Danske MedierDanske Medier

Mediebranchen er klar med nye presseetiske retningslinjer, som har særligt fokus på omtale af selvmord og gidselsituationer samt live-dækning

Medier og journalister skal være ekstra opmærksomme, når de skriver om selvmord og gidselsituationer eller dækker begivenheder live, som fx Fields-skyderiet. Det er hovedpunkterne i de opdaterede retningslinjer for god presseskik, som Dansk Journalistforbund og Danske Medier netop har færdiggjort.

De presseetiske regler udgør grundlaget for redaktionelle mediers selvregulering og for Pressenævnets bedømmelse af, om medierne i konkrete sager har handlet i strid med god presseskik. Reglerne gælder for alle medier, der er omfattet af medieansvarsloven, og blev sidst justeret i 2013.

Nu har en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation, Danske Medier, DR og TV 2 så færdiggjort et opdateringsarbejde, som blev sat i gang i juni 2022.

Opdateringen har blandt andet ført til ændringer, der tager højde for brugen af kunstig intelligens, mediernes omtale af selvmord og selvmordsforsøg samt de særlige forhold, der gør sig gældende i forbindelse med mediernes dækning af sager om gidseltagning samt dækning af begivenheder i realtid - altså dækningen af begivenheder samtidig med, at de finder sted.

Retningslinjerne vil blive anvendt på mediernes redaktioner fra 1. januar 2024, og Dansk Journalistforbund og Danske Medier har bedt Pressenævnet om at lægge de nye retningslinjer til grund for nævnets fremtidige sagsbehandling.

”At følge de presseetiske retningslinjer og være tilmeldt Pressenævnet er i høj grad det, der adskiller troværdige og professionelle medier fra andre. I en tid, hvor sociale medier og fake news fylder mere og mere, er der god grund til at kippe med flaget for, at vi i Danmark har et sæt grundigt udformede spilleregler, der sætter klare rammer for god presseskik og gør det muligt for borgerne at klage over pressen,” siger Tine Johansen, formand for Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation.

Danske Mediers konst. adm. direktør, Marianne Bugge Zederkof, tilføjer: ”Jeg er stolt af den proces, som en samlet og enig mediebranche har forestået. De opdaterede retningslinjer er vidnesbyrd om en professionel mediebranche, der tager ansvar for sit indhold i en tid, hvor sociale medier flyder over med misinformation og krænkelser af folks privatliv.”

Dansk Journalistforbund og Danske Medier vil i begyndelsen af 2024 udsende informationsmateriale om de nye presseetiske regler til offentligheden.