Nyt madindeks: Fri adgang til unikt datasæt om vores madvaner
Hvor mange i din region får kød til aftensmad? Hvordan har unges forbrug af takeaway udviklet sig? Og hvor ofte drikker kvinder øl til maden? Madkulturen giver nu fri adgang til at søge i resultaterne fra 19.000 besvarelser om råvarevalg, madlavning og måltider

I snart ti år har videns- og forandringsorganisationen Madkulturen fulgt udviklingen i danskernes madvaner tæt gennem årlige undersøgelser på tværs af befolkningen. Fra i dag er den viden samlet i et nyt madindeks, hvor man selv kan søge i de mange resultater.
”Madindekset Tal om mad er tænkt som en gave til alle, som interesserer sig for tendenserne i vores madkultur. Siden rummer rigtig mange indsigter, som kan være guld værd, hvis man arbejder med mad og måltider. Eller når man fx som journalist skal researche på et bestemt aspekt af vores madvaner”, forklarer direktør Judith Kyst.
Hun har siden 2011 stået i spidsen for Madkulturens arbejde med at styrke den danske madkultur og sikre bedre mad til alle. Det sker gennem partnerskaber og forandringsprojekter for især madprofessionelle, som gennem deres arbejde kan gøre en forskel for hverdagsmaden.
Viden som grundlag for handling
Madkulturens indsatser bygger på et stærkt fundament af viden, som bl.a. bliver formidlet i de årlige Madkultur-undersøgelser.
”For at kunne styrke madkulturen har vi brug for at forstå, hvad der driver udviklingen. Den tilgang har vi gode erfaringer med i Madkulturen. Og ved at dele vores data vil vi understøtte, at flere aktører får øje på specifikke områder, hvor maden kan vendes fra at være en del af problemet til at blive en del af løsningen for vores samfund. Fx ift. klima, fællesskaber eller ulighed i sundhed”, siger Judith Kyst.
Det nye madindeks samler resultaterne fra Madkultur-undersøgelserne fra årene 2015 til 2022, så man selv kan følge udviklingen i hovedtal om bl.a. ingredienser i aftensmaden, madlavning og holdninger til fx klimavenlig mad. Derudover kan man filtrere for forskellige befolkningsgrupper for at få mere specifikke resultater frem.
Stort datasæt
Samlet set bygger madindekset på svar fra mere end 19.000 danskere, og de bliver snart suppleret med nye data for 2023, som Madkulturen indsamler i løbet efteråret.
"Tal om mad indeholder desværre ikke alle resultater fra votres målinger. Men hvis der viser sig en spændende tendens, som skal belyses nærmere, kan vi supplere med analyser ud fra vores store bagkatalog af data om mad- og måltidsvaner", siger Judith Kyst.
Det nye madindeks findes på madkulturen.dk/tal-om-mad.
Nøgleord
Kontakter
Hannibal HoffVidens- og kommunikationschef
Tlf:25329201hannibal@madkulturen.dkLinks
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Vores mission er at styrke madkulturen i Danmark og dermed bidrage til at løse store samfundsudfordringer. Det gør vi gennem partnerskaber og projekter, som øger danskernes muligheder og færdigheder i relation mad og måltider. Læs mere på madkulturen.dk.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Dansk frugt og grønt er under voldsomt pres – stærke kræfter går sammen for at vende udviklingen11.3.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ni ud af ti forbrugere mener, det er vigtigt, at vi har alsidig produktion af frugt og grønt i Danmark. Alligevel er kun en fjerdedel af vores grøntsager danske, og udfordringerne hober sig op for de hårdt pressede producenter. Derfor går 31 aktører fra hele værdikæden nu sammen for at få mere dansk frugt og grønt på tallerkenen.
Banebrydende treårig indsats skal inspirere mere end en halv million børnefamilier til grønnere og sundere mad6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Børnefamilier landet over får nu en stor tilskyndelse til at ændre madvaner med udgangspunkt i De officielle Kostråd. Gennem tre år vil børnefamilier i hele landet møde grøn inspiration flere forskellige steder i hverdagen – fra det lokale supermarked og kantinen til idrætsklubben og madkundskabslokalet. DR vil parallelt sætte fokus på madkulturen i Danmark, både nu og i fremtiden.
Mere mobil og mindre bordskik - det fælles måltid er under forandring25.11.2024 11:36:05 CET | Pressemeddelelse
Mobiltelefonen tager i stor stil plads ved middagsbordet, og vi byder gerne gæster på takeaway i sofaen. Men selvom udviklingen går mod mere uformelle rammer, har måltidet stadig en samlende kraft, viser en ny undersøgelse fra Madkulturen
Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider6.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
Plantekorpset skal starte en ung-til-ung bevægelse i det grønne køkken6.5.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et talenthold bestående af 35 unge madentusiaster er blevet udvalgt til at inspirere og motivere deres jævnaldrende til at omfavne flere økologiske, plantebaserede måltider.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum