Science Based Targets initiative (SBTi) godkender Royal Unibrews net-zero og FLAG klimamål
Royal Unibrew Group har fået godkendt sine net-zero klimamål for 2040 af det internationale klimainitiativ Science Based Targets initiative (SBTi). Derudover har drikkevarevirksomheden fået godkendt sine FLAG (Forest, Land and Agriculture) mål, hvilket sikrer en placering blandt de første aktører i den globale drikkevareindustri, som modtager officiel godkendelse af FLAG målsætninger fra SBTi.

Godkendelsen fra SBTi understreger Royal Unibrews ambitioner om dekarbonisering på både kort og lang sigt i overensstemmelse med den videnskabeligt baserede tilgang, der kræves for at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader. Lars Jensen, CEO i Royal Unibrew Group, udtaler i den forbindelse: ”Sidste år modtog vi officiel godkendelse af vores CO2-reduktionsmål for 2030, og i dag kan vi annoncere endnu en signifikant milepæl, da vores FLAG mål og netzero mål for 2040 nu også er blevet godkendt af SBTi. Vores tro på fremtiden og vores dedikerede klimahandlinger driver os fremad og bekræfter os i, at vi kan nå vores mål.”
I overensstemmelse med kravene fra SBTi har Royal Unibrew Group defineret en række videnskabsbaserede mål og forpligter sig dermed til at:
Near-term
- Reducere absolutte scope 1 og 2 drivhusgasemissioner med 61,3% inden 2030 fra et 2019 basisår. Målgrænsen omfatter biogene landrelaterede emissioner og removals fra biogene brændstofkilder.
- Reducere absolutte scope 3 drivhusgasemissioner fra indkøbte varer og tjenesteydelser, brændstof- og energirelaterede aktiviteter, upstream og downstream transport og distribution, affald genereret i drift, downstream transport og distribution, forarbejdning af solgte produkter og slutbehandling af solgte produkter med 50 % inden for samme tidsramme.
Long-term
- Opnå net-zero udledning af drivhusgasser på tværs af værdikæden inden 2040.
- Reducere absolutte scope 1, 2 og 3 drivhusgasemissioner med 90 % inden 2040 fra et 2019 basisår.
FLAG
- Reducere scope 3 FLAG drivhusgasemissioner med 50 % inden 2030 fra et 2019 basisår. Målet inkluderer FLAG-emissioner og bortskaffelse.
- Ingen skovrydning inden for dets primære skovrydningsrelaterede råvarer med 31. december 2025 som måldato.
Royal Unibrews fremdrift
Royal Unibrew Group fortsætter nu arbejdet med at reducere sine CO2-udledninger i tæt samarbejde med kunder og leverandører på tværs af markeder, hvor man arbejder tæt sammen om innovationer og optimeringer for at mindske klimapåvirkningen af det fælles fodaftryk. Siden 2019 har drikkevarekoncernen reduceret sine samlede CO2-udledninger markant inden for scope 1 og 2. Reduktionerne er opnået gennem investeringer i vedvarende energiløsninger, såsom solenergi og varmepumper, biobaseret brændstof til varmeproduktion samt certifikatløsninger. Landbrugsmaterialer såsom sukker og byg udgør cirka 20% af Royal Unibrews CO2-udledning i dag, og derfor vil virksomheden accelerere sine bestræbelser på at reducere udledninger fra landbruget ved at undersøge og etablere krav til regenerative praksisser. Dette inkluderer at minimere jordforstyrrelse, implementere dækkeafgrøder og afgrøderotation, reducere kemiske gødninger og pesticider for at mindske udledninger og prioritere praksisser, der fremmer biodiversitet.
Derudover vil Royal Unibrew støtte leverandører i deres dekarboniseringsinitiativer. Hvad angår fiberbaserede emballagematerialer implementerer Royal Unibrew allerede krav til certificeret træ og øger genbrugsindholdet af papir og pap.
Kontakter
Michelle HindkjærPR & Communications Manager
press@royalunibrew.comBilleder

Om Royal Unibrew
Royal Unibrew er en førende regional drikkevarevirksomhed med stærke lokale brands i Norden, Baltikum, Holland, Italien, Frankrig og Canada. Derudover forhandles virksomhedens produkter i mere end 70 lande verden over. Royal Unibrews ambition er at være THE PREFFERED CHOICE for den lokale drikkevarepartner og skabe glæde og gode øjeblikke for sine forbrugere med bæredygtighed for øje.
Følg pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Blå Thor revet væk på ny festival: Randers tørstede efter BLÅ SOL11.6.2025 09:54:27 CEST | Pressemeddelelse
Der blev skålet, sunget, krammet og smilet i solen, da Randers 7. juni for første gang dannede ramme om den nye festival BLÅ SOL. Og én ting stod hurtigt klart: Randrusianerne elsker deres by – og de elsker deres øl. Den lokale helt, Blå Thor, blev nemlig revet væk, da tørsten viste sig at være både stor og stolt.
Danskerne holdt de hidtil vildeste alkoholfrie fester i 202429.1.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dansk ”hygge” er i stor stil forbundet med øl, vin og spiritus. Det er fortsat tilfældet, men sidste år blev der holdt flere alkoholfrie fester end nogensinde før. Ifølge Bryggeriforeningen fandt hele 9 millioner liter alkoholfri øl fra medlemmerne af foreningen sidste år vej til danskernes ganer, og det er 10% mere end i 2023. Dermed er salget af alkoholfrit øl mere end firedoblet de seneste ti år. Udviklingen har gjort alkoholfrit øl og gastrosaft til et strategisk fokusområde for landets næststørste bryggeri Royal Unibrew, der fra i år satser endnu mere på kategorien.
Overvældende stor succes for cirkulære krus på Smukfest29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, der kræver, at koncertgæsterne efter hver øl eller sodavand returnerer krusene i baren. Herefter bliver materialet omdannet og genanvendt til nye krus. Nu har Smukfest i lighed med 36 andre events testet krusene, og selvom der på forhånd var sat et ambitiøst mål om at nå en returneringsprocent på 75 procent, har en dugfrisk opgørelse fra Smukfest netop vist, at det er lykkedes at indsamle hele 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation på festivalen.
Royal Unibrew klar med cirkulære koncertkrus til sommerens festivaler26.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Smukfest og flere af sommerens øvrige festivaler og koncertbegivenheder giver Royal Unibrew mulighed for at teste over tre millioner af en ny type cirkulære krus, der er udviklet i samarbejde med den danske emballagevirksomhed Faerch. Royal Unibrew anvender i forvejen de vidt udbredte vaskbare krus i en række koncertsammenhænge, men de giver ofte udfordringer undervejs i genbrugsprocessen. Derfor vil Royal Unibrew nu teste, om de danske koncertgængere er klar til en lille adfærdsændring, der følger med de nye cirkulære krus, hvor materialet omdannes og genanvendes til nye krus.
Royal Unibrew udpeger ny dansk landechef17.1.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Royal Unibrew Group har i dag annonceret, at Louise Palsten bliver ny General Manager for Royal Unibrew Danmark. Louise tiltræder stillingen den 2. april 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum