3F og Dansk Håndværk: Besparelser vil give frit spil for social dumping

Forhandlingerne om finansloven for 2017 er gået ind i sin sidste fase. Desværre indeholder udspillet ikke et eneste ord om social dumping. Og det bekymrer både lønmodtagerorganisationen 3F og arbejdsgiverforeningen Dansk Håndværk.

- Hvis ikke bekæmpelse af social dumping bliver prioriteret i forhandlingerne bliver konsekvensen, at ordentlige virksomheder vil tabe kampen om opgaverne til udenlandske, der ignorerer love, regler og aftaler, advarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

Og den samme bekymring lyder fra forbundssekretær i 3F Henning Overgaard:

- Noget af det, Arbejdstilsynet er vidne til, er hasarderede stilladser, bygningsarbejdere, der uden beskyttelse river livsfarlig asbest ned eller bygningsarbejdere som går rundt i 8-9 meters højde uden faldsikring på stilladset, siger han.

- Når Arbejdstilsynet, SKAT og Politiet har fået fat i så mange brodne kar, skyldes det, at social dumping i en årrække er blevet prioriteret på finansloven. Men regeringen tager tilsyneladende ikke den indsats alvorlig nok til, at de vil afsætte penge for 2017. Fra årsskiftet er der dermed lagt op til besparelser på 38 mio. på indsatsen og fra 2018 spares der 125 mio. i forhold til sidste år, forklarer Henning Overgaard.

Konsekvensen er ifølge organisationerne, at først og fremmest virksomheder indenfor byggeri, transport, gartnerier og rengøring bliver presset så hårdt på pris og arbejdsmiljø, at de er ved at miste både deres kunder og modet.

I løbet af de seneste 4½ år, har SKAT sendt regninger for manglende skatte- og momsbetaling for mere end 680 mio. kr. til især udenlandske virksomheder, der arbejder i Danmark. Så der burde efter de to organisationers mening være et solidt økonomisk argument for at fortsætte indsatsen:

- Både Dansk Håndværk 3F mener, at vækst bør gå hånd i hånd med ordentlige arbejdsforhold. Det opfordrer vi de partier, der sidder med ved forhandlingsbordet i Finansministeriet, til at være med til at sikre, understreger direktør Morten Frihagen.

Hos Arbejdstilsynet har man fra 2012-2015 ført tilsyn med godt 9.300 udenlandske virksomheder. Det har udløst 5.162 påtaler for brud på arbejdsmiljøloven. Heraf var 3.758 overtrædelser så alvorlige, at de har medført forbud eller straks-påbud, som betyder, at arbejdet enten skal stoppe helt eller først må genoptages, når en række forhold er bragt i orden.

Morten Frihagen, Direktør i Dansk Håndværk Tlf.: 29 37 84 88
Henning Overgaard, Forbundssekretær i 3F, Tlf.: 21 67 81 77

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm