ifm. rutepræsentationen af Tour de France, afholder Dansk Industri i samarbejde med VisitDenmark og Food Nation samme dag et erhvervsfremstød for danske virksomheder og indbudte gæster i Danmarkshuset. Samtidig vil der være borgerrettede cykelevents ude foran huset på Champs-Élysées.

Med tre stærke danske etaper bliver gaderne fyldte med sommerglade turister, ligesom seere fra hele verden vil følge rytternes rejse gennem vores land. Det er en helt oplagt chance for at vise den særlige danske dna frem, hvor vores skønne landdistrikter, den enestående danske cykelglæde og mange virksomheder også er i fokus. Derfor er vi allerede nu i gang med at promovere dansk erhvervsliv, så den gule folkefest også er et udstillingsvindue for dansk erhvervsliv.” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Til erhvervsfremstødet vil der være fokus på hvordan sund livsstil, madglæde og gastronomi hænger tæt sammen med den tilgang vi i Danmark har til cykling og bæredygtighed, hvor de medvirkende virksomheder vil præsentere deres løsninger og produkter for stakeholders og indbudte VIP, såsom Kronprinsen, erhvervsministeren, borgmestre og sponsorer.

PRESSE

• Grand Départ Copenhagen Denmarks video ’Danmark – et cykelland’ og billeder fra rutepræsentationen findes her: https://bit.ly/3kNGZS6
  • Kontakt til overborgmester i København og bestyrelsesformand for Grand Départ Copenhagen-Denmark Lars Weiss og Alex Pedersen sker via presseansvarlig i Tour-sekretariatet, Simon Kærup tlf. 24926298, mail EL1U@kk.dk
  • Kontakt til erhvervsminister Simon Kollerup via presserådgiver Camilla Christensen Weigel, tlf. 91337097, mail cachwe@em.dk
  • Kontakt vedr. Kronprinsen via kommunikationsmedarbejder Oliver Jøhnk Boel, tlf. 33402514, mail. ojb@kongehuset.dk

FAKTA

• Som et led i rutepræsentationen afsløredes også årets Tour de France-plakat. Det er den danske grafiske designer Peter Ludvigsen, som A.S.O. har udvalgt som vinder på baggrund af mange flotte bud. Med afsæt i det danske værtskab for Grand Départ blev der i april måned udskrevet en plakatkonkurrence, hvor man indbød danske grafiske designere og passionerede amatører til at komme med bud på årets plakat.

Plakaten kan ses her: https://bit.ly/3kNGZS6

• Grand Départ Copenhagen Denmark afvikles 1.-3. juli 2022, og indledes med en 13 km enkeltstart i verdens bedste cykelby København. Dernæst følger 2. etape med 199 km fra Roskilde til Nyborg og 3. etape med 182 km. fra Vejle til Sønderborg.
  • Følg Tour de France i Danmark på hjemmesiden www.letourcph.dk på sociale medier: @letourdkpå Facebook, Twitter og Instagram.

FAKTA OM ERHVERVSFREMSTØDET I DANMARKSHUSET

• Dansk Industri og Udenrigsministeriet er i samarbejde med VisitDenmark og Food Nation vært for erhvervsfremstødet i Danmarkshuset på Champs Elysées. Foruden dialog og networking mellem virksomhederne og de indbudte stakeholders byder erhvervsfremstødet på andre spændende elementer herunder:

o   Paneldiskussion ml. Københavns stadsarkitekt, Camilla Van Deurs, og David Belliard, Paris’ borgmester for transformation of public spaces and mobility.

o   Gastronomisk iscenesættelse af, hvordan cykling er en central del af danskernes hverdag. Der sker med Cykelkokken, som vil skabe en unik madoplevelse, hvor dansk gastronomi, bæredygtighed og madglæde bindes sammen med cykling.