3F: Husk nu de nedslidte i pensionsaftale

Landets største fagforbund 3F er bekymret for, at nedslidte lønmodtagere risikerer at blive taberne i den nært forestående tilbagetrækningsaftale.

Aftalen om tilbagetrækning forventes blandt andet at indeholde en mulighed for at alle, der er med i efterlønsordningen, med skatterabat kan få udbetalt sine indbetalinger til efterløn her og nu. Til gengæld frasiger man sig hermed muligheden for at gå på efterløn, og desuden også muligheden for at komme på seniorjobordningen. Og det bekymrer 3F-formand Per Christensen:

- Man skal tænke sig rigtig grundigt om inden man fristes til at hæve sine efterlønsindbetalinger. For det kan vise sig at være en rigtig dårlig idé for de lønmodtagere, som på grund af nedslidning ikke er i stand til at være på arbejdsmarkedet indtil pensionsalderen.

Regeringen og Dansk Folkeparti er ifølge Finansministeriet her til eftermiddag i gang med de afsluttende forhandlinger om en tilbagetrækningsaftale. Her er det vigtigt at huske de nedslidte lønmodtagere, siger 3F-formand Per Christensen:

- Det kan være udmærket, at regeringen og Dansk Folkeparti giver lønmodtagere økonomiske incitamenter til at blive længere på arbejdsmarkedet. Man glemmer bare helt de nedslidte, dem der ikke har muligheden for at blive på arbejdsmarkedet. For dem er efterlønsordningen jo netop den mulighed de har for at få et værdigt exit efter et langt og slidsomt arbejdsliv.

- Vores medlemmer vi faktisk gerne blive længere på arbejdsmarkedet, hvis de har mulighed for det, og ikke er nedslidte efter mange års hårdt arbejde. Men det kræver blandt andet, at det bliver satset langt mere på et godt arbejdsmiljø, hvor vi bliver bedre til at forebygge nedslidning, arbejdsskader og arbejdsulykker. Samtidig skal det gøres lettere at få tilkendt seniorførtidspension, så de lønmodtagere, der er ude af stand til at arbejde til pensionsalderen har en fair mulighed for at trække sig tilbage, siger 3F's formand.

Forhandlingerne mellem regeringen og Dansk Folkeparti finder sted i Finansministeriet i dag fra klokken 14.

3F Pressetelefon 88 92 88 92

3F om nye tal fra STAR: Mangel på arbejdskraft er overdrevet18.6.2018 22:05pressemeddelelse

Berlingske Tidende bringer mandag aften på www.b.dk en artikel om stigende mangel på arbejdskraft. Artiklen baserer sig på nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og viser, at antallet af forgæves rekrutteringer er steget ganske beskedent fra 15.500 i foråret 2017 til 16.800 i foråret 2018. - Men der er fortsat meget langt op til de mere end 58.000 forgæves rekrutteringer, som vi oplevede i foråret 2007. Så jeg synes ærligt talt, at både arbejdsgiverne og beskæftigelsesministeren endnu engang overdriver den trussel, som mangel på arbejdskraft udgør, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han hæfter sig ved, at hvis man piller de ti stillingsbetegnelser ud, som har det største antal forgæves rekrutteringer, så er antallet nede på ca. 10.000 – eller svarende til det niveau, man så i 2014/2015. - Det viser bare, at der nok er visse udfordringer inden for særlige stillingskategorier, f.eks. tømrer, kokke og tjenere. Men at der skulle være tale om en udbredt mangel

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse