Finansforbundet: AI erstatter ikke medarbejdere - men kræver strategisk kompetencefokus

Omfattende nordisk lederundersøgelse fra Digitalt Dogme peger på, at kunstig intelligens kommer til at forandre jobs – men ikke til at erstatte medarbejdere. Det understreger behovet for en strategisk kompetenceindsats, mener Finansforbundet.

I dag kan Digitalt Dogme præsentere resultaterne af en omfattende analyse af kunstig intelligens på det nordiske arbejdsmarked. 1200 nordiske virksomhedsledere på tværs af den offentlige og private sektor har medvirket i analysen.

’Resultaterne understreger, at AI bliver en endnu større faktor på vores arbejdsmarked og for vores jobindhold, men lederne forventer ikke, at medarbejdere vil blive erstattet af AI. Der er faktisk flere, der forventer, at AI kommer til at øget antallet af arbejdspladser end det modsatte’, siger Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

De nordiske ledere forventer altså overvejende ikke, at generativ AI vil have en markant påvirkning på deres personaleniveau. 11% af de adspurgte organisationer forventer, at generative AI-værktøjer vil betyde en stigning i deres personaleniveau, mens kun 6% forventer en reduktion af deres medarbejderstab.

Det fremgår af rapporten, at det primært er via interne træningsprogrammer og uddannelser, at de digitale kompetencer skal styrkes for at håndtere de nye kompetencekrav.

’Der kommer til at være et kæmpe behov for et strategisk fokus på at skabe de rigtige kompetencer, og den fælles udfordring skal gribes både i virksomhederne og på samfundsniveau. Der er brug for at investere i de ressourcer, der ligger hos medarbejderne, og det er positivt at se, at lederne anerkender det grundlag. Nu skal vi så have taget skridtet videre’, siger Steen Lund Olsen

Analysen peger især på et stigende behov for såkaldte digitale integratorer, som er medarbejder, der binder digitale teknologier sammen med nye produkter og forretningskoncepter, men som ikke selv designer digitale løsninger.

Partnerkredsen bag undersøgelsen består af Digital Dogme, Netcompany, Microsoft, ADD-projektet, DI Digital, EY, HK Danmark og Finansforbundet.