Ritzaus Bureau

Ritzau lancerer ny politisk gennemsnitsmåling

Hvor stærkt står de politiske partier lige nu? Hvem går frem, og hvem går tilbage? Der offentliggøres stribevis af meningsmålinger i de danske medier, men hvilke tendenser er overordnet set de vigtigste? Fremover kan man finde svaret i Ritzau Index.

Ritzau Index er et helt nyt og løbende opdateret gennemsnit af landets seks toneangivende politiske indeks, nemlig Voxmeter, Megafon, Rambøll, Epinion, Greens og Gallup. Ritzau Index er indrettet, så de nyeste meningsmålinger vejer tungere end de ældste.

- Nogle gange slår en meningsmåling ud til den ene side, andre gange til den anden side. Derfor lancerer Ritzaus Bureau nu et gennemsnit af alle førende meningsmålinger. Dermed står vi med en særdeles solid og troværdig status på, hvordan det lige nu går de politiske partier og rød og blå blok i kampen om stemmer og flertal. Vi håber, at alle politisk interesserede vil få stort udbytte af at gå på opdagelse i Ritzau Index, siger Lars Vesterløkke, Ritzaus Bureaus adm. direktør og chefredaktør.

Opdatering ved ny meningsmåling
Ritzaus Bureau vil løbende opdatere det nye indeks med friske tal, hver gang en ny meningsmåling bliver offentliggjort. Via dette link http://index.ritzau.dk kan man udforske tallene i Ritzau Index, hvor man kan sammenligne det aktuelle gennemsnit af alle målinger med hver enkelt måling og med folketingsvalget i 2011. Man kan se, hvordan de forskellige partier står, både målt i procenter og mandater. Og man kan se, hvordan rød og blå blok lige nu står over for hinanden i kampen om flertallet.

Med iFrame i html kan alle kunder få Ritzau Index indlejret på egne hjemmesider - også med klikbare vignetter til placering i bestemte artikler.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Lars Vesterløkke,
Adm. direktør og chefredaktør,