Første samlede biografi om Piet Hein er baseret på forfatterens eksklusive adgang til familiens private arkiv

Piet Hein (1905-1996) er en af Danmarks største kulturpersonligheder, og hans betydning kan ikke overvurderes her knap 30 år efter hans død. Men det til trods er det først nu, at der skrives en egentlig biografi om multitalentet. Peter Borberg er forfatteren, der efter 5 års studier er klar med første del af tobindsværket Piet Hein. En biografi. De unge år 1905-1956.

Bogens forside viser en ung Piet Hein stående på en hest

Der er skrevet om Piet Hein tidligere, og i sin levetid fik han også selv flere opfordringer til at skrive sine erindringer. For interessen og nysgerrigheden om den verdensberømte dansker, der både er kendt som digter, tegner, opfinder og designer, har altid været stor.

I slutningen af 2018 besluttede Peter Borberg sig for, at nu skulle den biografi skrives, og derfor kontaktede han Piet Heins søn, Hugo Piet Hein, der svarede: ”Jeg synes, du skal komme ned og se arkivet, og så må vi se, om det ikke kan skræmme dig væk.”

Peter Borberg fortæller, at det var et overvældende syn, der mødte ham, da han stod i det topsikrede privatarkiv sammen med Piet Heins søn, men han blev ikke skræmt væk. Peter Borberg tog fat på at læse sig igennem bunker af arkivalier såsom avisudklip, patenter, en enorm korrespondance og private fotografier. Og gennemgangen åbenbarede den ene overraskende historie efter den anden. Peter Borberg indså hurtigt, at hans forestillinger om Piet Hein slet ikke stod mål med virkeligheden.

Biografien er således blevet til på baggrund af grundig research, og da Peter Borberg har fået privilegeret adgang til at gå i Piet Heins private arkiv, er der kommet mange detaljer frem, der aldrig før har været fremme i offentlighedens lys.

I første bind af biografien beskrives Piet Heins liv fra fødsel til hans dominerende og højest usædvanlige mor, øjenlægen og kvindesagsforkæmperen Estrid Hein, dør. Piet Hein er da 51 år gammel. Det er i de først 50 år, at Piet Hein går sin egen særegne vej for at finde frem til sine enestående talenter indenfor design, naturvidenskab, journalistik og som forfatter. Det er således også i denne periode, at han opnår sit store folkelige gennembrud med de finurlige digte Gruk. Hans privatliv, hvor en række forliste ægteskaber og flygtigere forhold prægede hans rastløse liv, beskrives også. Piet Hein kunne sole sig i bekendtskaber med tidens toneangivende videnskabsmænd, kunstnere og politikere, herunder Albert Einstein, Niels Bohr, Tove Ditlevsen, Karen Blixen, Erik Scavenius. Listen er lang.

Resten af Piet Heins liv, som dækker årene 1957-1996, beskrives i bind to i biografien, der udkommer i efteråret 2024.

Peter Borberg er mag.art. i nordisk sprog og litteratur og journalist. Han har udgivet flere kulturhistoriske og dokumentariske bøger – blandt andet den anmelderroste biografi Storm P. En Biografi (2017).

Fakta om biografien:

Piet Hein. En biografi. Bind 1. De unge år 1905-1956
Forfatter: Peter Borberg
Sidetal: 551 sider
Vejl pris. 399,95 kr.
Udgivelsesdato: 20. oktober 2023

Bogens forside viser en ung Piet Hein til hest. Forsiden er designet af Vinnie Andersen.
Forfatter Peter Borberg har brugt lang tid på at lave research og skrive om Piet Heins livshistorie.

Om Turbine Forlaget

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.