Andelskassepris-penge er gået til øget markedsføring overfor turister og aktiviteter for ensomme unge

Når Andelskassen til marts 2019 afholder sine årlige aktionærmøder, uddeler banken for fjerde gang Andelskassepriser og Sammen kan vi mere-priser for i alt 300.000 kr. Priserne går til enkeltpersoner, grupper, foreninger eller virksomheder, der gør en vigtig forskel i deres lokalsamfund. I 2018 var Hertugbyens Udviklingsforum og Ventilen Sønderborg blandt prismodtagerne. Her fortæller de, hvad de har brugt pengene til.

”Vi modtog i marts 2018 Andelskassens Sammen kan vi mere-pris for det udviklingsarbejde, vi har igangsat i Augustenborg. Med prisen fulgte en check på 15.000 kr., som vi har valgt at bruge meget synligt og aktivt i vores videre arbejde. Vi har hængt et kæmpe banner på 6 x 8 meter op på siloen i Augustenborg, der byder alle velkommen til vores by. Samtidig har vi fået udarbejdet et nyt logo, som alle foreninger og forretninger kan bruge til at markedsføre Augustenborg. En del af beløbet er desuden blevet brugt på at få udarbejdet turistinformation om Hertugbyen på engelsk, tysk og dansk til hjemmesiden www.augustenborg.dk. Så der er ingen tvivl om, at Sammen kan vi mere-prisen har været med til at gøre en forskel for vores arbejde med at udvikle Hertugbyen Augustenborg.”

Det siger Birger Larsen, som er formand i Hertugbyens Udviklingsforum, der er et lokalt initiativ i Augustenborg. Her arbejder en stor gruppe engagerede borgere med en masterplan for at sikre, at byen udvikler sig optimalt i forhold til nutidens og fremtidens beboere og turister – blandt andet indenfor områder som naturoplevelser, havneområdet, bosætningstilbud, byudvikling og turismetiltag.

Ventilen Sønderborg modtog også en Sammen kan vi mere-pris i 2018, og her er præmiepengene ligeledes blevet brugt til gavn for lokalsamfundet. Nærmere betegnet til glæde for gruppen af ensomme unge mellem 15 og 25 år, der jævnligt mødes på Ventilen. Initiativet drives af en flok frivillige mellem 18 og 30 år, der sørger for at gøre Ventilen til et hyggeligt og trygt mødested:

”Ventilen Sønderborg har nydt utrolig godt af Sammen kan vi mere-prisen. Først og fremmest har det være et kæmpe selvtillids-boost for de frivillige, som gennem den eksterne støtte er blevet bekræftet i vigtigheden af deres store indsats. Det skaber en ekstra gejst i motivationen samt en stolthed hos den enkelte. Derudover har prisen betydet, at vi har kunnet afholde en masse forskellige aktiviteter på ugentlig basis. Det har været alt fra fastelavnsfest og bagedyst til mad- og brætspilsaftener for de unge, som kommer her. Prisen har i det hele taget gjort det muligt at lave en masse hyggelige ting med de unge, hvilket er altafgørende for en lokalforening som Ventilen Sønderborg, så vi fortsat kan være med til at bekæmpe ensomhed blandt unge,” siger Julie Frøkjær, der er lokalkonsulent for Ventilen Sønderborg.

Hos Danske Andelskassers Bank, hvis filialer og rådgivningscentre går under navnet Andelskassen, vækker det glæde, at beløbene fra Sammen kan vi mere-priserne er kommet ud at leve i lokalsamfundene, for det er netop formålet med prisuddelingen:

”Det er utroligt positivt at opleve, hvordan pengene kan gøre det nemmere og måske også lidt sjovere for de lokale ildsjæle at udføre deres arbejde og derigennem bidrage til at gøre en forskel for mange mennesker på en gang. Jeg glæder mig meget til at se, hvem der får priserne på dette års aktionærmøde i Augustenborg den 19. marts,” udtaler Jan Pedersen, adm. direktør i Danske Andelskassers Bank.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank A/S, tlf. 87 99 30 33 / 23 72 55 70 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Danske Andelskassers Bank: Salg af Sparinvest Holdings SE vil styrke vores kapitalgrundlag betydeligt og forbedre mulighederne for at gennemføre vækststrategi1.3.2019 09:59:00 CETPressemeddelelse

Ejerkredsen bag Sparinvest Holdings SE (”Sparinvest”) har dags dato indgået en betinget aftale med Nykredit om salg af 75 % af aktierne i Sparinvest. Aftalen er betinget af udfaldet af en igangværende due diligence-proces samt myndighedsgodkendelser og godkendelse på Sparinvests kommende generalforsamling. Danske Andelskassers Bank ejer i dag 13,8 % af aktierne i Sparinvest. Hvis den betingede købsaftale gennemføres, vil det derfor medføre en væsentlig styrkelse af bankens kapitalgrundlag i 2019, idet bankens kapitalprocent med udgangspunkt i opgørelsen ultimo 2018 vil blive forbedret med 3,4 procentpoint. Dette er samtidig med til at sikre, at Danske Andelskassers Bank har mulighed for at betale udbytte til bankens aktionærer i de kommende år. Ved gennemførelse af salget vil Danske Andelskassers Bank kunne indtægtsføre en ekstraordinær skattefri indtægt på ca. 161 mio. kr. og en udbyttebetaling på ca. 21 mio. kr. efter skat. Salget vil medføre et fald i de fremtidige indtægter relater

Danske Andelskassers Bank: Positive takter og resultat efter skat på 121,9 mio. kr. i 2018 trods udfordringer på de finansielle markeder28.2.2019 11:01:33 CETPressemeddelelse

”2018 har samlet set været et godt år i Danske Andelskassers Bank. Vi har oplevet en positiv udvikling i bankforretningen på de fleste områder og kommer ud med et overskud før skat på 105,7 mio. kroner, et udlån, der er steget med 3,4 %, nedskrivninger, der er 81 procent lavere end i 2017 og en stigende basisindtjening. Det synes jeg godt, vi kan være meget tilfredse med,” siger adm. direktør i Danske Andelskassers Bank, Jan Pedersen, i forbindelse med offentliggørelsen af bankens årsregnskab. I juni nåede banken en vigtig milepæl, da den udstedte et Tier 2-lån på 105 mio. kr. En del af beløbet blev anvendt til indfrielse af restgælden på 19 mio. kr. på det statslige hybridlån, som blev optaget som en del af Bankpakke II. 2018 blev dermed året, hvor Danske Andelskassers Bank – med stærk opbakning fra en række institutionelle investorer – kom helt fri af statslige midler og nu står med et væsentligt styrket kapitalgrundlag. ”Der har selvfølgelig også været udfordringer i 2018, som vi ge

Andelskassens lokallånspulje støtter Ungdommens Røde Kors i Viborg1.2.2019 15:19:18 CETPressemeddelelse

Andelskassen støtter Ungdommens Røde Kors’ lokale Viborg-afdeling med 10.000 kr. fra bankens lokallånspulje. Begrundelsen er, at de unge frivillige, der lægger masser af tid og kræfter i Ungdommens Røde Kors, er med til at gøre en vigtig forskel for en masse børn og unge og dermed gøre Viborg til et bedre sted at bo. Støtten vækker stor glæde hos foreningens formand og næstformand, der mødte op en kold januar-eftermiddag for at modtage pengene og masser af anerkendelse fra Andelskassens centerdirektør i Viborg.