Driftspersonale vinder Boligkontoret Danmarks Jubilæumspris

Der var både glæde og stolthed at spore, da driftspersonalet fra Boligselskabet Birkebo og Boligforeningen Faaborg-Midtfyn modtog Boligkontoret Danmarks Jubilæumspris for deres arbejde med effektiviseringer og digitalisering i driften.
Driftspersonale fra Boligselskabet Birkebo og Boligforeningen Faaborg-Midtfyn ved overrækkelsen af Jubilæumsprisen på Boligkontoret Danmarks driftskonference på Scandic Hotel i Kødbyen i København. Foto: Boligkontoret Danmark.

”Vi er super glade for anerkendelsen, og at vi med prisen kan vise, at indsatsen lønner sig,” siger Martin Andersen, daglig leder af driften i Boligselskabet Birkebo i Birkerød i Nordsjælland. Han og kollegaerne modtog prisen ved Boligkontoret Danmarks driftskonference 2023. Også Boligforeningen Faaborg-Midtfyn vinder Jubilæumsprisen, og begge vindere modtager hver 15.000 kr., som skal gå til et fælles arrangement for medarbejderne.

Prisen uddeles i forbindelse med Boligkontoret Danmarks 75-års jubilæum i år.

”Med prisen vil vi gerne vise og hylde de gode indsatser og resultater, som de driftsansatte knokler med hver dag,” siger driftssekretariatschef i Boligkontoret Danmark Adam B. Andersen.

Selskaberne er indstillet af driftssekretariatet på baggrund af udviklingen i effektivitetstallene og øvrige indsatser og Drift- og byggeudvalget i Boligkontoret Danmark har valgt vinderen.

Gode effektiviseringstal, digital opgavestyring og robotplæneklippere

Boligselskabet Birkebo vinder prisen for indsatsen med at implementere nye digitale løsninger. For eksempel er der med stor succes indført elektronisk drift til opgavestyring og robotplæneklippere til pleje af de store græsarealer, og senest er der implementeret en digital egenkontrol af blandt andet afdelingernes tekniske installationer og legepladser.

Boligforeningen Faaborg-Midtfyn vinder prisen for deres målrettede arbejde med at forbedre effektivitetstallene for selskabets afdelinger. Fra 2020 til 2021 har boligforeningen øget deres gennemsnitlige effektivitetstal fra 71 til 81,8.

Konkret betyder det, at hvor der i 2020 var 10 særligt røde afdelinger i selskabet var der 0 særligt røde eller røde afdelinger ved regnskabsafslutningen i 2021.

Heidi Skov Andersen fortæller, at fokus blandt andet har været på maler- og gulvarbejde i forbindelse med fra fraflytninger.

”Vi har haft 240 fraflytninger de seneste tre år, så her er der en del at hente ved at sende arbejder i udbud. Samtidig arbejder jeg og kollegaerne på at have fingeren på pulsen, så mindre skader i vores boliger ikke når at udvikle sig og blive dyre at få udbedret. Vi når at opdage det, inden det bliver for slidt,” siger Heidi Skov Andersen.