


51.000 kunder er gået i kamp mod madspild i Netto
For godt en måned siden tog Netto kampen op mod de 400.000 ton mad, der hvert år bliver smidt ud i butikkerne samt i fødevareindustriens produktion og lagre. Her indledte Netto et samarbejde med fødevareBanken og lancerede appen ”Mad skal spises” – en madspilds-app, der hjælper danskerne med at dele overskudsvarer, som ellers risikerer at blive smidt ud.
Hos Netto er man begejstrede over den store interesse, som kampen mod madspild og appen allerede har fået blandt kunderne:
”At så mange allerede har udvist interesse for appen og aktivt går efter overskudsvarerne er et glædeligt resultat og samtidig en bekræftelse på, at vi sammen med forbrugerne rent faktisk kan bekæmpe madspild,” siger Brian Seemann Broe, landedirektør for Netto.
Stor interesse for at undgå madspild
”Mad skal spises”-appen er ikke blot udviklet til Nettos egne butikker og kunder, men kan bruges i alle de danske supermarkeder. Og det bliver den:
”Kampen mod madspild er en sag, der vedrører os alle. Derfor glæder det os, at appen også bliver brugt i andre dagligvarebutikker,” fortæller Brian Seemann Broe, Netto.
”Mad skal spises” gør det netop muligt og nemt for forbrugerne at finde, købe og dele overskudsvarer med hinanden fra supermarkeder rundt om i landet.
Kunderne elsker at dele
Danskerne vil gerne dele og bidrage til fællesskabet, og det er Nettos ”Mad skal spises”-app blandt andet et godt eksempel på. En af storbrugerne af appens tilbud er den kun 21-årige Josefine Sandholm Søvik, som i øvrigt også skralder, og allerede har sparet både penge og tid ved at bruge madspilds-appen.
”Jeg bruger ”Mad skal spises”-appen så meget jeg kan og synes, det er fedt, at der endelig er kommet en løsning, hvor man både kan spare penge og være med til at bekæmpe madspild,” siger Josefine Sandholm Søvik.
For brugere som Josefine er der mange årsager til, at man engagerer sig og aktivt gør, hvad man kan for at bidrage til bekæmpelsen af blandt andet madspild og madfattigdom. Og det er absolut ikke kun det økonomiske incitament, der er drivkraften, når der deles overskudsvarer fra landets dagligvarebutikker via madspilds-appen.
”Jeg har ikke lyst til at vokse op i en verden, hvor vi smider så meget mad ud, som slet ikke fejler noget og sagtens kunne være blevet spist. Så for mig handler det ikke kun om de penge, jeg kan spare, men også om at tænke på miljøet og mindske bare lidt af al den mad, der bliver smidt ud hver dag. Og så er det jo også fedt, at man kan dele de forskellige tilbud med venner og familie,” afslutter Josefine.
”Mad skal spises”-appen kan hentes gratis i App Store og på Google Play.
Nøgleord
Kontakter
Netto:
Group Communication, Dansk Supermarked Group, tlf. 87 78 50 02
fødevareBanken:
Direktør Karen Inger Thorsen, tlf. 23 40 89 51
Vedhæftede filer
Links
Information om Brandhouse
Om ”Mad skal spises”-appen
Netto lancerede ”Mad skal spises”–appen i juni 2016 som et led i deres kamp mod madspild. Med appen kan forbrugerne nemt dele overskudsvarer med hinanden, og den giver et overblik over, hvor man kan købe varer til nedsat pris. Appen kan bruges i alle danske dagligvarebutikker.
Om Fødevarebanken
fødevareBanken er en non-profit forening, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. På den ene side smides der hver dag store mængder mad ud i fødevaresektoren, hvilket er et stort ressourcespild og en belastning af miljøet. På den anden side oplever de dårligst stillede i samfundet ofte afsavn på antallet af daglige måltider eller ordentlige fødevarer. Det kæmper fødevareBanken for at ændre. www.fødevarebanken.dk
Om Netto
Netto er en dansk dagligvarekæde med flere end 1.300 butikker i Danmark, Tyskland, Polen og Sverige. Netto åbnede den første butik i København d. 1. april 1981, og er i dag Danmarks største dagligvarekæde. www.netto.dk
Følg pressemeddelelser fra Brandhouse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Brandhouse
Brandhouse/Subsero optager nye partnere30.6.2021 12:01:48 CEST | Pressemeddelelse
Thomas Hedegaard og Robert Dinulovic træder pr. 1. juli ind som partnere og direktører i Brandhouse/Subsero Gruppen.
Synoptik stiller skarpt26.2.2020 12:57:26 CET | Pressemeddelelse
Efter bureauskiftet i efteråret til Brandhouse lancerer Synoptik i disse dage et strategiskift og en ny kommunikationsplatform.
Valentinsdag har for alvor fået fat i danskerne – og især i de unge 13.2.2019 09:24:34 CET | Pressemeddelelse
Torsdag 14. februar er det Valentinsdag, og kærlighedsdagen har for alvor bidt sig fast hos danskerne. Interflora melder om en fremgang på hele 73 pct. fra 2013 til 2018, og salget forventes, ifølge administrerende direktør Søren Flemming Larsen, endnu større i år. Mærkedagen får mere og mere fat i de unge, men dagen er også en oplagt mulighed for dem, der er ældre, til at ruske op i romantikken.
Brandhouse får ny CEO3.5.2018 14:53:18 CEST | Pressemeddelelse
Stiig Helgens Binggeli har været adm. direktør for Brandhouse, siden han stiftede bureauet i 1991. Nu får en ny mand det daglige ansvar for bureaugruppen, mens Stiig Binggeli selv skal arbejde med brandingprojekter og forretningsudvikling for udvalgte virksomheder samt overordnet udvikling af Brandhouse Gruppen.
Husk dem, du ikke holder jul med21.11.2016 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Julen er over os, og de fleste familier kan se frem til at mødes og hygge sig med hinanden. Men man kan ikke være alle steder på én gang, og mange har ikke mulighed for at være sammen med dem, de elsker og tænker på juleaften. En ny film fra Interflora får danskerne til at huske på dem i familien, de ikke har mulighed for at holde jul sammen med. Det er samtidig også håbet, at filmen skal få os til at skænke en tanke til de mange tusinde danskere, der holder jul alene. ”Julen er en tid, hvor travlheden for en tid lægges på hylden og vi endelig kan bruge tid og hygge os sammen med dem, vi elsker,” fortæller Søren F. Larsen, der er administrerende direktør hos Interflora. ”Men for mange er det også en følelsesladet aften, hvor vi savner dem, vi ikke har mulighed for at være sammen med.” Mange kender fx til dilemmaet omkring fejring af julen, hvor man hvert år ikke kan undgå at skuffe den del af familien, man ikke kan fejre jul sammen med – enten på grund af komplicerede familieforhold, f