Glostrup Kommune står stille i Dansk Industris erhvervsvenlighedsmåling

Hvert år måler Dansk Industri erhvervsvenligheden i alle landets kommuner. Glostrup Kommune får en placering som nr. 73 i dette års måling. Det er en beskeden tilbagegang på to pladser i forhold til sidste års måling.

Glostrup Kommune går to pladser tilbage i dette års erhvervsvenlighedsmåling og får dermed en samlet 73. plads ud af 92.

- Der er behov for, at Glostrup Kommune fortsætter arbejdet med at forbedre erhvervsvenligheden de kommende år. Målingen viser, at kommunen siden sidste år er blevet meget bedre til at formidle og være i dialog med de lokale virksomheder. Det vil jeg gerne kvittere for. Men der er stadig for mange områder, hvor Glostrup Kommune halter på erhvervsvenlighed, bl.a. på brugen af private leverandører, siger formand for DI Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou.

Glostrup Kommune går markant tilbage på infrastrukturområdet fra en 5. plads i sidste års erhvervsvenlighedsmåling til en placering som nr. 40 i årets måling, som ellers er det område, som de lokale virksomheder mener, at kommunen skal prioritere allerhøjest for at sikre gode rammevilkår for erhvervslivet.

- Det er altafgørende at have en velfungerende lokal infrastruktur for at sikre erhvervsvenligheden i en kommune. Det er ærgerligt for de lokale virksomheder, at Glostrup Kommune har valgt at nedprioritere udgifterne til de kommunale vejnet , da virksomhederne er afhængige af velfungerende veje til transport af medarbejdere, varer og materialer, siger Mads Raaschou.

På uddannelsesområdet er det også status quo for Glostrup Kommune, hvor det er samme andel af de unge – 16,3 procent –der søger mod erhvervsuddannelserne som sidste år.

- Virksomhederne har brug for flere dygtige faglærte. Derfor er der brug for, at alle kommuner, også Glostrup, understøtter arbejdet med at sikre, at flere unge retter blikket mod erhvervsuddannelserne. Ellers risikerer disse kommuner at blive mindre attraktive for virksomhederne, siger Mads Raaschou.

Selvom Glostrup Kommune stadig placerer sig i den bedste halvdel inden for byggesagsbehandling, er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for byggesager også steget i forhold til sidste år. Virksomhederne oplever også nu en mindre kompetent og effektiv sagsbehandling i forbindelse med byggesager.

- Der er brug for at styrke indsatsen på byggesagsbehandling i Glostrup Kommune. Hurtig og effektiv byggesagsbehandling er afgørende for de lokale virksomheder. Det kan være med til at sikre vækst og udvikling lokalt, siger Mads Raaschou.

Analysen fra DI måler erhvervsvenligheden i danske kommuner. Virksomhederne i 23 ud af de 27 hovedstadskommuner, der indgår i analysen, vurderer, at infrastruktur bør være kommunernes topprioritet, når det kommer til rammebetingelserne. Resultatet repræsenterer en væsentlig ændring fra 2022, hvor det var arbejdskraften, der stod øverst på ønskelisten. Skiftet skyldes bl.a., at virksomhedernes vurdering af kommunernes indsats for at sikre adgangen til kvalificeret arbejdskraft er generelt steget.

Som i de foregående år klarer hovedstadskommunerne sig generelt ikke så godt, når man sammenligner med resten af landet. Ud af de 92 kommuner, der indgår i undersøgelsen, er gennemsnitsplaceringen for hovedstadskommunerne nr. 67. Den mest erhvervsvenlige kommune i regionen er Høje-Taastrup med en placering som nr. 20, mens den mindst erhvervsvenlige er Gribskov på 91. pladsen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk, DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

• 7.950 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.

• 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Dragør, Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke har været muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

• Ben Ron, presserådgiver i DI tlf. 2830 5452

• Ron Amir, chefkonsulent i DI Hovedstaden, tlf. 5213 2321