Seminariekollegiet skal have nyt navn – hvad er dit bud?

En god base for hverdagen, fritiden og uddannelseslivet. Det er, hvad det nye navn skal afspejle, fortæller formand for bestyrelsen af Seminariekollegiet på Hegelundsvej i Ribe, Allan Gade Jacobsen. Navneskiftet er en del af en større vision for ungdomsboligerne.

Fra venstre: Jes og Anders, der begge bor på Seminariekollegiet, og Allan Gade Jacobsen, der er formand for Seminariekollegiet og også studievejleder og lærer på Ribe Katedralskole. Foto: Ida Gade Jacobsen

De sidste mange årtier har Hegelundsvej i det centrale Ribe huset Seminariekollegiet, der består af 30 ungdoms- og studieboliger med eget bad og trinettekøkkenminikøkken. Navnet stammer tilbage fra dengang Ribe havde et Statsseminarium, men uddannelsen blev i 2007 flyttet til Esbjerg og seminariet dermed lukket.

”Så det giver god mening at finde et nyt navn til kollegiet, samtidig med at brugen af ungdomsboligerne skal gentænkes,” siger Allan Gade Jacobsen, der er formand for Seminariekollegiet og også studievejleder og lærer på Ribe Katedralskole.  Han og den øvrige bestyrelse ser frem til mange gode bud på et nyt navn, ikke mindst fra Ribes ungdom, der jo er dem, der skal bo og skabe livet i ungdomsboligerne.

”Vi ønsker at skabe et sted, hvor unge kan bo i en ungdomsbolig, der både giver plads til fællesskab og nærvær samtidig med fordybelse i skole, uddannelse eller lærerplads. Et sted, hvor de unge bliver boende i størstedelen af deres studie, og hvor de har medbestemmelse på deres hverdag,” forklarer Allan Gade Jacobsen, der sammen med den øvrige bestyrelse og repræsentanter fra Boligselskabet Danmark, der er Seminariekollegiets administrationsselskab, arbejder på visionerne for kollegiet. Blandt andet skal der kigges på, hvordan man udnytter fællesrummet på bedste vis, så beboere kan møde hinanden på kryds og tværs, ligesom udearealerne på sigt skal ændres.

Samarbejder med lokale aktører

Allan Gade Jacobsen fortæller videre, at målet er, at kollegiet bliver en medspiller i lokalsamfundet, og at lokale virksomhedsejere får bedre mulighed for at tiltrække arbejdskraft gennem en bedre bosætning i Ribe og dermed Esbjerg Kommune.

”Vi har talt med en række forskellige lokale erhvervsdrivende, og der er stor interesse for visionerne for kollegiet. Målet er en win-win-situation, hvor både virksomheder, de unge og selve kollegiet får gavn af hinanden,” siger Allan Gade Jacobsen.

Blandt deltagerne trækkes der lod om en fire timers bådtur, som sponsoreres af Boats of Ribe, der er en lokal iværksættervirksomhed, som arrangerer bådeture på Ribe Å og dermed Nationalpark Vadehavet i eldrevne både. Bag Boats of Ribe står Lars Bonde Møller og Søren Ole Clausen, der begge er født og opvokset i Ribe-området.

Deltag i konkurrencen

Vi skal have dit bud på Seminariekollegiets nye navn senest den 5.  september.

Send dit bud på et nyt navn til mail: kommunikation@bdk.dk eller aflevér dit bud i en kuvert i postkassen hos Boligkontoret Danmark, Bøge Allé 2, 6760 Ribe.

En dommerkomité bestående af blandt andre repræsentanter fra uddannelses- og erhvervslivet i Ribe vil derefter udvælge et navn blandt de indkomne forslag og præsentere dette ved et arrangement i oktober.

Allan Gade JacobsenBestyrelsesformand for Seminariekollegiet

Tlf:2972 9296