3F: Nej til LO-FTF-fusion

Danmarks største fagforbund afviser det foreliggende fusionsgrundlag for LO og FTF

En enstemmig hovedbestyrelse i 3F sagde på sit møde i dag nej til det forhandlingsgrundlag, som er resultatet af langvarige drøftelser mellem LO og FTF om etablering af en ny, fælles hovedorganisation.

Forbundets skepsis over for en ny, fælles hovedorganisation på det foreliggende grundlag er bl.a. baseret på, at man i forhold til LO vil:

- få sværere ved at prioritere de kortuddannedes behov for efteruddannelse og opkvalificering,

- få sværere ved at varetage medlemsforbundenes interesser ved at markere sig klart, tydeligt og uden forbehold i faglig-politiske spørgsmål,

- få en uafklaret regional og lokal struktur og en stækket interessevaretagelse mht. erhvervs-, arbejdsmarkeds- og uddannelsespolitik i forhold til kommuner og regioner.

"Vi støtter, at der indkaldes til en ekstraordinær kongres i LO i april. Det er helt naturligt, at den forhandlingsproces, som der blev givet grønt lys til på en LO-kongres, også afrundes på en LO-kongres," siger 3Fs formand Per Christensen.

"Skulle der på LOs ekstraordinære kongres, på trods af 3Fs holdning, være et kvalificeret flertal for opløsning af LO og en fusion med FTF – og et tilsvarende kvalificeret flertal for fusionen i FTF – vil vi naturligvis fortsat aktivt arbejde for, at 3F er medlem af et stærkt, solidarisk fællesskab og en slagkraftig hovedorganisation – både i den nationale, regionale og lokale interessevaretagelse og offentlige debat," siger Per Christensen.

3F om nye tal fra STAR: Mangel på arbejdskraft er overdrevet18.6.2018 22:05pressemeddelelse

Berlingske Tidende bringer mandag aften på www.b.dk en artikel om stigende mangel på arbejdskraft. Artiklen baserer sig på nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og viser, at antallet af forgæves rekrutteringer er steget ganske beskedent fra 15.500 i foråret 2017 til 16.800 i foråret 2018. - Men der er fortsat meget langt op til de mere end 58.000 forgæves rekrutteringer, som vi oplevede i foråret 2007. Så jeg synes ærligt talt, at både arbejdsgiverne og beskæftigelsesministeren endnu engang overdriver den trussel, som mangel på arbejdskraft udgør, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han hæfter sig ved, at hvis man piller de ti stillingsbetegnelser ud, som har det største antal forgæves rekrutteringer, så er antallet nede på ca. 10.000 – eller svarende til det niveau, man så i 2014/2015. - Det viser bare, at der nok er visse udfordringer inden for særlige stillingskategorier, f.eks. tømrer, kokke og tjenere. Men at der skulle være tale om en udbredt mangel

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse

Organisationerne bag samarbejdet ”#VærdigReform” hilser lovændringerne om ressourceforløb og førtidspension velkommen. Vi er dog bekymret for, hvorvidt lovændringen vil have den ønskede effekt, selv inden for det begrænsede område den er tiltænkt. Vi vælger derfor at tro på, men også at teste vores folkevalgte, Kammeradvokaten og Ankestyrelsen, når de siger, at ændringerne vil få den ønskede betydning. Vi vil derfor gerne hjælpe alle borgere med et forslag til en tekst, man kan sende til sin sagsbehandler i jobcentret efter den 1. juni: ”Der er lige vedtaget nye regler for, hvornår man har ret til førtidspension. Det nye er, at man kun skal i ressourceforløb, hvis der er en realistisk mulighed for, at arbejdsevnen kan udvikles (Beskæftigelsesloven § 68 a, stk. 2). På den baggrund vil jeg gerne have, at kommunen tager stilling til, om jeg kan få førtidspension efter Pensionslovens § 17, stk. 2. I mellemtiden vil jeg naturligvis gerne deltage i det ressourceforløb, jeg er i gang med.” Lo