Influencer Astrid Olsen kalder til kamp for klimaet i sin Koge[dag]bog

Den kendte influencer Astrid Olsen har taget et valg om at blive vegetar for at skåne vores planet. Det valg har fået hendes madglæde til at blomstre på ny, og netop passionen for det vegetariske køkken deler hun med sine mange følgere via sin nye kogebog. Med Koge[dag]bog giver hun sit bud på appetitvækkende grønne retter, som kan indtages med god klima-samvittighed

Influencer og nu kogebogsforfatter Astrid Olsen
Influencer og nu kogebogsforfatter Astrid Olsen © Rikke Westesen

Navnet Astrid Olsen forbinder mange almindeligvis med Youtube, TikTok, Instagram og modeinspiration. Men for to år siden beslutter Astrid Olsen sig for at lave en livsstilsændring og kun spise vegetarisk. Denne ændring bunder i en særlig omtanke for at passe på vores kære planet. Hun er af den overbevisning at selv en simpel indsats, som det at omlægge sine madvaner for at redde miljøet, bidrager i det store hele til kampen for klimaet. Med Koge[dag]bog vælger Astrid at bruge sin etablerede stemme og platform til at udbrede budskabet om at ændre de indgroede madvaner ved at starte i det små.

Astrid Olsens madglæde og nysgerrighed på alternative smagsoplevelser opstår på ny i udforskningen af det vegetariske køkkens smage, ingredienser og teksturer. Hun oplever, at der mangler en nytænkning af vegetarmarkedet og et skift af fokus fra kedelig kartoffelpizza og fake kød til en udnyttelse og udforskning af grøntsagerne. Derfor indeholder Koge[dag]bog nytænkende opskrifter på smagsrige retter såsom matchapandekager, misogranola, cacio e pepe pizza og honningstegte figner med ricottacreme. Hun deler ligeledes ud af opskrifter på velsmagende dressinger, bagværk og forskelligt indbydende tilbehør. Desuden består kogebogen af inspirerende billeder og personlige historier fra Astrids liv, som blandt andet benyttes til at introducere de fleste af retterne.

Astrid Olsen begyndte på YouTube tilbage i 2012, og hun har sidenhen delt ud af sit liv på adskillige andre sociale medier. Hun har produceret indhold om alt fra mode og makeup til livsstilsvideoer og har i de senere år taget hul på et nyt kapitel – nemlig madlavning. Hendes passion for mad generelt begyndte, da hun som lille nysgerrigt observerede sin far bag gryderne i køkkenet.

Fakta om kogebogen

Titel: Koge[dag]bog
Forfatter: Astrid Olsen
Udgivelsesdato: 27. oktober 2023

Forside til Koge[dag]bog

Om Turbine Forlaget

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.