3F: Lønmodtagerne blev glemt i nytårstalen

Der var ikke mange ord i statsministerens nytårstale til de danske lønmodtagere. Det ærgrer forbundsformanden for 3F, der er landets største fagforening.

”Oven på et år hvor lønmodtagerne har oplevet forringelser af dagpengesystemet, besparelser på uddannelse og arbejdsmiljø, havde jeg gerne set mere opmærksomhed på lønmodtagernes situation,” siger Per Christensen og uddyber:

”Vi skal have fokus på arbejdsmiljø og uddannelse, og vi skal have en løsning for de lønmodtagere, der i dag er for nedslidte til at nå pensionsalderen. Disse udfordringer glimrede ved deres fravær.”

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) talte bl.a. om sin opvækst i et Danmark, hvor der ikke var store skel mellem rig og fattig. Han pegede på, at vi i Danmark ikke kan se os fri fra de tendenser, der præger udlandet – f.eks. stiger forskellen mellem rig og fattig i USA, lød det i talen.

Men Danmark er netop præget af en stigende ulighed, påpeger Per Christensen.

”Det er ikke tilfældigt, at de nordiske velfærdssamfund med lav ulighed klarer sig godt i international konkurrence. Det samfund er vi ved at bevæge os væk fra. Vi har fået flere fattige børn og flere millionærer på samme tid. Det er en stærkt bekymrende udvikling,” siger Per Christensen.

Han er omvendt positiv over for statsministerens udmeldinger om at skabe et bedre og mere sammenhængende sundhedssystem.

”Jeg ser frem til at høre regeringens konkrete planer. Jeg håber inderligt, at de også vil have fokus på at bekæmpe ulighed i sundhedssystemet. Nogle af de faktorer, der har stor betydning for folks sundhed og mulighed for at få hjælp i sundhedssystemet handler jo om uddannelseslængde, indkomst, beskæftigelsesforhold, boligforhold og etnicitet,” siger Per Christensen.

Pressechef, Klaus lange: 31 61 27 87

3F: Opholdskravet skal væk20.12.2018 10:58Pressemeddelelse

- Jeg glæder mig over, at der er blødt op for lovforslaget, så det trods alt rammer færre, end det oprindeligt ville have gjort. Forløbet har vist, at det nytter noget at kæmpe mod forringelserne, og det vil vi fortsætte med at gøre. Opholdskravet er dog stadig et meget voldsomt og unødvendigt indgreb. I 3F vil vi fortsat arbejde for at rydde det helt af bordet, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3F. Regeringen og Dansk Folkeparti har netop vedtaget en ny lov om opholdskrav i dagpengesystemet. Det betyder, at man skal have opholdt sig i mindst syv ud af de seneste 12 år i Danmark eller et andet EU-/EØS-land for at opretholde retten til dagpenge. Undervejs har regeringen modereret deres lovforslag, så lempelserne nu vil ramme omkring 8.000 personer i modsætning til de knap 11.000 personer, der stod til at blive ramt af regeringens og Dansk Folkepartis oprindelige lovforslag. - Jeg finder det særdeles problematisk, at lovgivning indføres med tilbagevirkende kraft. Det går ud over retss

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse