Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.

Forsiden til SAMLEDE DIGTE er designet af Sofie Winding

Edith Södergran blev født i 1892 i Skt. Petersborg. Om sommeren boede familien i Raivola i Finland, om vinteren i Skt. Petersborg, hvor Edith gik i den tyske kirkeskole. Hun døde af tuberkulose i 1923 – blot 31 år gammel.

Edith Södergran var med sin modernistisk digtning så langt forud for sin tid, at mange anmeldere simpelthen ikke forstod hendes debut, Dikter fra 1916, der i dag står som et af de vigtigste lyriske værker i nordisk litteratur og indeholder digte som ”Vierge Moderne”, ”Jeg så et træ” og ”Et ønske”, der i sin helhed lyder: I hele den solfyldte verden / ønsker jeg mig bare en havesofa / hvori en kat soler sig … / Der ville jeg sidde / med et brev ved brystet, / et eneste lille brev. / Sådan ser min drøm ud …

Edith Södergran (f. 1892, d. 1923) er en af Finlands største og mest kendte digtere gennem tiden. Hendes modernistiske lyrik står den dag i dag som et hovedværk i Nordens litteraturhistorie, og hun har inspireret et hav af forfattere med sine digte om køn, kvindefrigørelse, længsel og smerte, død og skønhed.

Ursula Andkjær Olsen (f. 1970) er en af Danmarks mest respekterede og prisbelønnede lyrikere. Hun er medlem af Det danske akademi og har bl.a. modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium, Holbergmedaljen, Montanas Litteraturpris, Det Danske Akademis Otto Gelsted-pris og kritikerprisen. I 2017 modtog hun Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse.

Fakta om digtsamlingen:

Titel: Samlede digte
Forfatter: Edith Södergran
Nyoversat og gendigtet af: Ursula Andkjær Olsen
Udgivelsesdato: 2. maj 2024

Forsiden til SAMLEDE DIGTE er designet af Sofie Winding

Om Turbine Forlaget

Ny bog fortæller om Anden Verdenskrig fra en japansk synsvinkel15.5.2024 08:13:00 CEST | Pressemeddelelse

Jonas Ishibori skildrer i Tsugios krig – Japans triumf og nederlag under Anden Verdenskrig historien om de begivenheder, der fører Japan på kollisionskurs med både Vesten og sine asiatiske naboer i tiden omkring Anden Verdenskrig. Samtidig fortæller forfatteren, der har japanske rødder, en personlig historie om sin families oplevelser under krigen baseret på sin farfars private erindringer.