Danske Medier

Danske Medier: Håndhævelse af tech-regulering skal være førsteprioritet

Del

Regeringens ekspertgruppe for techgiganter har lavet en fremragende rapport om demokratisk kontrol med techgiganternes forretningsmodeller, der bør være en brændende platform for både regeringen og Folketinget. Danske Medier hæfter sig især ved det meget stærke fokus på at håndhæve og bruge eksisterende dansk og europæisk lovgivning.

”Techgiganternes indflydelse på vores samfund og demokratiske samtale sker i realtid, og problemerne er her lige nu. Vi kan ikke læne os tilbage og afvente ny og kompliceret EU-lovgivning som løsning. Derfor opfordrer vi på det kraftigste regeringen og Folketinget til, at man følger ekspertgruppens anbefalinger og laver en ambitiøs afdækning af, hvordan vi mest effektivt kan håndhæve de regler, der allerede er vedtaget,” siger Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup.

Et afgørende element i vores demokratiske samtale er et mangfoldigt udbud af medier der sikrer, at så mange stemmer som muligt bliver hørt – uanset, hvor i landet de bor, eller hvilken baggrund de har. Det styrker deltagelsen i vores demokrati og er et værn mod desinformation. Og techgiganternes forretningsmodeller er en direkte udfordring af den mangfoldighed og vores fælles samtale, siger Mads Brandstrup:

”Techgiganternes forretningsmodeller er grundlæggende monopolistisk. Man skaber et lukket økosystem omkring salg af digitale annoncer. Man ønsker samtidig at være den eneste indgang til indhentning af information, og derfor kannibaliserer man på andres indhold, herunder mediernes. Og dette er en udvikling, der nu accelererer med raketfart med brugen af kunstig intelligens.”

Derfor opfordrer Danske Medier regeringen til, at man kaster et grundigt blik på en effektiv håndhævelse af de gældende regler på konkurrenceområdet, og at man giver et klart signal til konkurrencemyndighederne om at prioritere det område.

I den forbindelse er det meget positivt, at ekspertgruppen så klart anbefaler, at publicistiske medier skal have større indsigt i egne data. Det er en helt afgørende forudsætning for, at medierne har en chance for en fair forhandling med techgiganterne. Det arbejde bør regeringen sætte i gang med det samme, mener Mads Brandstrup, der understreger behovet for handling med henvisning til dagens udmelding fra Berlingske Media om besparelser i millionklassen på grund af dalende annoncesalg.

”Forudsætningen for at have frie, publicistiske medier, er, at de har mulighed for at drive en rentabel forretning. Og det undermineres af techgiganterne, der har sat sig tungt på det digitale annoncemarked og som lever højt på, at folk læser og deler mediernes indhold. Derfor er den største trussel mod frie medier i Danmark, Europa og andre lande, at deres forretningsgrundlag bliver kvalt af techgiganterne.”

Nøgleord

Om Danske Medier

Danske Medier er en brancheorganisation for private medievirksomheder. Vores medlemmer tæller 250 lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier. Vi arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche.

Følg pressemeddelelser fra Danske Medier

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Medier

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye