ESG-rapporten er adgangsbillet til at blive valgt som leverandør
Hvis man som virksomhed ikke allerede har mærket de øgede krav til og fokus på dokumentation af CO2-udledning, ESG og bæredygtighed, kan man vide sig sikker på, at de kommer. ’Kom i gang, så du ikke står på perronen, når toget er kørt’, lyder det fra ESG4business, der hjælper virksomheder med at omsætte kravene til forretningsfordele.
”Der bliver talt rigtig meget om bæredygtighed og ESG, og når det handler om lovgivning, så er det målrettet de store virksomheder, ikke de mindre. Til gengæld bliver både små -og mellemstore virksomheder ramt af kundernes krav og forventninger – hvad enten kunden er er forbrugere, en kommune eller en virksomhed, man er leverandør til. Vi har været vant til, at bæredygtighed har været et ’nice to have’, men det har forandret sig. Det bliver i stigende grad et paramenter, hvor man bliver fravalgt, hvis man ikke kan dokumentere sin ESG-indsats.”
Sådan lyder det fra Michael von Bülow fra ESG4business, der hjælper både store og små virksomheder med at dokumentere og implementere indsatser inden for bæredygtighed & ESG. Han pointerer, at det ikke er nok med ”grønne ord” – det skal være dokumenteret data.
”Det er vigtigt at se det som en vej til at forbedre sin virksomhed – ikke som en straf. Når man kan fremvise en klimarapport eller måske endda en ESG-rapport, der kommer endnu bredere omkring, så er det en adgangsbillet til at blive valgt som leverandør. Til overhovedet at få lov til at give tilbud.”
Først de store
ESG (Environment, Social og Governance) er en måde at strukturere arbejdet med bæredygtighed på. ESG handler om at måle og evaluere virksomhedens indsatser, og målet er at få virksomheder til at nedbringe deres negative påvirkning.
”Fra lovgivernes side har de naturligt nok størst fokus på de store virksomheder og de store udledere, men når store virksomheder skal dokumentere, kræver det også, at de rapporterer på deres leverandørkæde, som bl.a. inkluderer mindre virksomheder. Derfor er de afhængige af ESG-data fra deres leverandører som typisk er SMV’er. Lovkravene forplanter sig altså hele vejen ned gennem værdikæden, og det handler om at komme i gang, inden man bliver valgt fra. For det bliver den nye virkelighed – kan man ikke levere data og dokumentere egne indsatser, så går opgaven til en virksomhed, der kan,” understreger Michael von Bülow.
For mange mindre virksomheder kan det virke som en uoverskuelig opgave at komme i gang med dokumentationsarbejdet, og det er svært at sætte ressourcer af i en travl hverdag med fokus på drift.
”Noget af det, vi lægger allermest vægt på, når vi er ude hos kunderne, er at gøre det til en overskuelig opgave. Derfor prioriterer vi også tiden til at lave sidemandsoplæring, så vores kunder får en forståelse for, hvad og hvordan de laver fx et CO2-regnskab selv fremadrettet. Vi oplever, at mange af virksomhederne har data og dokumentation, men har brug for en mere struktureret tilgang,” siger Michael von Bülow.
Noget af det, som store virksomheder og offentlige instanser begynder at efterspørge, er CO2-udledning på produkt- og ordreniveau. Det har nemlig betydning for deres afrapportering.
Når først virksomheden er kommet i gang med at måle og dokumentere og har fået en bevidsthed om, hvordan de kan finde og bearbejde data, bliver det også nemmere at tilføje flere målepunkter.
”CO2 har længe været det vigtigste punkt at måle på og er også stadig det emne, vi anbefaler vores virksomheder at starte med; men vi opfordrer også til, at de begynder at måle affaldsmængder, kemikalieforbrug, vandforbrug og evt. råstofforbrug, fordi vi forudser, at det er de næste data, der ønskes. Så vi opfordrer helt klart med at komme i gang med regnskaberne så småt – få etableret en struktur for dataindsamling, så bliver det nemmere at bygge ovenpå med tiden,” fastslår Michael von Bülow.
Nøgleord
Kontakter
Michael von BülowCEO & Bæredygtighedskonsulent
Tlf:5353 8118michael@vonbulow.coBilleder
Følg pressemeddelelser fra +VonBülow.co
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra +VonBülow.co
Asbest var populær tagbelægning på især 60’er og 70’er-huse – i dag er det en sundhedsskadelig bombe, som skal behandles med omhu1.5.2024 11:10:32 CEST | Pressemeddelelse
Der findes rigtig mange huse og sommerhuse fra 60’erne og 70’erne, og de er populære. Men ejer du, eller overveje at købe hus fra de årtier, skal du være særligt opmærksom på asbest; Der er skrappe krav og flere på vej til både nedtagning og bortskaffelse. Sådan lyder det fra KOPP Sorø, der har mange års erfaring med området.
MUFF Advokater har nået en milepæl: Advokatfirmaet fejrer i år 40-års jubilæum1.6.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
MUFF Advokater har en lang historie bag sig og kan i år fejre 40 års jubilæum. Der er ingen tvivl om, at MUFF Advokater stadig har mange gode år i vente, og fra kontoret i Gilleje forsætter de med at yde personlig og fortrolig rådgivning til klienter over hele landet.
Københavnsk advokatkontor med speciale i tvistløsning og fast ejendom udvider med kontor i Århus21.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det københavnske advokatfirma Bremer Advokater åbner nu kontor i Aarhus C.
NYT OM NAVNE - Kristina Karstensen20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kristina Karstensen, advokatfuldmægtig fra Bremer Advokater, vender hjem til Århus
Sorø Magazine 2021/22 er på gaden19.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sorø Magazine - i folkemunde kendt som Sorø Turistmagasin – er nu på gaden med en ny 2021/22 udgave. Det seneste år har været en mærkværdig tid, hvor ord som turisme og butiksliv virkede ualmindeligt langt væk. Nu er der lys for enden af tunnelen, og med magazinet kan både turister og herboende soranere igen i år få inspiration til gode oplevelser i Sorø Kommune.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum