Frederikssund Kommune rykker markant frem i erhvervsvenlighedsmåling

Hvert år måler Dansk Industri erhvervsvenligheden i alle landets kommuner. Frederikssund Kommune får en placering som nr. 69 i dette års måling, hvilket er en markant fremgang fra sidste års placering som nr. 87. Dermed opnår Frederikssund Kommune sin bedste placering i erhvervsvenlighedsmålingen siden 2019

En flot fremgang til Frederikssund Kommune er resultatet af dette års erhvervsvenlighedsmåling af kommunerne. Frederikssund går hele 18 pladser frem og lander dermed på en 69. plads.

- Det er positivt, at Frederikssund Kommune går frem i årets erhvervsvenlighedsmåling. Det er bl.a. et udtryk for, at dialog og kommunikation med de lokale virksomheder er blevet forbedret det seneste år. Der er dog fortsat rum for en masse forbedring i kommunen, siger formand for DI Hovedstaden, Peter Lanng Nielsen.

Den forbedrede placering skyldes bl.a., at Frederikssund Kommune topper blandt Hovedstadens kommuner, når det kommer til brugen af private leverandører. Her ligger kommunen på en 16. plads ud af alle landets kommuner og bedst i Hovedstaden. Det er en markant forbedring i forhold til 2022, hvor kommunen lå nr. 73. Dette skyldes blandt andet en stor forbedring af kommunens udbudsproces over for private leverandører og en større andel af opgaver, der bliver konkurrenceudsat.

- Frederikssund Kommune gør sig mere attraktiv som erhvervskommune, når de er åbne for at lade private leverandører byde på kommunale opgaver. Den markant forbedrede placering i forhold til sidste år vidner om, at Frederikssund Kommune virkelig har gjort en indsats i år. Det tror jeg, virksomhederne fremadrettet vil lægge mærke til, og det vil jeg gerne kvittere for, siger Peter Lanng Nielsen.

Der er dog også hår i suppen i Frederikssund Kommune. Når det kommer til at sikre, at de lokale virksomheder har adgang til kvalificeret arbejdskraft, ligger Frederikssund Kommune placeret i den tunge end med en placering som nr. 86.

- Kvalificeret arbejdskraft er det område, som de lokale virksomheder i Frederikssund prioriterer næsthøjest, når de skal pege på, hvad kommunen kan gøre for dem. Derfor er det selvsagt bekymrende, at kommunen ligger så lavt placeret på arbejdskraftområdet. Her er der grobund for at styrke samarbejdet mellem jobcentret og de lokale virksomheder, så virksomhederne nemmere kan få adgang til de medarbejdere, de har behov. Det er nemlig både til gavn for kommunen og de lokale virksomheder, siger Peter Lanng Nielsen.

Analysen fra DI måler erhvervsvenligheden i danske kommuner. Virksomhederne i 23 ud af de 27 hovedstadskommuner der indgår i analysen vurderer, at infrastruktur bør være kommunernes topprioritet når det kommer til rammebetingelserne. Resultatet repræsenterer en væsentlig ændring fra 2022, hvor det var arbejdskraften der stod øverst på ønskelisten. Skiftet skyldes bl.a. at virksomhedernes vurdering af kommunernes indsats for at sikre adgangen til kvalificeret arbejdskraft er generelt steget.

Som i de foregående år klarer hovedstadskommunerne sig generelt ikke så godt, når man sammenligner med resten af landet. Ud af de 92 kommuner, der indgår i undersøgelsen, er gennemsnitsplaceringen for hovedstadskommunerne nr. 67. Den mest erhvervsvenlige kommune i regionen er Høje-Taastrup med en placering som nr. 20, mens den mindst erhvervsvenlige er Gribskov på 91. pladsen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk, DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

• 7.950 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.

• 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Dragør, Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke har været muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

• Ben Ron, presserådgiver i DI tlf. 2830 5452

• Ron Amir, chefkonsulent i DI Hovedstaden, tlf. 5213 2321