Formandsskifte hos KristenDemokraterne Sydjylland

KristenDemokraterne i Storkreds Sydjylland, har afholdt generalforsamling i Kolding, hvor stafetten for storkredsformandskabet blev givet videre i et skift, der markerer både afslutningen på en æra og begyndelsen på en ny, for partiet i kredsen.

Nyvalgt og tidligere formand giver hånd
Nyvalgte Paul Erik Planitzer (tv) takker den fratrådte Jens Christian Olesen KristenDemokraterne Kan frit anvendes

Efter fire år ved roret – en periode, der har inkluderet udfordringer såsom afstandskrav og coronanedlukning – valgte Jens Christian Olesen at træde tilbage som storkredsformand. Olesens lederskab har været karakteriseret ved stabilitet i udfordrende tider, og vi takker for indsatsen som storkredsformand.

I enstemmighed og med akklamation valgtes Paul Erik Planitzer til at føre storkredsens fane videre. Planitzer, en dybt engageret Haderslev-borger, bringer mere end tyve års erfaring med frivilligt arbejde og en dyb forståelse for civilsamfundets værdi, som er en af hjørnestenene i KristenDemokraternes vision for samfundet.

Med en baggrund, der inkluderer roller i både kommuneforeningsbestyrelsen og storkredsbestyrelsen, samt en nylig indsættelse i KristenDemokraternes organisatoriske udvalg, er Planitzer klar til at tage udfordringen op. Hans ambitioner for storkredsen inkluderer et yderligere forstærket samarbejde med Storkreds Fyn, den anden halvdel af regionen, og en særlig indsats for at fremme KristenDemokratisk Ungdom (KDU) samt at sikre partiet en endnu mere fremtrædende rolle i regionen.

KristenDemokraterne i Storkreds Sydjylland kan bryste sig af Inger Marie Kristensen, der repræsenterer partiet i Varde Kommunes byråd. Med et stærkt hold er storkredsen klar til at navigere det politiske landskab med fornyet energi.

Vi ser frem til at arbejde under Paul Erik Planitzers lederskab og til de muligheder og udfordringer, der ligger forude. Det er en tid for fornyelse og engagement i vores fælles værdier, som vil guide os mod at styrke vores samfund og opnå en mere markant tilstedeværelse i Sydjylland.

Paul Erik Planitser siddende ved vandkanten
Nyvalgt storkredsformand Paul Erik Planitzer

Om Kristendemokraterne

Kristendemokraterne i Danmark er et borgerligt parti, som fokuserer på samfundet gennem familien. Vi har et stort hjerte for naturen, miljøet, klimaet, de mest sårbare i samfundet og mener, at Danmark skal være et positivt bidrag til de svageste - også udenfor vores grænser. Vi bliver kaldt social-konservative og røde-borgerlige, men vi er baseret på en stærk og helt egen kristendemokratisk ideologi. Vi er medlemmer af EPP, som er den største gruppe i Europa-parlamentet.

KristenDemokraterne forsvarer nuværende abortgrænse3.5.2024 08:23:54 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen og aftalepartierne har annonceret en aftale om ændring af abortlovgivningen, hvori det fremgår, at grænsen for fri abort nu hæves fra de nuværende 12 uger til 18 uger. Denne ændring er støttet af regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet og har opbakning fra et smalt flertal i Det Etiske Råd. KristenDemokraterne står fast på en grænse ved 12 uger, idet placeringen af denne grænse har en veldokumenteret effekt og har fungeret efter hensigten i 50 år. Samtidig mener vi, at der netop ikke eksisterer tilstrækkelig evidens for positive effekter ved en abortgrænse på 18 uger, hverken med hensyn til kvinden, fostret eller de etiske konsekvenser.

KristenDemokraterne til kamp mod unges brug af pengespil30.3.2024 09:49:31 CET | Pressemeddelelse

Statens skatteindtægt på danskernes spillelyst og liberaliseringen af det danske spilmarked i 2012 er ikke realiseret uden svære ofre! Antallet af danskere, der kom i vanskeligheder med pengespillene, blev mere end fordoblet i perioden fra 2016 til 2022. En rapport fra Rambøll og Spillemyndigheden viser således, at antallet af personer herhjemme, som har problemer med pengespil, er steget fra 212.000 i 2016 til 478.000 i 2022. Og som om disse fakta ikke var grumme nok, så fremgår det af den seneste undersøgelse foretaget af Spillemyndigheden og Rambøll, at 24.500 børn mellem 12 og 17 år i forskellig grad har problemer med pengespil. Dette på trods af, at det ikke er lovligt for unge under 18 år at gamble i henhold til dansk lov.