Andelskassepris-penge er gået til øget markedsføring overfor turister og aktiviteter for ensomme unge

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken for fjerde gang Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. Priserne går til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en vigtig forskel i deres lokalsamfund. I 2018 var Hertugbyens Udviklingsforum og Ventilen Sønderborg blandt prismodtagerne. Her fortæller de, hvad de har brugt pengene til.

”Vi modtog i marts 2018 Andelskassens Sammen kan vi mere-pris for det udviklingsarbejde, vi har igangsat i Augustenborg. Med prisen fulgte en check på 15.000 kr., som vi har valgt at bruge meget synligt og aktivt i vores videre arbejde. Vi har hængt et kæmpe banner på 6 x 8 meter op på siloen i Augustenborg, der byder alle velkommen til vores by. Samtidig har vi fået udarbejdet et nyt logo, som alle foreninger og forretninger kan bruge til at markedsføre Augustenborg. En del af beløbet er desuden blevet brugt på at få udarbejdet turistinformation om Hertugbyen på engelsk, tysk og dansk til hjemmesiden www.augustenborg.dk. Så der er ingen tvivl om, at Sammen kan vi mere-prisen har været med til at gøre en forskel for vores arbejde med at udvikle Hertugbyen Augustenborg.”

Det siger Birger Larsen, som er formand i Hertugbyens Udviklingsforum, der er et lokalt initiativ i Augustenborg. Her arbejder en stor gruppe engagerede borgere med en masterplan for at sikre, at byen udvikler sig optimalt i forhold til nutidens og fremtidens beboere og turister – blandt andet indenfor områder som naturoplevelser, havneområdet, bosætningstilbud, byudvikling og turismetiltag.

Ventilen Sønderborg modtog også en Sammen kan vi mere-pris i 2018, og her er præmiepengene ligeledes blevet brugt til gavn for lokalsamfundet. Nærmere betegnet til glæde for gruppen af ensomme unge mellem 15 og 25 år, der jævnligt mødes på Ventilen. Initiativet drives af en flok frivillige mellem 18 og 30 år, der sørger for at gøre Ventilen til et hyggeligt og trygt mødested:

”Ventilen Sønderborg har nydt utrolig godt af Sammen kan vi mere-prisen. Først og fremmest har det være et kæmpe selvtillids-boost for de frivillige, som gennem den eksterne støtte er blevet bekræftet i vigtigheden af deres store indsats. Det skaber en ekstra gejst i motivationen samt en stolthed hos den enkelte. Derudover har prisen betydet, at vi har kunnet afholde en masse forskellige aktiviteter på ugentlig basis. Det har været alt fra fastelavnsfest og bagedyst til mad- og brætspilsaftener for de unge, som kommer her. Prisen har i det hele taget gjort det muligt at lave en masse hyggelige ting med de unge, hvilket er altafgørende for en lokalforening som Ventilen Sønderborg, så vi fortsat kan være med til at bekæmpe ensomhed blandt unge,” siger Julie Frøkjær, der er lokalkonsulent for Ventilen Sønderborg.

Hos Danske Andelskassers Bank, hvis filialer og rådgivningscentre går under navnet Andelskassen, vækker det glæde, at beløbene fra Sammen kan vi mere-priserne er kommet ud at leve i lokalsamfundene, for det er netop formålet med prisuddelingen:

”Det er utroligt positivt at opleve, hvordan pengene kan gøre det nemmere og måske også lidt sjovere for de lokale ildsjæle at udføre deres arbejde og derigennem bidrage til at gøre en forskel for mange mennesker på en gang. Jeg glæder mig meget til at se, hvem der får priserne på dette års aktionærmøde i Augustenborg den 19. marts,” udtaler Jan Pedersen, adm. direktør i Danske Andelskassers Bank.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank A/S, tlf. 87 99 30 33 / 23 72 55 70 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Martin Outzen ansat som ny kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus7.12.2018 09:09Pressemeddelelse

25-årige Martin Outzen er pr. 1. oktober ansat som kunderådgiver i Andelskassen i Aarhus. Han kommer fra en stilling som kunderådgiver i Andelskassen i Sønderborg, hvor han har været i knap 5 år. Martin bor i Aarhus, hvor en stor del af hans fritid går med at være fodbolddommer i 2. division. Derudover bliver fritiden brugt på venner, familie og squash. ”Beslutningen om at rykke teltpælene op og flytte fra Sønderborg til Aarhus var let, for der lå en fantastisk spændende udfordring og ventede på mig i Aarhus filial, som jeg ikke kunne sige nej til. Det er en filial, som har en klar målsætning om, at den skal vokse og blive langt mere synlig i Aarhus, og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, da både fagligheden, humøret og stemningen altid er helt i top blandt medarbejderne, og det er selvfølgelig også noget, vores kunder lægger mærke til og kan lide. Jeg er glad for at være blevet en del af holdet i Aarhus og den spændende rejse, vi sammen skal ud på”, siger Martin Outzen. Fr

Danske Andelskassers Bank: Resultat for Q3 2018 langt bedre end sidste år21.11.2018 13:15Pressemeddelelse

Danske Andelskassers Bank A/S har netop offentliggjort regnskabet for 1.-3. kvartal 2018. Igen kan banken præsentere et flot resultat, denne gang på 106,1 mio. kr., hvilket er hele 45 % bedre end i samme periode sidste år. Færre nedskrivninger og en stigning i bankens netto rente- og gebyrindtægter er de primære årsager til det gode resultat, som banken betegner som ’tilfredsstillende’.