Andelskassens lokallånspulje støtter Fra BY til THY med 10.000 kr.

Andelskassen har valgt at støtte projektet Fra BY til THY med 10.000 kr. fra bankens lokallånspulje. Fra BY til THY har til formål at øge lægestuderendes kendskab til Thy-området og tiltrække ny, veluddannet arbejdskraft. Bankens støtte vækker glæde hos 24-årige Tommy Pedersen, der står bag Fra BY til THY og for andet år i træk netop har afholdt det årlige træf for lægestuderende fra Aarhus Universitet.

I 2017 afholdt ildsjælen Tommy Pedersen med hjælp fra Thisted Kommune for første gang eventen ”Fra BY til THY”, hvor en bus med 25 entusiastiske lægestuderende blev fragtet fra Aarhus til Thy, så de kommende læger ved selvsyn kunne se, hvor fantastisk et område, Thy er, og hvor mange muligheder det byder på for en ung, nyuddannet læge.

Efterfølgende var der tre af deltagerne, der tog kontakt til Tommy Pedersen, fordi de var interesserede i at søge en medicinsk stilling i Thy – enten på Aalborg Universitetshospital i Thisted, i en lægepraksis eller i en uddannelsesstilling. Så projektet har trods sin korte levetid allerede vist sig at være en succes.

”Fra BY til THY begyndte egentlig som mit bachelorprojekt på cand.merc.-studiet, hvor jeg undersøgte lægemanglen i udkantsområderne med fokus på Thisted Sygehus. Her opdagede jeg, at der virkelig var behov for at øge kendskabet til Thy og områdets mange herligheder, og jeg satte mig for, at jeg også personligt ville gøre en indsats,” fortæller Tommy Pedersen, der selv kommer fra Koldby.

Surfing, sygehus og besøg hos Dokken i Thisted
I år deltog 30 lægestuderende fra Aarhus i eventen, der løb af stablen den 15. september. Her skulle de først ud og prøve kræfter med bølgerne i Cold Hawaii, hvorefter de aflagde Aalborg Universitetshospital i Thisted et besøg. Dagen sluttede af med et besøg hos Dokken i Thisted, inden bussen igen satte kursen mod Aarhus. ”Vi har set en udvikling, hvor Thy er blevet attraktiv. Stillinger i Thisted bliver valgt på lige fod med stillinger i storbyer som Aarhus og København. Så det ser ud til, at Fra BY til THY gør en forskel, men vi skal naturligvis blive ved med at gøre opmærksom på områdets muligheder, for selvfølgelig skal vi have et effektivt medicinsk beredskab i Thy og i Thisted i fremtiden,” siger Tommy Pedersen og fortsætter:

”Støtte som den, Fra BY til THY har modtaget fra Andelskassen, er helt afgørende for projektets overlevelse. Uden tilskud fra sponsorer kunne vi ikke strikke en så fantastisk dag sammen for deltagerne. Helt konkret går pengene til de to hovedudgifter: Bustransport fra Aarhus til Klitmøller og et introkursus i surfing for samtlige 30 deltagere.”

Filialdirektør: Fra BY til THY har fortjent et kontant skulderklap
Valget af Fra BY til THY som modtager af midler fra Andelskassens lokallånspulje var oplagt, siger filialdirektør i Andelskassen i Koldby, Jesper Elkær:

”Hvis nogen har fortjent et bidrag fra Andelskassens lokallånspulje her i området, må det være Fra BY til THY, for det er i bund og grund bare er et rigtig godt projekt. Vi ønsker som bank, at midlerne fra lokallånspuljen bliver brugt bedst muligt til gavn for hele vores lokalområde. Fra BY til THY giver mulighed for at udbrede kendskabet til Thy og tiltrække nye tilflyttere og kvalificeret arbejdskraft, hvilket kommer hele området til gavn.”

”Der findes så mange gode idéer rundt omkring os, og kan vi som bank bidrage bare en lille smule til, at nogle af disse idéer bliver realiseret, skaber job og vækst og dermed er med til at gøre en forskel, vil jeg være rigtig stolt,” tilføjer Jesper Elkær.

Andelskassens lokallån er et initiativ, hvor banken lægger 1.000 kr. i en pulje, hver gang en kunde optager et lokallån til fx bolig eller bil. En gang om året bliver midlerne uddelt til gode, lokale formål. ”Helt grundlæggende er det fantastisk, at Andelskassen går ind og gør det her. Det har området brug for, og det er meget værdifuldt for bankens kunder i området, fordi kunderne ved, at når de er kunder hos Andelskassen, går de automatisk ind og støtter op om nogle projekter, som også gavner dem selv. Jeg kan godt lide tanken om, at en bank giver noget tilbage til lokalområdet,” slutter Tommy Pedersen.

For yderligere information, kontakt venligst:
Tine Martlev Pallesen, kommunikationschef i Danske Andelskassers Bank, på telefon 87993033 / 23725570 eller pr. mail tmp@dabank.dk.

Mads Lyhne ansat som valuta- og kundechef i Danske Andelskassers Bank A/S19.6.2019 15:35:27 CESTPressemeddelelse

48-årige Mads Lyhne er ansat som valuta- og kundechef i Danske Andelskassers Banks Banking Services-afdeling, der er placeret i bankens hovedkontor i Hammershøj. Mads Lyhne har de seneste fem år været områdedirektør for finansområdet i Sparekassen Kronjylland. Privat bor han i Gistrup syd for Aalborg sammen med sin kone Tina og deres to sønner på 12 og 14 år. Fritiden går med golf og badminton samt familiens fælles hobby – rejser. ”Jeg kendte Danske Andelskassers Bank gennem Sparinvest-samarbejdet og var ikke i tvivl, da jeg fik tilbudt den spændende stilling som valuta- og kundechef. Serviceringen af mindre pengeinstitutter bliver en vigtig del af mit ansvarsområde, og det er også noget, jeg har erfaringer med fra mit tidligere job. Jeg glæder mig til fortsat at arbejde med dette segment i en mellemstor, ambitiøs lokalbank med en spændende strategi og korte beslutningsveje,” siger Mads Lyhne i forbindelse med ansættelsen.

Andelskassens Lokallånspulje støtter Stationsbygningen i Ringe med 17.000 kr.19.6.2019 09:33:18 CESTPressemeddelelse

Andelskassen i Ringe har doneret 17.000 kr. fra bankens Lokallånspulje til Stationsbygningen i Ringe. Begrundelsen er, at Stationsbygningen gør en stor og vigtig forskel i lokalområdet som initiativtager til en lang række aktiviteter, der er med til at skabe liv i Ringe og styrke fællesskabet. Det vil Andelskassen gerne være med til at støtte op omkring samtidig med, at banken med donationen vil vise sin opbakning til det lokale foreningsliv.

Flemming Lunde udnævnt til ny filialdirektør i Andelskassen i Ringe29.5.2019 14:53:17 CESTPressemeddelelse

Andelskassen i Ringe har fået ny filialdirektør. Det drejer sig om den tidligere souschef i filialen, Flemming Lunde, som nu har overtaget roret. Flemming Lunde er ikke noget nyt ansigt i Andelskassen-regi. Faktisk har han været ansat i Andelskassen siden 1997 og har gennem årene varetaget flere forskellige jobfunktioner, blandt andet som kunderådgiver og som filialdirektør i bankens tidligere filialer i Gislev, Stenstrup og Kværndrup. Flemming er oprindeligt udlært i det daværende Sydfyns Discontobank i Faaborg og har efterfølgende været ansat i seks år i Hafnia og Codan, hvor han blev uddannet exam. assurandør. I forbindelse med udnævnelsen til filialdirektør siger Flemming Lunde: ”Jeg har haft snart 22 år spændende og dejlige år i Andelskassen og har været med gennem hele processen med omdannelse fra andelsselskab til børsnoteret virksomhed. Det har givet mig en ballast og erfaring, som jeg nyder godt af i mit daglige arbejde. Jeg var derfor ikke i tvivl, da jeg blev tilbudt jobbet