Heinz slår fast: Sådan opbevarer du din ketchup!

260.000 danskere opbevarer i dag deres ketchup forkert. Det viser en ny undersøgelse fra Heinz. Derfor sætter Heinz, i anledning af international ketchupdag (den 5. juni), nu en stopper for misforståelsen ved at understrege: Ketchup SKAL… i køleskabet!

Minikøleskab fyldt med Heinz tomatketchup og tomater
Heinz tomatketchup skal opbevares i køleskabet. PR Kraft Heinz Company

Danskerne er kendt for deres kærlighed til ketchup. Faktisk spiser vi hele 1,9 kg ketchup pr. person om året*. I anledningen af international ketchupdag har Heinz iværksat en undersøgelse, der viser, at over 260.000 danskere ikke opbevarer deres yndlingssauce korrekt. Undersøgelsen afslører, at 7% af danskerne, svarende til cirka 264.111**, opbevarer deres åbne ketchupflasker forkert - nemlig i skabet.

Kigger man på landets tre største byer, viser resultaterne, at indbyggerne i Odense har bedst styr på opbevaringen. Hele 92% opbevarer nemlig deres ketchup i køleskabet, mens det i Aarhus og København er henholdsvis 90% og 88%, der gør det rigtige.

Undersøgelsen viser desuden, at næsten én ud af ti (8 %) i alderen 18-24 år har tendens til at sætte deres ketchup i skabet. Derfor vil Heinz nu gøre det klart for de ketchupelskende danskere, en gang for alle!

Ketchup skal på køl for optimal smag og holdbarhed

Hos Heinz understreger man vigtigheden af korrekt opbevaring:

"Heinz Tomatketchup indeholder naturligt syre, og mange af ingredienserne virker konserverende. Det gør ketchuppen holdbar ved stuetemperatur. Efter åbning har obevaringen betydning i forhold til holdbarheden. Ved at sætte din Heinz Tomatketchup i køleskabet sikrer du også, at ketchuppen holder den velkendte smag, vi elsker den for," forklarer Sofie Zeffer, Senior Brand Manager hos Heinz Nordic.

Rådet er især relevant for de 42% af danskerne, der har udtalt, at de forventer at grille eller holde picnic i denne uge, hvis vejret tillader det. Flere danskere holder fri grundlovsdag, som også er international ketchupdag, ligesom flere vil samles til aftenens landskamp.

Og med et gennemsnitligt forbrug på 1,9 kg ketchup pr. person om året i Danmark, er det ikke utænkeligt, at 43% af danskerne kommer til at have deres favoritsauce på bordet eller med til picnic – og selvfølgelig helst i køletasken.

"Her i Danmark elsker vi vores ketchup, og selvom mindst 9 ud af 10 opbevarer den korrekt, så viser undersøgelsen alligevel, at kærligheden til saucen ikke altid betyder korrekt opbevaring. Så husk: Køleskabet er det absolut bedste sted for din elskede ketchup, så sørg for at sætte den tilbage så hurtigt som muligt. På den måde bevarer du den lækre, syrlige smag, som vi alle kender og elsker fra Heinz tomatketchup," afslutter Sofie Zeffer.

*EuroMonitor Passport, Samlet ketchupforbrug pr. indbygger 2023

** Kilde for Danmarks voksne befolkning: Verdensbanken

***EuroMonitor Passport, Samlet ketchupforbrug pr. indbygger 2023

Minikøleskab fyldt med Heinz tomatketchup og tomater
Download
Person placerer Heinz tomatketchupflasker i et lille rødt køleskab.
Download
En person placerer Heinz tomatketchupflasker i et rødt køleskab.
Download
Alt-tekst: En hånd placerer en flaske Heinz tomatketchup i et køleskab fyldt med flere andre flasker tomatketchup.

NOTER

Undersøgelsen er foretaget blandt 1.000 voksne danskere af InsightMe i perioden 15. - 19. maj 2024.

OM VIRKSOMHEDEN KRAFT HEINZ

Hos Kraft Heinz Company (Nasdaq: KHC) er vi inspireret af vores formål, "Lad os gøre livet lækkert".  Forbrugerne er i centrum for alt, hvad vi laver. Forbrugerne er i centrum for alt, hvad vi laver. Med en nettoomsætning på cirka 27 milliarder dollars i 2023 er vi forpligtede til at udvide vores ikoniske og nye fødevare- og drikkevaremærker på globalt plan. Vi udnytter vores størrelse og fleksibilitet til at frigøre Kraft Heinz' fulde potentiale på tværs af otte forbrugerdrevne produktplatforme. Som globale borgere er vi dedikerede til at skabe en bæredygtig og etisk indvirkning, mens vi hjælper med at brødføde verden på sunde og ansvarlige måder. Lær mere om vores rejse ved at besøge www.kraftheinzcompany.com eller følg os på LinkedIn.