Tilbagegang til Egedal Kommune i DI’s erhvervsvenlighedsmåling

Dansk Industris årlige erhvervsvenlighedsmåling placerer Egedal Kommune som nr. 75 på ranglisten over landets mest erhvervsvenlige kommuner. Det betyder en væsentlig tilbagegang for Egedal Kommune, der fik en samlet 50. plads i erhvervsvenlighedsmålingen i både 2022 og 2021

Egedal Kommune går dermed 25 pladser tilbage i dette års undersøgelse af erhvervsvenligheden i kommunerne.

- Det er ærgerligt, at Egedal Kommune går tilbage i erhvervsvenlighedsmålingen efter de seneste års fremgang. Det er særligt bekymrende, at Egedal Kommune har en lav placering som nr. 85 på de lokale virksomheders oplevelse af den overordnede erhvervsvenlighed i kommunen. Her er der brug for at styrke dialogen mellem Egedal Kommune og de lokale virksomheder, siger formand for DI Hovedstaden, Peter Lanng Nielsen.

Egedal Kommunes faldende samlede placering er et udtryk for tilbagegang i en række af kategorierne i erhvervsvenlighedsmålingen. På de to områder, som virksomhederne tillægger største betydning, nemlig god infrastruktur og tilstrækkelig med arbejdskraft, er Egedal Kommune gået tilbage til henholdsvis nr. 79 på infrastruktur og nr. 70 på arbejdskraft.

- Virksomhederne i Egedal Kommune oplever, ligesom så mange andre virksomheder, en stor mangel på kvalificeret arbejdskraft. Det er derfor enormt vigtigt, at kommunen fremadrettet forstærker indsatsen for at tiltrække den nødvendige arbejdskraft til kommunens virksomheder, og at jobcentret bliver bedre til at samarbejde med de lokale virksomheder. Samtidig er der behov for at styrke infrastrukturen i kommunen, siger Peter Lanng Nielsen.

Men der er også områder af erhvervsvenlighedsmålingen, hvor Egedal Kommune går frem. Når det gælder unge, der efter folkeskolen søger ind på en erhvervsuddannelse, er Egedal Kommune faktisk gået betydeligt frem. Hvor det sidste år var 16 procent af de unge, der søgte mod erhvervsuddannelserne, er andelen i år steget til mere end 20 procent.

- Vores virksomheder mangler faglærte i stor stil. Derfor bliver de kommuner, der kan sikre flere faglærte, nogle af fremtidens vindere i at understøtte en positiv erhvervsudvikling. Derfor er der grund til at kippe med flaget for Egedal Kommunes resultater på dette område, siger Peter Lanng Nielsen.

Analysen fra DI måler erhvervsvenligheden i danske kommuner. Virksomhederne i 23 ud af de 27 hovedstadskommuner der indgår i analysen vurderer, at infrastruktur bør være kommunernes topprioritet når det kommer til rammebetingelserne. Resultatet repræsenterer en væsentlig ændring fra 2022, hvor det var arbejdskraften der stod øverst på ønskelisten. Skiftet skyldes bl.a. at virksomhedernes vurdering af kommunernes indsats for at sikre adgangen til kvalificeret arbejdskraft er generelt steget.

Som i de foregående år klarer hovedstadskommunerne sig generelt ikke så godt, når man sammenligner med resten af landet. Ud af de 92 kommuner, der indgår i undersøgelsen, er gennemsnitsplaceringen for hovedstadskommunerne nr. 67. Den mest erhvervsvenlige kommune i regionen er Høje-Taastrup med en placering som nr. 20, mens den mindst erhvervsvenlige er Gribskov på 91. pladsen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk, DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

• 7.950 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.

• 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Dragør, Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke har været muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

• Ben Ron, presserådgiver i DI tlf. 2830 5452

• Ron Amir, chefkonsulent i DI Hovedstaden, tlf. 5213 2321