2023 blev et historisk år i Andelskassen

Danske Andelskassers Bank – Andelskassen offentliggør i dag et historisk regnskab. Basisindtjeningen er på 269,5 mio. kr. mod 143,7 mio. kr. i 2022. Det er en stigning på 87,5 %.

Administrerende direktør i Danske Andelskassers Bank, Jan Pedersen

Ser man bort fra 2019, hvor banken havde en ekstraordinær indtægt ved salget af aktier i Sparinvest, er basisindtjeningen på den højeste, siden børsnoteringen i 2011.  Banken er dermed meget robust, hvilket administrerende direktør, Jan Pedersen, ser som en styrke i forhold til kunderne.

I 2023 lyder resultatet efter skat på 303,8 mio. kr. Ydermere opnåede banken med kapitaludvidelsen i foråret 2023 en historisk høj kapitalprocent på 30,4 %, hvilket betyder, at man placerer sig som en af de bedst kapitaliserede banker i Danmark.

”Årets resultat er et udtryk for, at vi er i stand til at følge vores strategi og sigte mod de mål, vi sætter. Vi har et utrolig solidt økonomisk ståsted og er så robuste, at vi kan bakke op om såvel privatkunder, der ønsker at realisere deres drømme, som små og mellemstore virksomheder, der sigter mod udvikling, vækst og nye initiativer”, lyder det fra Jan Pedersen.

I hele Andelskassen er der stor glæde over resultat for 2023, som via Teams er blevet præsenteret for alle medarbejdere i organisationen. Vigtigt for administrerende direktør Jan Pedersen er det, at man ikke ser særskilt på 2023 og ikke udelukkende på tallene.

”Ser vi tilbage på de sidste år, har hele organisationen over en årrække formået at skabe en virkelig positiv udvikling i banken. Ud over det flotte regnskab viser 2023 også en øget kundetilfredshed og en tilgang af nye kunder. Som ledelse har vi altid ansvaret for at sætte retningen, men med det resultat, vi står med i dag, er det er holdet, der skal hyldes for indsatsen”, siger han.

Andelskassen åbnede i 2023 et nyt rådgivningscenter på Østerbro i København og åbner om få måneder også et nyt rådgivningscenter i Horsens.

”Åbningen af de nye rådgivningscentre understøtter, at Andelskassen er en relationsbank. Vi ønsker at tilbyde vores kunder en nærværende rådgivning og at være til stede som en tryg og tillidsfuld relation”, udtaler Jan Pedersen.

Hovedpunkter fra regnskabet for 2023:

• Resultat før skat på 303,8 mio. kr. mod 145,0 mio. kr. i 2022.
  • Basisindtjeningen er steget med 87,5 % til 269,5 mio. kr. mod 143,7 mio. kr. i 2022.
  • Egenkapitalforrentning før skat på 12,5 %.
  • Historisk høj kapitalprocent på 30,4 % og en overdækning i forhold til kapitalkrav på 13,7 procentpoint.
  • Overdækning til NEP-krav på 11,8 procentpoint.
  • Nettogebyrindtægterne er faldet med 11,5 % til 261,1 mio. kr. mod 294,9 mio. kr. i 2022.
  • Udgifterne til personale og administration er steget med 4,3 %.
  • Positive kursreguleringer på 104,6 mio. kr. mod negative kursreguleringer i 2022 på 28,3 mio. kr.
  • Nedskrivninger på 70,2 mio. kr. mod en tilbageførsel i 2022 på 29,6 mio. kr.
  • Høj vækst i udlånet med en stigning på 10,8 % til 7.927 mio. kr. mod 7.153 mio. kr. pr. 31. december 2022.

Danske Andelskassers Bank – i daglig tale Andelskassen – er en børsnoteret bank med hovedkontor i Hammershøj og 18 afdelinger rundt i landet. I hele organisationen tager vi afsæt i, at vi tror på, at alle har brug for gode relationer. Det er det, der får os til at sige højt, at vi er mere end bare en bank. Vi er mennesker, der interesserer os for andre mennesker. Det præger vores rådgivning af både privat- og erhvervskunder.