3F: Husk nu de nedslidte i pensionsaftale

Landets største fagforbund 3F er bekymret for, at nedslidte lønmodtagere risikerer at blive taberne i den nært forestående tilbagetrækningsaftale.

Aftalen om tilbagetrækning forventes blandt andet at indeholde en mulighed for at alle, der er med i efterlønsordningen, med skatterabat kan få udbetalt sine indbetalinger til efterløn her og nu. Til gengæld frasiger man sig hermed muligheden for at gå på efterløn, og desuden også muligheden for at komme på seniorjobordningen. Og det bekymrer 3F-formand Per Christensen:

- Man skal tænke sig rigtig grundigt om inden man fristes til at hæve sine efterlønsindbetalinger. For det kan vise sig at være en rigtig dårlig idé for de lønmodtagere, som på grund af nedslidning ikke er i stand til at være på arbejdsmarkedet indtil pensionsalderen.

Regeringen og Dansk Folkeparti er ifølge Finansministeriet her til eftermiddag i gang med de afsluttende forhandlinger om en tilbagetrækningsaftale. Her er det vigtigt at huske de nedslidte lønmodtagere, siger 3F-formand Per Christensen:

- Det kan være udmærket, at regeringen og Dansk Folkeparti giver lønmodtagere økonomiske incitamenter til at blive længere på arbejdsmarkedet. Man glemmer bare helt de nedslidte, dem der ikke har muligheden for at blive på arbejdsmarkedet. For dem er efterlønsordningen jo netop den mulighed de har for at få et værdigt exit efter et langt og slidsomt arbejdsliv.

- Vores medlemmer vi faktisk gerne blive længere på arbejdsmarkedet, hvis de har mulighed for det, og ikke er nedslidte efter mange års hårdt arbejde. Men det kræver blandt andet, at det bliver satset langt mere på et godt arbejdsmiljø, hvor vi bliver bedre til at forebygge nedslidning, arbejdsskader og arbejdsulykker. Samtidig skal det gøres lettere at få tilkendt seniorførtidspension, så de lønmodtagere, der er ude af stand til at arbejde til pensionsalderen har en fair mulighed for at trække sig tilbage, siger 3F's formand.

Forhandlingerne mellem regeringen og Dansk Folkeparti finder sted i Finansministeriet i dag fra klokken 14.

3F Pressetelefon 88 92 88 92