Invita Køkkener A/S

Ny køkkentendens: Danskerne vilde med trækøkkener

Køkkenbutikkerne landet over har travlt. Hidtil har hvide køkkener været populære, men nu vinder forskellige træsorter for alvor frem. Køkkenkæden Invita lancerer derfor grebsfrie låger i tre nye træsorter.
– Det er stadig grebsfrie låger, vi vil have, men til forskel fra tidligere er det nu især egetræ, der finder vej til flere og flere køkkener. Vi forventer, at forskellige egetræsvarianter nu vil tage en stor del af markedet, fortæller Lars Vesbo Christiansen, der er brand manager hos Invita. Foto: PR.

Hvis du for nylig har fået nyt køkken, er der stor sandsynlighed for, at du er faldet for en af de mange grebsfrie modeller på markedet. Siden køkkener uden greb blev lanceret for cirka 15 år siden, er markedsandelen steget hastigt. Ifølge køkkenkæden Invita er cirka 80 procent af alle solgte køkkener i dag grebsfri.

Som noget nyt er det blevet populært blandt danskerne at købe køkkener med træfiner i modsætning til de seneste mange års hvide køkkener:

I mange år har hvide køkkener været højt på en hver køkkenkøbers ønskeliste med en markedsandel på cirka 90 procent, men på det seneste er der sket en ændring i danskernes efterspørgsel. Det er stadig grebsfrie låger, vi vil have, men til forskel fra tidligere er det nu især egetræ, der finder vej til flere og flere køkkener. Vi forventer, at forskellige egetræsvarianter nu vil tage en stor del af markedet, fortæller Lars Vesbo Christiansen, der er brand manager hos Invita.

Fremover vil flere køkkenkøbere ifølge Lars Vesbo Christensen også blande de hvide nuancer med træsorter.

Tilpasser sortimentet

For at imødekomme den stigende efterspørgsel på trækøkkener er køkkenbutikkerne ved at tilpasse sortimentet. Derfor har Invita lanceret en serie af grebsfrie låger.

Vi lancerede tilbage i 2016 en grebsfri låge ved navn Urban i en række lakfarver. Og nu udvider vi den serie kraftigt med tre låger i egetræ. Én i natureg, én i hvid eg og én i sort eg. Vi forventer os meget af serien, fordi vi stort set er de eneste på markedet, der tilbyder den type af grebsfrie løsninger, fortæller Lars Vesbo Christiansen.

Back to nature

Ifølge køkkenmanden er det en retrotendens, der er grundlaget for de ændrede køkkenvaner, hvor danskerne igen vil have naturlige materialer ind i deres hjem.

Der er en ’back to nature’-interesse, hvor køkkener i dag indeholder noget gammelt og naturligt blandet med noget moderne. For eksempel når træsorter blandes med lak- eller laminatlåger, forklarer han.

Især i dyre lejlighedsprojekter i de store byer bliver en større andel af installerede køkkener med træsorter, og det bestyrker Lars Vesbo Christiansen i, at trækøkkener vil vinde frem.

Billeder

Download
Som noget nyt er det blevet populært blandt danskerne at købe køkkener med træfiner i modsætning til de seneste mange års hvide køkkener. Foto: PR.
Download

Information om Invita Køkkener A/S

Invita Køkkener A/S
Industrivej 6