Michael Cunninghams anmelderroste roman Dag udkommer på dansk

Dag er den første roman i ni år fra den prisvindende og anmelderroste forfatters hånd. Og endnu en gang skriver han indlevende og genkendeligt om relationerne mellem familiens medlemmer, som de tager sig ud på godt og ondt.

Michael Cunningham er aktuel med ny roman for første gang i ni år.
Michael Cunningham er aktuel med ny roman for første gang i ni år. ©Richard Phibbs

Romanen begynder d. 5. april 2019 om morgenen i et lille brownstone-hus i Brooklyn, hvor Dan og Isabel bor sammen med sønnen Nathan på ti og datteren Violet på fem. Derudover bor Isabels lillebror Robbie også hos dem midlertidigt, mens han kommer sig over et brud med en kæreste.

Udadtil ligner det et lykkeligt ægteskab og en perfekt kernefamilie, men kærligheden er begyndt at slå sprækker. Nathan er ved at tage de første skridt ud i livet på egen hånd, Violet gør alt, hvad hun kan for at ignorere den kløft, hun ser åbne sig mere og mere mellem forældrene. Og Robbie dyrker et fiktivt liv online, samtidig med at både Dan og Isabel på hver sin måde forelsker sig lidt i Robbie, mens deres eget forhold halter.
Om eftermiddagen d. 5. april 2020 føles browstone-huset mere som et fængsel end rammen om en glad kernefamilie. Verden er lukket ned på grund af en pandemi, Violet er så bange, at hun ikke tør åbne vinduerne. Isabel og Dan cirkler om hinanden, og Robbie er strandet alene i en bjerghytte.

D. 5. april 2021 er familien igen samlet om aftenen i huset i Brooklyn. Hvad er der sket med dem og deres indbyrdes relationer gennem de seneste år?

Dag handler om d. 5. april og alt det, der kan ske i en familie i løbet af tre år.

Dag og Michael Cunningham har fået mange flotte ord med på vejen fra læsere og anmeldere, der fremhæver det elegante sprog og evnen til at skrive troværdige og relaterbare karakterer frem, som Michael Cunningham mestrer.

Michael Cunningham (f. 1952) er en amerikansk forfatter, der debuterede med noveller i The Atlantic og The Paris Review og fik sit gennembrud med den Pulitzerprisbelønnede og filmatiserede roman Timerne i 1998. Han er en af de største og mest hyldede stilister i amerikansk litteratur.

Titel: Dag
Forfatter: Michael Cunningham
Oversætter: Agnete Dorph Stjernfelt
Udgivelsesdag: 1. maj 2024

Forsiden til romanen "Dag" er designet af Sofie Winding

Om Turbine Forlaget

Ny bog fortæller om Anden Verdenskrig fra en japansk synsvinkel15.5.2024 08:13:00 CEST | Pressemeddelelse

Jonas Ishibori skildrer i Tsugios krig – Japans triumf og nederlag under Anden Verdenskrig historien om de begivenheder, der fører Japan på kollisionskurs med både Vesten og sine asiatiske naboer i tiden omkring Anden Verdenskrig. Samtidig fortæller forfatteren, der har japanske rødder, en personlig historie om sin families oplevelser under krigen baseret på sin farfars private erindringer.

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.