Royal Unibrew klar med cirkulære koncertkrus til sommerens festivaler
Smukfest og flere af sommerens øvrige festivaler og koncertbegivenheder giver Royal Unibrew mulighed for at teste over tre millioner af en ny type cirkulære krus, der er udviklet i samarbejde med den danske emballagevirksomhed Faerch. Royal Unibrew anvender i forvejen de vidt udbredte vaskbare krus i en række koncertsammenhænge, men de giver ofte udfordringer undervejs i genbrugsprocessen. Derfor vil Royal Unibrew nu teste, om de danske koncertgængere er klar til en lille adfærdsændring, der følger med de nye cirkulære krus, hvor materialet omdannes og genanvendes til nye krus.

Royal Unibrew, Danmarks næststørste bryggeri, der bl.a. står bag Royal Beer, Albani, Faxe Kondi og Nohrlund, har sammen med emballagevirksomheden Faerch i Holstebro udviklet et cirkulært koncertkrus.
De nye krus afleveres eller indsamles på festivalerne efter brug og sendes retur til Faerch via Dansk Retur System. Mere end 35 festivaler og koncertbegivenheder rundt om i landet skal hen over sommeren teste de nye krus, hvor man som koncertgænger på fx Smukfest skal vænne sig til en lille adfærdsændring. Det første krus, man køber, er nemlig pålagt fem kroner i miljøbidrag, men afleverer man det retur i baren, er de efterfølgende krus til gengæld ikke pålagt noget bidrag. På Smukfest, som er blandt de festivaler, der skal teste det nye krus, kalder man konceptet for ”byt til nyt” i håb om, at det vil øge mængden af krus, der gen-afleveres og således kan indgå i Royal Unibrew og Faerchs lukkede genanvendelsessystem.
Danmark er det første marked, hvor Royal Unibrew tester de nye krus, der i Faerchs cirkulære system omdannes til mindre bestanddele, som siden kan indgå i produktionen af nye krus. Sammenlignet med vaskbare krus kan krusene vise sig at være et godt alternativ, idet mange krus går i stykker i løbet af en festival eller under vaskeprocessen, og derfor ikke kan genbruges. Det er årsagen til, at Royal Unibrew nu ønsker at teste et krus, hvor selve materialet genanvendes.
- Vi har lavet aftaler med mere end 35 danske festivaler og koncerter, som hen over sommeren skal teste mere end tre millioner af vores nye krus. Vi ved endnu ikke, hvordan miljøregnskabet vil se ud, for det afhænger i høj grad af, om vi får koncertgæsterne med på at aflevere krusene retur i barerne, så de kan indgå i Faerchs cirkulære kredsløb. Men vi mener, de nye krus er et godt bud på et miljømæssigt bedre koncertkrus, siger Henriette Øllgaard, Vice President Sustainability i Royal Unibrew.
- Vi har allerede flere samarbejder, hvor der bruges vaskbare genbrugskrus, men de nye krus giver os endnu en streng at spille på. I sidste ende handler det om at udvikle en langsigtet løsning, og nu tester vi de nye krus og vil derefter analysere resultaterne. Koncertarrangørerne har taget godt imod initiativet – tilbage er blot at afvente og analysere gæsternes reaktion på dem, kommenterer Casper Frimann, Business Development & CSR Manager hos Royal Unibrew. Han forventer, at mindst 75 procent af de nye krus vil ende i Faerchs cirkulære genanvendelsessystem, der skal bane vej for nye emballageformer:
- Vi skal udnytte den nyeste materialeteknologi og cirkulære produktionsprocesser, hvis vi skal mindske miljøbelastningen. Når krusene indsamles og omdannes til nye krus eller anden fødevareemballage, reducerer det behovet for nye råmaterialer og mindsker affaldsmængden. Processen sikrer, at vi udnytter ressourcerne maksimalt og skaber en cirkulær proces, som i princippet kan gentages uendeligt, siger Jesper Emil Jensen, Regional CEO i Faerch.
Closed Loops betyder markant mindre materialeforbrug
En life cycle-analyse foretaget af Force Technology for Royal Unibrew viser, at de nye krus kræver markant færre råmaterialer per krus og generelt efterlader et mindre aftryk end engangskrus. Selv hvis Royal Unibrews nye krus skulle ende som restaffald eller indgå i den danske ordning for genbrug af plast, belaster de miljøet mindre end engangskrus.

Fakta om de nye krus
- De nye krus af genanvendt materiale er udviklet af den danske emballagevirksomhed Faerch i samarbejde med Royal Unibrew
- Krusene indsamles og sendes retur via Dansk Retur System
- Krusene kræver markant færre råmaterialer, da de indgår i et cirkulært loop, hvor de nedbrydes og indgår i produktionen af nye krus eller emballageprodukter
- Krusene skal i første omgang testes over sommeren til en række events - heriblandt Smukfest og en række større og mindre festivaler, koncertbegivenheder og events
Nøgleord
Kontakter
Michelle HindkjærPR & Communications Manager
press@royalunibrew.comOm Royal Unibrew
Hos Royal Unibrew forener vi mennesker gennem smag, fællesskab og oplevelser. Som en af Nordens førende producenter af drikkevarer skaber vi alt fra ikoniske ølmærker og forfriskende sodavand til naturlige mineralvand og læskende energidrikke.
Følg pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Royal Unibrew A/S
Blå Thor revet væk på ny festival: Randers tørstede efter BLÅ SOL11.6.2025 09:54:27 CEST | Pressemeddelelse
Der blev skålet, sunget, krammet og smilet i solen, da Randers 7. juni for første gang dannede ramme om den nye festival BLÅ SOL. Og én ting stod hurtigt klart: Randrusianerne elsker deres by – og de elsker deres øl. Den lokale helt, Blå Thor, blev nemlig revet væk, da tørsten viste sig at være både stor og stolt.
Danskerne holdt de hidtil vildeste alkoholfrie fester i 202429.1.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dansk ”hygge” er i stor stil forbundet med øl, vin og spiritus. Det er fortsat tilfældet, men sidste år blev der holdt flere alkoholfrie fester end nogensinde før. Ifølge Bryggeriforeningen fandt hele 9 millioner liter alkoholfri øl fra medlemmerne af foreningen sidste år vej til danskernes ganer, og det er 10% mere end i 2023. Dermed er salget af alkoholfrit øl mere end firedoblet de seneste ti år. Udviklingen har gjort alkoholfrit øl og gastrosaft til et strategisk fokusområde for landets næststørste bryggeri Royal Unibrew, der fra i år satser endnu mere på kategorien.
Overvældende stor succes for cirkulære krus på Smukfest29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, der kræver, at koncertgæsterne efter hver øl eller sodavand returnerer krusene i baren. Herefter bliver materialet omdannet og genanvendt til nye krus. Nu har Smukfest i lighed med 36 andre events testet krusene, og selvom der på forhånd var sat et ambitiøst mål om at nå en returneringsprocent på 75 procent, har en dugfrisk opgørelse fra Smukfest netop vist, at det er lykkedes at indsamle hele 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation på festivalen.
Science Based Targets initiative (SBTi) godkender Royal Unibrews net-zero og FLAG klimamål21.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Royal Unibrew Group har fået godkendt sine net-zero klimamål for 2040 af det internationale klimainitiativ Science Based Targets initiative (SBTi). Derudover har drikkevarevirksomheden fået godkendt sine FLAG (Forest, Land and Agriculture) mål, hvilket sikrer en placering blandt de første aktører i den globale drikkevareindustri, som modtager officiel godkendelse af FLAG målsætninger fra SBTi.
Royal Unibrew udpeger ny dansk landechef17.1.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Royal Unibrew Group har i dag annonceret, at Louise Palsten bliver ny General Manager for Royal Unibrew Danmark. Louise tiltræder stillingen den 2. april 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum