Rudersdal bliver mere erhvervsvenlig

Dansk Industri måler hvert år den lokale erhvervsvenlighed på tværs af landets kommuner, og i år kommer Rudersdal Kommune ind på en samlet 70. plads ud af i alt 92. Det er en fremgang på 15 pladser i forhold til sidste års måling. Rudersdal Kommune knækker dermed kurven i en mere positiv retning efter de seneste tre års tilbagegang.

Fremgangen er et udtryk for virksomhedernes tilfredshed med kommunens indsats på den grønne udvikling, tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft samt en bedre dialog mellem erhvervslivet og kommunen. Derudover trækker den gode infrastruktur og medarbejdernes fleksible muligheder for at benytte kollektiv transport igen i år kommunen op med en samlet 10. plads på landsplan inden for kategorien infrastruktur og transport.

- Det er positivt at se, at Rudersdal Kommune nu bryder med tre års tilbagegang i den lokale erhvervsvenlighed. Virksomhederne kvitterer særligt for kommunens prioritering af bæredygtige og grønne indkøb samt indsatser for at kunne drive virksomhed mere klimavenligt. Bestræbelserne om at skabe grøn vækst og arbejdspladser skal styrkes gennem dialoger og partnerskaber på tværs af blandt andet virksomheder og kommunen, og det ser ud til, at den dialog er blevet styrket i Rudersdal, siger formand for DI Hovedstaden, Peter Lanng Nielsen.

På trods af årets fremgang rangerer Rudersdal Kommune fortsat blandt den dårligste tredjedel af kommuner i landet, når det gælder erhvervsvenlighed. Det gælder på tværs af flere kategorier, herunder den generelle erhvervsvenlighed, sagsbehandling, brug af private leverandører, skatter, gebyrer og erhvervsarealer samt uddannelse.

- Sagsbehandlingen er igen i år en akilleshæl i Rudersdal med en placering som nr. 81 ud af 92. Vi kan se, at der er sat ind for at få nedbragt sagsbehandlingstiderne for byggesager, men vi må konstatere, at virksomhederne fortsat efterspørger mere effektiv og kompetent sagsbehandling på området, siger Peter Lanng Nielsen.

På uddannelsesområdet er det fortsat en udfordring for erhvervslivet, at de unge i Rudersdal har blikket rettet fast mod de gymnasiale ungdomsuddannelser, og kun 6 procent af de unge søger mod en erhvervsuddannelse efter folkeskolen.

- Der er fortsat behov for, at flere dygtige unge i Rudersdal vælger en erhvervsuddannelse, hvis vi skal mætte efterspørgslen på faglært arbejdskraft og sikre gode hænder og hoveder til at gennemføre den grønne omstilling. Regeringens kommende massive økonomiske løft af erhvervsuddannelserne vil også bidrage hertil, men det skal følges op af målrettede indsatser i kommunen, siger Peter Lanng Nielsen.

Analysen fra DI måler erhvervsvenligheden i danske kommuner. Virksomhederne i 23 ud af de 27 hovedstadskommuner der indgår i analysen vurderer, at infrastruktur bør være kommunernes topprioritet når det kommer til rammebetingelserne. Resultatet repræsenterer en væsentlig ændring fra 2022, hvor det var arbejdskraften der stod øverst på ønskelisten. Skiftet skyldes bl.a. at virksomhedernes vurdering af kommunernes indsats for at sikre adgangen til kvalificeret arbejdskraft er generelt steget.

Som i de foregående år klarer hovedstadskommunerne sig generelt ikke så godt, når man sammenligner med resten af landet. Ud af de 92 kommuner, der indgår i undersøgelsen, er gennemsnitsplaceringen for hovedstadskommunerne nr. 67. Den mest erhvervsvenlige kommune i regionen er Høje-Taastrup med en placering som nr. 20, mens den mindst erhvervsvenlige er Gribskov på 91 pladsen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14 år i træk, DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

• 7.950 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.

• 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks mindre kommuner Dragør, Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke har været muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

• Ben Ron, presserådgiver i DI tlf. 2830 5452

• Pernille Dalgaard-Duus, chefkonsulent i DI Hovedstaden, tlf. 2612 3040