3F-kongres: Bedre vilkår for løstansatte

3F's formand Henning Overgaard advarer imod tendensen til stadig flere løstansatte i usikre, atypiske job

På 3F's kongres lancerer forbundsformanden 33 forslag, der skal føre til bedre forhold for prekært ansatte. Det er især særligt udsatte - unge, ufaglærte og migrantarbejdere - som ender i atypiske jobs:

- Kreativiteten er stor fra arbejdsgiverside, når man fratager arbejdere de tilkæmpede rettigheder, som gælder for fastansatte på en ordentlig overenskomst, siger Henning Overgaard.

- Eksempelvis pensionsbidrag, feriepenge, løn under sygdom eller barsel. Tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant, medarbejderrepræsentant i samarbejdsudvalg mv. Ret til at stemme om de kollektive løn- og arbejdsvilkår osv.

- Uanset, hvad det kaldes: Nultimers-kontrakter, soloselvstændige, midlertidig eller deltids-ansættelse, freelancere – så betyder det på jobbet færre rettigheder, mindre tryghed og stort set altid dårligere arbejdsforhold.

- Det rammer især vores unge, de ufaglærte og de udenlandske kollegaer, altså særligt udsatte grupper.

- Og udviklingen går desværre stærkt i de her år. Eksempelvis er antallet af madbude næsten fordoblet på bare ét år, og antallet af soloselvstændige kurerer stiger også voldsomt.

- Derfor har vi på vores kongres i Aalborg et særligt fokus på kampen for bedre forhold for de prekært ansatte.

Spinsprog og misbrug af frihedsbegrebet har Henning Overgaard ikke meget til overs for:

- Arbejdsgiverne fremstiller de her atypiske job som nye frihedsmuligheder for, ja næsten en gave til lønmodtagerne.

- Men den hopper vi ikke på i fagforeningen. Og det gør de altså heller ikke i banken og realkreditten, når du skal låne til en kolonihave eller et rækkehus.

- De skærer igennem friheds-flosklerne og ser på, hvad dine faste indtægter er, som du kan regne med i dit nuværende job.

Platformsvirksomheder er blandt de ”kreative,” som hyrer ”partnere” og ”soloselvstændige.” Men også i traditionelle brancher som byggeriet og hotel, restauration og rengøring benytter virksomheder sig af falske selvstændige som ”underleverandører.”

- De reelle arbejdsgivere får med et snuptag masser af den frihed, de fabler om. Frihed for tilkæmpede lønmodtagerrettigheder, frihed for ansvaret for et sikkert og trygt arbejdsmiljø osv., siger 3F's formand.

- Det er absolut ikke i orden, og derfor har vi samlet en stor buket af initiativer, vi vil kæmpe for, som kan forbedre forholdene for de løstansatte.

- F.eks. bør virksomheder, der benytter honorarmodtagere – eksempelvis platformsvirksomheder – have pligt til at indberette og sørge for indbetaling af kildeskat til SKAT.

- Vi ønsker også indført en bidragsmodel for både danske og udenlandske virksomheder, der har aktiviteter i de såkaldte risiko-brancher.

- For det er på ingen måde fair eller i orden, at det kun er myndighederne og fagbevægelsen – og dermed medlemmernes kontingenter – der skal bruge store ressourcer på at modvirke forråelse på arbejdsmarkedet, social dumping og udnyttelse af særligt udsatte kollegaer.

- Arbejdsgiverne skal ikke stiltiende se til, mens den danske arbejdsmarkedsmodel undergraves. Det med bare at skumme fløden, snuppe overskuddet og så stikke af, når regningen skal betales – det vil og skal vi her i Danmark ikke finde os i, siger Henning Overgaard.

3F’s kongres blev indledt lørdag i Aalborg Kongres & Kultur Center og varer indtil på torsdag, den 29. september.

Vedhæftet er en kort præsentation af 3F’s 33 forslag til bedre forhold for de prekært ansatte.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har til kongressen udarbejdet en analyse af det prekære arbejdsmarked for 3F, som også er vedhæftet.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm