Turbine Forlaget A/S

Besættelsestiden i Holbæk Amt

Museum Vestsjælland og forlaget Turbine udgiver i samarbejde bogen ”Et Danmark i splid med sig selv.” En bog, med skildringer af besættelsestiden, som den tog sig ud for helt almindelige danskere uden politisk indflydelse.
Bogens forside

Da tyskerne besatte Danmark under Anden Verdenskrig, fik regeringens beslutning om at samarbejde med tyskerne stor indflydelse for civile indbyggere, der måtte vælge mellem at være lovlydige og leve i fred og ro, eller kaste sig ind i kampen. Enten ved at gå med tyskerne som østfrontfrivillige eller at slutte sig aktivt til dem, der kæmpede for at sende tyskerne på porten.

Holbæk Kaserne husede indtil den 29. august 1943 en stor del af den danske hær, og Isefjorden var øvelsesområde for den danske flåde. Så krigen var en del af livet for mange mennesker i Holbæk Amt. Og de beslutninger, der blev truffet af regeringen kunne ikke nødvendigvis tilpasses hverken hverdag eller værdier hos den almindelige borger, der stod midt i konflikten.

En boggruppe bestående af Peter Blumensaadt, Henning Lindhardt, Gudrun Lund og Dan Ch. Christensen som pennefører har i flere år lavet grundig research og arbejdet sig gennem et stort kildemateriale i deres bestræbelser på at lave et grundigt værk om alle aspekter ved de fem forbandede år, hvor Danmark var besat.

Bogen tager læserne med hele vejen rundt om alt fra hverdagslivet til sabotageaktioner og våbenmodtagelser. Likvideringer og retsopgør beskrives også. Medlemmer af Frikorps Danmark, der tog til Østfronten med regeringens velsignelse, men blev dømt for landsforræderi, da de kom hjem. Frihedskæmpere, der modtog illegale våben fra de allierede og sprængte danske virksomheder i luften, blev hyldet som helte efter befrielsen. Danmark var i splid med sig selv, og de, der levede midt i det, der i dag er en central del af vores historie, traf alle sammen valg, der fik konsekvenser, som de ikke nødvendigvis kunne forudse.

Fakta om bogen:

Titel: Et Danmark i splid med sig selv – Holbæk Amt besat og befriet
Forfatter: Dan Ch. Christensen
Forlag: TURBINE
Sidetal: 624 sider
Vejl. pris:  349,95 kr.
Udkommer d. 31. marts 2020

Bogen købes hos boghandleren, på museets hjemmeside www.vestmuseum.dk, samt i Museum Vestsjællands Butikker, når de igen er åbne efter Corona-epidemien.

Bogens forside
Holdet bag bogen

Information om Turbine Forlaget A/S

Turbine Forlaget A/S
Balticagade 10 B, 2. sal

86 12 79 16https://turbine.dk/

Forlaget Turbine blev grundlagt i 2004.

Vores profil er bred, og grundtanken er, at vi ikke lader os begrænse af hverken genre, stil eller format – vores fokus er kvaliteten i den enkelte udgivelse.

Følg pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Flere pressemeddelelser fra Turbine Forlaget A/S

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.