Invita Køkkener A/S

Ejendomsmægler: Nyt køkken er mest salgsfremmende

Et nyt, indbydende køkken kan være afgørende, hvis du skal sælge din bolig. Køberne vælger ifølge Nybolig oftere huse med gamle køkkener fra, mens de er villige til at betale væsentlig mere for boliger med nyere køkkener.
– Rigtig mange boligkøbere vil gerne have et nyt køkken og et nyt badeværelse og går i en lang bue uden om gamle huse, der står til en opgradering, siger Thomas Hovgaard fra Nybolig. Foto: PR.

Investering i et køkken er for mange en stor beslutning. Men hvis man spørger en ejendomsmægler, bliver det måske lidt nemmere at tage beslutningen. Ifølge ejendomsmæglerkæden Nybolig er køkkenet nemlig den del af boligen, som er mest salgsfremmende at renovere eller udskifte. Det viser en ny rundspørge blandt kædens 220 forretninger.

Rigtig mange boligkøbere vil gerne have et nyt køkken og et nyt badeværelse. Et nyt, moderne køkken er ofte den afgørende faktor i et boligsalg.  Hvis økonomien tillader det, går mange købere i en lang bue uden om gamle huse, der står til en opgradering, forklarer Thomas Hovgaard, relationschef hos Nybolig.

Ifølge mæglerkæden får boligejere stadig oftere størstedelen af deres køkkeninvestering tilbage ved et salg. Samtidig opfordrer ejendomsmæglere hyppigere boligsælgere til at sætte et nyt køkken ind for at optimere salgschancerne. Under alle omstændigheder er et nyere køkken, badeværelse og tag med til, at boligen bliver solgt hurtigere, og det gør sig i særlig grad gældende i de områder af landet, hvor liggetiderne er længst. Dog skal man ifølge Thomas Hovgaard være opmærksom på, at jo billigere boligen er, jo mindre investeringer kan den i sagens natur bære.

Køkkenbutikker mærker tendensen

Hos Invita opleves det, at en del af kunderne er opmærksomme på køkkenets betydning, også den dag boligen skal sælges.

Danskerne går meget op i deres køkken, hvor især æstetik skal være i højsædet. Med gang i økonomien er lysten til et nyt køkken steget. Et nyt køkken er for de flestes vedkommende en forholdsvis stor investering og dermed en investering, der selvfølgelig vil kunne afspejles i udbudsprisen, den dag huset skal sælges, fortæller Lars Vesbo Christiansen, der er brand manager for Invita.

Kunderne vælger først og fremmest deres køkken med hjertet, og for en dels vedkommende tages der sikre valg, som er med til at gøre deres nye køkken forholdsvist tidløst. Der tænkes langsigtet i forhold til, at man skal leve med sit køkken i mange år, og for nogens vedkommende spiller det sikkert også ind, at huset en dag skal sælges. Grunden hertil skal vel findes i, at man ikke har lyst til at skræmme potentielle købere væk med et køkken, som købere ikke bryder sig om.  Generelt skal man dog ikke være bange for at følge moden, og især hvis man køber fra et brand som Invita. Det er med til at sikre sig, at design, materialevalg og kvalitet er langtidsholdbart, fortsætter han.

Ifølge køkkenmanden er der en begyndende trend til, at vi igen vælger farver og træsorter i køkkenet. Invita ser samtidig et nyt mod på at lege med materialer og overflader, når kunderne sammensætter deres drømmekøkken.

Danskerne er dog stadig mest vilde med hvide, neutrale køkkener, der tegner sig for op imod 70 procent af markedet.

Billeder

Download
Hos Invita opleves det tydeligt, at en stadig større del af kunderne er opmærksomme på køkkenets betydning, den dag deres bolig skal sælges. Foto: PR.
Download

Information om Invita Køkkener A/S

Invita Køkkener A/S
Industrivej 6