Martin Bigum romandebuterer

Den 12. oktober 2023 udkommer romanen Hovedværk, som begyndte at dukke op i Martin Bigums tanker for omkring syv år siden.

Martin Bigum har skrevet på romanen "Hovedværk" de seneste syv år.
Martin Bigum har skrevet på romanen "Hovedværk" de seneste syv år. Foto: © Lærke Posselt

Martin Bigum er en af sin generations mest markante billedkunstnere, og mange husker ham fra Kunstquizzen på DR. Sideløbende med billedkunsten har han skrevet og udgivet digtsamlinger og en bog om sin personlige kunsthistorie, der også blev til en DR2-serie. Hans debutroman giver et indblik i en kunstners liv. Det hele er dog fiktion, understreger Martin Bigum.

Hovedværk handler om kunstneren Wilhelm Riels, der, sammen med sin mangeårige assistent Jakob, har planlagt noget helt specielt i anledning af den forestående retrospektive udstilling af Riels’ samlede rulletrappeværker, som hverken Wilhelms kone Ingrid eller hans bedste ven, digteren Mogens Hildegard, kender noget til.

Romanen begynder og slutter med udstillingens åbning d. 22. maj 2009. I de mellemliggende kapitler følger romanen trådene tilbage gennem Wilhelms liv, til forelskelsen i Ingrid, til ungdommens gennembrud som kunstner og helt tilbage til det velstillede barndomshjem på Frederiksberg. Kapitel for kapitel åbenbarer Martin Bigum, hvilket mørke der i virkeligheden gemmer sig i Wilhelm Riels’ fortid.

De styrende traumer i et menneskes liv og alderens svækkelse har været to af de områder, Martin Bigum har ønsket at dykke ned i. Romanformatet viste sig bedst til den undersøgelse, og derfor har Martin Bigum skrevet på romanen de sidste seks år sideløbende med sin billedkunst. Kan traumernes sår hele, eller vil de uundgåeligt før eller siden tage styringen? Wilhelm Riels arbejder med installationskunst, hvor rulletrapper er det altoverskyggende gennemgående element. ”En rulletrappe er jo helt konkret op- og nedture, der skal gøre det lettere for det moderne menneske, fratage det det forstyrrende udmattende element selv at skulle gå fra den ene etage til den anden. Selv når det er så let en opgave som at gå nedad,” forklarer Martin Bigum.

Martin Bigum (f. 1966) er som billedkunstner repræsenteret på 19 kunstmuseer, såsom SMK, ARoS og ARKEN, og han har haft soloudstillinger på lige så mange. Han har udgivet tre digtsamlinger, en poetik og skrevet adskillige essays om kunst og kunstnere til Weekendavisen, Politiken og Berlingske. I 2015 blev han Ridder af Dannebrog.

Fakta om romanen:

Titel: Hovedværk
Forfatter: Martin Bigum
Udgivelsesdato: 12. oktober 2023

Romanens forside er designet af Marie Brodersen

Om Turbine Forlaget

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.