Den finske instagrammer Villahullus strikkeopskrifter udkommer på dansk

Villahullu – Vild med uld er strik i mønstre og farver, der bringer varme og glæde. Et smukt sølandskab med små øer i det sydlige Finland og islandsk uld er udgangspunktet for Villahullus design.

Strikkebogens forside

Se det foldet ud i Villahullu – Vild med uld, der rummer strikkeopskrifter på et par lune huer, et fint pandebånd og hele 18 sweatre strikket nedefra og op. Her er traditionel flerfarvestrik på elegant vis kombineret med en moderne stil, og opskrifterne er skrevet i et enkelt sprog og er lige til at gå til.

Denne strikkebog blev straks en bestseller i Finland og er i dag solgt til udgivelse i flere lande. Heli Nikula arbejder til hverdag som ejendomsmægler, mens hun i sin fritid ofte befinder sig i sin vildmarkshytte på en ø midt i den smukke finske natur. Det er her, hun finder ideer til sine design.

Heli Nikula har strikket, siden hun var barn, og hendes interesse for håndarbejde voksede betydeligt, da hun begyndte at udvikle strikkeopskrifter. På ét år blev hendes Instagramkonto @villahullu om strik og livet i og omkring vildmarkshytten utrolig populær, og hun har i dag mere end 90.000 følgere.

Fakta om bogen
Titel: Villahullu – Vild med uld
Forfatter: Heli Nikula
Oversættere: Birgita Bonde Hansen og Anita Culmsee
Udgivelsesdato: 24. oktober 2023

Bogens forside

Om Turbine Forlaget

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.