
Tidsånden ændrer sig: Nye køkkener med digital detox

Den nordiske designbølge har gået sin sejrsgang i mange danske hjem de seneste år, men nu ser det ud til, at der kommer andre impulser i vores køkkenvalg. I hvert fald er der en retrobølge på vej ind i køkkenbranchen, hvor det moderne bliver blandet med gamle stilarter.
Ifølge Mads Arlien-Søborg, der er livsstilsekspert med fokus på køkkener, er de nye køkkenønsker en del af en ændring i tidsånden, hvor vi vil dyrke de nære relationer og sætte det digitale liv på standby efter behov. For eksempel, når vi er i køkkenet.
– Samtalekøkkener, som vi så dem før finanskrisen, var i virkeligheden slet ikke til samtale. Dengang havde vi ikke tiden til at være sammen, så køkkenet var blot et glansbillede, hvor vi egentlig ikke var sammen om at lave og spise mad. Til gengæld er de nye retrokøkkener madværksteder, hvor vi kan være sammen om at lave maden. Uden at der er fokus på at sende det ene eller andet signal.
– Der er ved at ske en ændring i tidsånden, hvor vi vælger det digitale til i perioder og fra i andre. ”Detoxbølgen” har allerede fat i andre lande, og den vil utvivlsomt brede sig til Danmark, fordi vi ikke kan klare at leve et digitalt liv 24 timer i døgnet, forklarer Mads Arlien-Søborg, der pointerer, at netop køkkenet ofte bliver digitalfri zone.
Analogt køkkenliv
En af de køkkenkæder, der er først med de nye tendenser, er Invita. Ifølge Lars Vesbo Christiansen, der er brand manager hos Invita, er det især de købestærke generationer, der er i markedet for et nyt køkken, og de vil gerne have et ubekymret udtryk, som vækker gode minder fra deres unge dage.
– Et køkken skal naturligvis være moderne, men det skal også signalere noget simpelt. Vi dyrker det analoge liv i køkkenet midt i alt det digitale, der omgiver os. Især 60’er og 70’er-generationerne vil gerne have referencer til en svunden tid, og det afspejler køkkenerne i dag, mener han.
Nyt og gammelt fusionerer
Invita introducerer netop nu en køkkenserie til tidens tendenser. Fusion hedder lanceringen, hvor eksempelvis lågerne er moderne og grebsfri, men rammet ind, som man så det i 50’ernes lejlighedskøkkener eller det klassiske landkøkken.
– Fusion giver mulighed for at mikse forskellige stilarter og blande låger med forskellige udtryk og/eller farver for den sags skyld. Det er især de jordfarvede og grålige nuancer, der er særdeles interessante og oppe i tiden, siger Lars Vesbo Christiansen.
Kontakter
Dennis ChristensenPressekontakt
Tlf:6167 7464Dch@epicent.dkBilleder


Links
Information om Invita Køkkener A/S
Invita Køkkener består af 21 butikker i Danmark, som sælger køkkener med designhåndværk og personlig rådgivning som de vigtigste nøgleord. Alle køkkener bliver produceret efter ordre på egen fabrik i Ølgod. Invita er en del af Europas største køkkenproducent, Nobia AB, der står bag i alt 20 europæiske køkkenmærker. www.invita.dk
Følg pressemeddelelser fra Invita Køkkener A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Invita Køkkener A/S
Nostalgien i fokus: Danskernes appetit på naturkøkkener stiger26.11.2018 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det hvide grebsfrie look er stadig en vinder for mange, men interessen for natur- og retrokøkkener accelererer fortsat. Invita lancerer derfor serien Square, hvor særlige fyldninger giver køkkenet kant.
Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af12.7.2018 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Invita i Esbjerg og Vejle har netop fået nye ejere, da ejerleder Per Villumsen har overdraget køkkenbutikkerne til tre medarbejdere og en økonomiansvarlig udefra. Butikkerne er i topform med tredobling af omsætningen på fem år.
Ejendomsmægler: Nyt køkken er mest salgsfremmende14.6.2018 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt, indbydende køkken kan være afgørende, hvis du skal sælge din bolig. Køberne vælger ifølge Nybolig oftere huse med gamle køkkener fra, mens de er villige til at betale væsentlig mere for boliger med nyere køkkener.
Ny køkkentendens: Danskerne vilde med trækøkkener13.12.2017 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Køkkenbutikkerne landet over har travlt. Hidtil har hvide køkkener været populære, men nu vinder forskellige træsorter for alvor frem. Køkkenkæden Invita lancerer derfor grebsfrie låger i tre nye træsorter.
Virtual reality indtager detailbranchen: Oplev dit nye køkken før køb9.5.2017 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Detailbranchen kommer ifølge ekspert for alvor til at tage virtual reality til sig som et element i købsoplevelsen og beslutningsprocessen de kommende år. Køkkenbutikker bliver pionerer i Danmark.