Fra spiseforstyrret til kogebogsforfatter

At Alberte Stengaard skulle blive kogebogsforfatter virkede som en utopi, da hun kæmpede med en livstruende spiseforstyrrelse i sine teenageår. I kogebogen Madglæde deler madinfluenceren ud af sine opskrifter på farvestrålende vegetariske retter.

Alberte Stengaard har fundet madglæden

”For mig er madglæde meget mere end bare mad – madglæde blev min vej tilbage til livet,” fortæller Alberte Stengaard, der er både glad og stolt over, at hun i dag finder mening og livsglæde i at inspirere andre til, hvad der skal på tallerkenen. På Instagram følger mere end 24.000 med på hendes profil, hvor hun deler ud af farvestrålende billeder af lækre vegetariske retter. Men det har været en lang kamp for hende at nå dertil.
Med til Alberte Stengaards historie hører en årelang kamp med psykisk sygdom og alvorlig spiseforstyrrelse, der var tæt på at koste hende livet. I otte år var hun på forskellige måder i behandling i psykiatrien, og da hun i 2014 blev udskrevet fra Rigshospitalets specialafdeling, skulle hun for alvor lære at sige ja. Ja til livet. Ja til glæden. Hun skulle finde tilbage til den madglæde, hun havde ignoreret i mange år.
Plantekosten blev en vej tilbage til livet. Hun spiser ikke længere 100% vegansk, men befinder sig i dag inden for det vegetariske køkken.

Madglæde – grønne cravings består af et væld af lækre vegetariske opskrifter til brug i både hverdagen, weekenden og ved hyggelige stunder. Her introducerer Alberte de fem grundsmage og giver sit bud på hvordan, man kan lege med dem og få det mest optimale smagsmæssigt ud af dem. Kogebogen indeholder opskrifter på alt fra varmende gryderetter, saftige grønne deller, alverdens farverige salatbowls til kødfrie nyfortolkninger af velkendte retter såsom ristaffel og farsbrød.

Titel: Madglæde – grønne cravings
Forfatter: Alberte Stengaard
Udgivelsesdato: 10. oktober 2023

Bogens forsiden stråler af ægte madglæde

Om Turbine Forlaget

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.