3F: Nej til LO-FTF-fusion

Danmarks største fagforbund afviser det foreliggende fusionsgrundlag for LO og FTF

En enstemmig hovedbestyrelse i 3F sagde på sit møde i dag nej til det forhandlingsgrundlag, som er resultatet af langvarige drøftelser mellem LO og FTF om etablering af en ny, fælles hovedorganisation.

Forbundets skepsis over for en ny, fælles hovedorganisation på det foreliggende grundlag er bl.a. baseret på, at man i forhold til LO vil:

- få sværere ved at prioritere de kortuddannedes behov for efteruddannelse og opkvalificering,

- få sværere ved at varetage medlemsforbundenes interesser ved at markere sig klart, tydeligt og uden forbehold i faglig-politiske spørgsmål,

- få en uafklaret regional og lokal struktur og en stækket interessevaretagelse mht. erhvervs-, arbejdsmarkeds- og uddannelsespolitik i forhold til kommuner og regioner.

"Vi støtter, at der indkaldes til en ekstraordinær kongres i LO i april. Det er helt naturligt, at den forhandlingsproces, som der blev givet grønt lys til på en LO-kongres, også afrundes på en LO-kongres," siger 3Fs formand Per Christensen.

"Skulle der på LOs ekstraordinære kongres, på trods af 3Fs holdning, være et kvalificeret flertal for opløsning af LO og en fusion med FTF – og et tilsvarende kvalificeret flertal for fusionen i FTF – vil vi naturligvis fortsat aktivt arbejde for, at 3F er medlem af et stærkt, solidarisk fællesskab og en slagkraftig hovedorganisation – både i den nationale, regionale og lokale interessevaretagelse og offentlige debat," siger Per Christensen.

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06 CETPressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter