Overvældende stor succes for cirkulære krus på Smukfest
Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, der kræver, at koncertgæsterne efter hver øl eller sodavand returnerer krusene i baren. Herefter bliver materialet omdannet og genanvendt til nye krus. Nu har Smukfest i lighed med 36 andre events testet krusene, og selvom der på forhånd var sat et ambitiøst mål om at nå en returneringsprocent på 75 procent, har en dugfrisk opgørelse fra Smukfest netop vist, at det er lykkedes at indsamle hele 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation på festivalen.

29. august 2024 – Sommeren har ikke kun budt på et hav af festivaler og koncerter, men også en helt ny type koncertkrus, der har krævet en lille adfærdsændring af gæsterne. De nye cirkulære koncertkrus, som senest har været testet på Smukfest, skal nemlig indsamles efter brug, så de kan omdannes til nyt materiale. På Smukfest valgte man at lægge et miljøbidrag på fem kroner på gæsternes første krus – dog ikke på de efterfølgende, hvis kruset blev afleveret tilbage for på den måde at motivere til indlevering af krusene. Og det har i den grad virket. Smukfests ”byt-til-nyt”-ordning har således resulteret i, at hele 95 procent af krusene er blevet indsamlet.
Det er Royal Unibrew, Danmarks næststørste bryggeri, der bl.a. står bag Royal Beer, Albani, Faxe Kondi og Nohrlund, der sammen med emballagevirksomheden Faerch i Holstebro har udviklet de nye cirkulære koncertkrus, som sendes retur til Faerch via Dansk Retur System. Ud over Smukfest har 36 festivaler og koncertbegivenheder rundt om i landet testet de nye krus hen over sommeren - med overraskende positive resultater. En ambitiøs forventning lød på, at Smukfest ville lykkes med at indsamle 75 procent af krusene, og indsamlingsprocenten på 95 er således langt over målet.
- Smukfest har haft 60.000 mennesker på festivalen hver dag – inklusiv 18.000 frivillige. Vi har leveret 1.154.000 krus alene til Smukfest, og vi troede, at målet om at indsamle 75 procent på festivalen var meget ambitiøst. Det har dog vist sig, at intet mindre end 95 procent af krusene er kommet retur, hvilket vi er overordentligt tilfredse med. Det unikke ved krusene er, at de stadigvæk kan indgå i det cirkulære genanvendelsessystem, selvom de skulle gå i stykker under en festival. Det er ikke muligt, hvis man fx vasker krusene under en festival, siger Casper Frimann, Business Development & CSR Manager hos Royal Unibrew.
Smukfest har kørt uddannelsesforløb for personalet i de mange barer, og derudover har gæsterne via QR-koder kunnet scanne sig til yderligere information om de nye krus. Over alt på festivalpladsen har nye indsamlingsspande til krusene været meget synlige, og for de professionelle indsamlere har de nye krus givet 20 øre i returpant – mod tidligere 16 øre for tidligere års krus.
- At vi har nået så høj en returprocent skyldes, at vores medhjælpere i barer, returboder, skraldehold, logistik og affaldssortering har gjort en kæmpe indsats, og at kommunikationen til vores gæster har virket. Det er selvfølgelig en succes, når alle tandhjul i maskineriet spiller sammen, siger Smukfests bæredygtighedskoordinator Cathrine Bianca Christensen og fortsætter:
- Vi har i flere år undersøgt markedet for en mere miljøvenlig løsning med krus, lyttet til erfaringer fra branchen, sammenholdt data på forskellige løsninger og kigget på de praktiske og logistiske muligheder, der er, når man holder festival i en skov. Med det cirkulære krus er vi landet på den løsning, der er rigtig for os på nuværende tidspunkt, siger hun.
Danmark er det første marked, hvor Royal Unibrew har testet de nye krus, der i Faerchs cirkulære system omdannes til mindre bestanddele, som siden kan indgå i produktionen af nye krus eller fødevareemballage. Sammenlignet med vaskbare krus kan de nye krus vise sig at være et godt alternativ, idet mange vaskbare krus går i stykker i løbet af en festival eller under vaskeprocessen, og derfor ikke kan genbruges. Det er årsagen til, at Royal Unibrew har ønsket at teste et krus, hvor selve materialet genanvendes.
- Det kan generelt variere, om vaskbare eller genanvendelige krus er den bedste løsning, men med den høje returprocent på fx Smukfest, er vores cirkulære løsning optimal. På den måde kan krusene i princippet indgå i et uendeligt cirkulært loop, hvilket betyder, at vi behøver markant mindre ny plast til produktionen af nye krus. Denne tilgang understøtter Faerchs overordnede målsætning om 100 procent cirkularitet og, inden 2030, genanvendelse af mindst samme mængde plast som den mængde, vi sætter på markedet for at flytte industrien mod cirkularitet og ansvarligt ressourcebrug. Smukfest er et flot eksempel på, hvordan det kan gøres, siger Jesper Emil Jensen, Regional CEO i Faerch.
Analyse dokumenterer markant mindre materialeforbrug
Force-analysen for Royal Unibrew viser, at de nye krus kræver markant færre råmaterialer per krus end engangskrus. Krusene er 100 pct. genanvendelige og produceret med 86,99 procent rPET. Selv hvis Royal Unibrews nye krus skulle ende som restaffald eller indgå i den danske ordning for genbrug af plast, belaster de miljøet mindre end engangskrus. Samtidig har de en fordel sammenlignet med vaskbare krus, idet de nye genanvendelige krus netop kan genanvendes, selvom de undervejs i en koncert eller en festival skulle gå i stykker. Dertil kommer, at de nye krus ikke kræver energi til vask, opbevaring i kølecontainere og tørring. Royal Unibrew supporterer dog fortsat vaskbare krus, hvis en festival eller et venue har et egnet set up.
Smukfest har udarbejdet en rapport, der redegør for hele processen bag valget af de cirkulære krus, som kan ses her: https://www.datocms-assets.com/80292/1724831705-krus-1.pdf

Fakta om de nye krus
- De nye krus af genanvendt materiale er udviklet af den danske emballagevirksomhed Faerch i samarbejde med Royal Unibrew
- Krusene indsamles og sendes retur via Dansk Retur System
- Krusene kræver markant færre råmaterialer, da de indgår i et cirkulært loop, hvor de nedbrydes og indgår i produktionen af nye krus eller emballageprodukter
Nøgleord
Billeder
Om Royal Unibrew
Hos Royal Unibrew forener vi mennesker gennem smag, fællesskab og oplevelser. Som en af Nordens førende producenter af drikkevarer skaber vi alt fra ikoniske ølmærker og forfriskende sodavand til naturlige mineralvand og læskende energidrikke.
Følg pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Blå Thor revet væk på ny festival: Randers tørstede efter BLÅ SOL11.6.2025 09:54:27 CEST | Pressemeddelelse
Der blev skålet, sunget, krammet og smilet i solen, da Randers 7. juni for første gang dannede ramme om den nye festival BLÅ SOL. Og én ting stod hurtigt klart: Randrusianerne elsker deres by – og de elsker deres øl. Den lokale helt, Blå Thor, blev nemlig revet væk, da tørsten viste sig at være både stor og stolt.
Danskerne holdt de hidtil vildeste alkoholfrie fester i 202429.1.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dansk ”hygge” er i stor stil forbundet med øl, vin og spiritus. Det er fortsat tilfældet, men sidste år blev der holdt flere alkoholfrie fester end nogensinde før. Ifølge Bryggeriforeningen fandt hele 9 millioner liter alkoholfri øl fra medlemmerne af foreningen sidste år vej til danskernes ganer, og det er 10% mere end i 2023. Dermed er salget af alkoholfrit øl mere end firedoblet de seneste ti år. Udviklingen har gjort alkoholfrit øl og gastrosaft til et strategisk fokusområde for landets næststørste bryggeri Royal Unibrew, der fra i år satser endnu mere på kategorien.
Royal Unibrew klar med cirkulære koncertkrus til sommerens festivaler26.6.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Smukfest og flere af sommerens øvrige festivaler og koncertbegivenheder giver Royal Unibrew mulighed for at teste over tre millioner af en ny type cirkulære krus, der er udviklet i samarbejde med den danske emballagevirksomhed Faerch. Royal Unibrew anvender i forvejen de vidt udbredte vaskbare krus i en række koncertsammenhænge, men de giver ofte udfordringer undervejs i genbrugsprocessen. Derfor vil Royal Unibrew nu teste, om de danske koncertgængere er klar til en lille adfærdsændring, der følger med de nye cirkulære krus, hvor materialet omdannes og genanvendes til nye krus.
Science Based Targets initiative (SBTi) godkender Royal Unibrews net-zero og FLAG klimamål21.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Royal Unibrew Group har fået godkendt sine net-zero klimamål for 2040 af det internationale klimainitiativ Science Based Targets initiative (SBTi). Derudover har drikkevarevirksomheden fået godkendt sine FLAG (Forest, Land and Agriculture) mål, hvilket sikrer en placering blandt de første aktører i den globale drikkevareindustri, som modtager officiel godkendelse af FLAG målsætninger fra SBTi.
Royal Unibrew udpeger ny dansk landechef17.1.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Royal Unibrew Group har i dag annonceret, at Louise Palsten bliver ny General Manager for Royal Unibrew Danmark. Louise tiltræder stillingen den 2. april 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum