Invita Køkkener A/S

Tidsånden ændrer sig: Nye køkkener med digital detox

Del
I lang tid har det minimalistiske nordiske køkken været populært. Men nu inddrages retrotendenser i det moderne, for eksempel i Invitas nye serie Fusion. Det passer ifølge ekspert godt ind i samfundstendenserne.
De nye retrokøkkener er ifølge livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg madværksteder, hvor vi kan være sammen om at lave maden, mens 00’ernes samtalekøkkener på trods af navnet mest var statussymboler. Foto: PR.
De nye retrokøkkener er ifølge livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg madværksteder, hvor vi kan være sammen om at lave maden, mens 00’ernes samtalekøkkener på trods af navnet mest var statussymboler. Foto: PR.

Den nordiske designbølge har gået sin sejrsgang i mange danske hjem de seneste år, men nu ser det ud til, at der kommer andre impulser i vores køkkenvalg. I hvert fald er der en retrobølge på vej ind i køkkenbranchen, hvor det moderne bliver blandet med gamle stilarter.

Ifølge Mads Arlien-Søborg, der er livsstilsekspert med fokus på køkkener, er de nye køkkenønsker en del af en ændring i tidsånden, hvor vi vil dyrke de nære relationer og sætte det digitale liv på standby efter behov. For eksempel, når vi er i køkkenet.

Samtalekøkkener, som vi så dem før finanskrisen, var i virkeligheden slet ikke til samtale. Dengang havde vi ikke tiden til at være sammen, så køkkenet var blot et glansbillede, hvor vi egentlig ikke var sammen om at lave og spise mad. Til gengæld er de nye retrokøkkener madværksteder, hvor vi kan være sammen om at lave maden. Uden at der er fokus på at sende det ene eller andet signal.

Der er ved at ske en ændring i tidsånden, hvor vi vælger det digitale til i perioder og fra i andre. ”Detoxbølgen” har allerede fat i andre lande, og den vil utvivlsomt brede sig til Danmark, fordi vi ikke kan klare at leve et digitalt liv 24 timer i døgnet, forklarer Mads Arlien-Søborg, der pointerer, at netop køkkenet ofte bliver digitalfri zone.     

Analogt køkkenliv

En af de køkkenkæder, der er først med de nye tendenser, er Invita. Ifølge Lars Vesbo Christiansen, der er brand manager hos Invita, er det især de købestærke generationer, der er i markedet for et nyt køkken, og de vil gerne have et ubekymret udtryk, som vækker gode minder fra deres unge dage.

Et køkken skal naturligvis være moderne, men det skal også signalere noget simpelt. Vi dyrker det analoge liv i køkkenet midt i alt det digitale, der omgiver os. Især 60’er og 70’er-generationerne vil gerne have referencer til en svunden tid, og det afspejler køkkenerne i dag, mener han.

Nyt og gammelt fusionerer

Invita introducerer netop nu en køkkenserie til tidens tendenser. Fusion hedder lanceringen, hvor eksempelvis lågerne er moderne og grebsfri, men rammet ind, som man så det i 50’ernes lejlighedskøkkener eller det klassiske landkøkken.

Fusion giver mulighed for at mikse forskellige stilarter og blande låger med forskellige udtryk og/eller farver for den sags skyld. Det er især de jordfarvede og grålige nuancer, der er særdeles interessante og oppe i tiden, siger Lars Vesbo Christiansen

Kontakter

Billeder

De nye retrokøkkener er ifølge livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg madværksteder, hvor vi kan være sammen om at lave maden, mens 00’ernes samtalekøkkener på trods af navnet mest var statussymboler. Foto: PR.
De nye retrokøkkener er ifølge livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg madværksteder, hvor vi kan være sammen om at lave maden, mens 00’ernes samtalekøkkener på trods af navnet mest var statussymboler. Foto: PR.
Download
– Et køkken skal naturligvis være moderne, men det skal også signalere noget simpelt. Vi dyrker det analoge liv i køkkenet midt i alt det digitale, der omgiver os, forklarer Lars Vesbo Christiansen fra Invita. Foto: PR.
– Et køkken skal naturligvis være moderne, men det skal også signalere noget simpelt. Vi dyrker det analoge liv i køkkenet midt i alt det digitale, der omgiver os, forklarer Lars Vesbo Christiansen fra Invita. Foto: PR.
Download

Links

Information om Invita Køkkener A/S

Invita Køkkener A/S
Invita Køkkener A/S
Industrivej 6
6870 Ølgod

77 88 70 00

Invita Køkkener består af 21 butikker i Danmark, som sælger køkkener med designhåndværk og personlig rådgivning som de vigtigste nøgleord. Alle køkkener bliver produceret efter ordre på egen fabrik i Ølgod. Invita er en del af Europas største køkkenproducent, Nobia AB, der står bag i alt 20 europæiske køkkenmærker. www.invita.dk  

Følg pressemeddelelser fra Invita Køkkener A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Invita Køkkener A/S

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye