Nye superkræfter til den danske e-handel

I en tid hvor e-handelgiganterne dominerer den danske e-handel med stort udvalg og små priser, er liveshopping med til at give superkræfter til webshops og detailhandlen. Én superkraft er autenticitet, som i 2024 og fremadrettet bliver den afgørende kundedrivere. Derfor vokser kategorien år for år, mener ekspert.

Christian Vester, CEO, Sprii

Nyligt konkluderede Dansk Industris E-commerce tracker, at halvdelen af top-10 webshop i Danmark ikke er danske. Læg dertil, at dansk detail og e-handel har været lettere udfordret på det seneste, jf. E-handelanalysen.

Der er dog lys i detailmørket, for der er én e-handel- og detailkategori som ikke er udfordret: liveshopping. Liveshopping stormer frem herhjemme, og alene i 2023 havde mere end hver femte dansker prøvet det.

Liveshopping sikrer relevans og styrker efterspørgslen

Liveshopping stammer fra Asien, men er blevet en succes herhjemme, fordi det vandt frem under Covid-19. Men selv efter pandemien er liveshopping vokset, fortæller E-handeldirektør Niels Ralund fra Dansk Erhverv.

Han mener, det er en så markant succes, fordi den danske detailhandel og e-handel har fået et værktøj, der gør det muligt at styrke kunderelationerne på en mere personlig og interaktiv måde – og tage kampen op.

”Liveshoppinghandelsformen er i fremgang, fordi den er med til at sikre relevans samt styrker brandloyaliteten og efterspørgslen. Den er således et effektivt værktøj, som kan give danske virksomheder nye kræfter i en tid, hvor udenlandske e-handelsgiganter som Amazon, Zalando og Shein nu er blandt de mest populære onlinemarkeder, og hvor den lokale e-handel er lettere udfordret på tværs af Skandinavien”, siger Niels Ralund.

Autenticitet er den afgørende kundedriver i 2024

Men mere end noget andet så er liveshopping i fremgang, fordi det appellerer til én af de mest effektive kundedrivere i dag: Autenticitet. Ikke mindst over for fx Gen Y, hvor 8 ud 10 forbrugere forlanger det[1].

Det kan virke som en modsætning at snakke om autenticitet i forbindelse med liveshopping, som typisk foregår via en skærm, som er på internettet, men ifølge liveshoppingekspert er det ikke så mærkeligt endda.

”Liveshopping er i sagens natur autentisk, da den er direkte, dialogsøgende og dansker-til-dansker. Så det er her, man har en reel mulighed for at skille sig positivt ud over for forbrugerne – fx Gen Z som fortrækker en ægte, personlig forbindelse over fx købsprisen[2]. Så selv om liveshopping-kategorien herhjemme er lille, vil den vokse med de nye generationer – og mere end e-handlen generelt[3]”, forklarer Sprii CEO, Christian Vester.

Faktaboks

• Ifølge E-handelanalysen, forår 2023, er dansk e-handel faldet 2% fra året før.
  • Ifølge Dansk Industris E-commerce Tracker er fem ud af de 10 mest populære webshop udenlandske.
  • 21% af danskerne har prøvet liveshopping – en markant stigning fra året før ifølge Dansk Erhverv.
  • Sprii stammer fra Aarhus og er én af Europas førende liveshoppingteknologivirksomheder.
  • Sprii har faciliteret salget af 11 millioner varer og har skabt omsætning for cirka 1.5 milliarder kr.

For mere information og for interview

Kontakt venligst Dennis Dalgaard på +45 61 65 10 40 eller deda@gxe.dk for mere information og for interview med Niels Ralund eller Christian Vester fra Sprii. Læs mere om liveshopping på www.sprii.io.

[1] Kilde: https://www.dentsu.com/dk/dk/fremtidens-brandoplevelser

[2] Kilde: https://www.salesforce.com/dk/blog/2021/01/forskellen-paa-millennials-og-generation-y.html

[3] Kilde: https://www.linkedin.com/pulse/why-live-shopping-boom-europe-martijn-moerbeek/

Nils Ralund, E-handelsdirektør, Dansk Erhverv
Christian Vester, CEO, Sprii

Presseorientering - Betjenten Stefans taknemmelighed13.6.2022 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Til redaktionen: Betjenten Stefan Nymann blev den 18. juni 2021 påkørt og svært hjerneskadet i forbindelse med sit arbejde. Der ventes dom i sagen mod gerningsmanden om få dage. Stefans hustru Gitte har på familiernes og Stefans vegne ønsket at udtrykke taknemmelighed for den megen støtte af såvel praktisk som åndelig art, der er strømmet dem i møde i det lange forløb, der hidtil har været med behandling, genoptræning og den fortsatte kamp for et nyt liv. Indsamlingen, der fortsat er i gang på initiativ af Stefans kolleger i organisationen Thin Blue Line Danmark, har allerede slået alle rekorder, og også denne indsamling kommenterer Gitte i denne meddelelse til pressen.