
Digitale spil hitter: Softwarevirksomhed rider på voksende marketingtrend

Digitale skrabelodder, lykkehjul, pop-up, quiz og julekalendere er blevet et af virksomhedernes foretrukne redskaber i den digitale værktøjskasse til at aktivere kunder. Gamification-tendensen er udbredt i marketingverden, særligt fordi de digitale spilkampagner engagerer brugerne og kan anvendes til vidt forskellige formål. Softwarevirksomheden Scratcher har stor succes med sin egenudviklede digitale platform, hvor en lang række gamification-muligheder er tilgængelige. Virksomheden hjælper typisk kunderne og alle kampagner i gang og vejleder løbende kunden i forhold til at nå det specifikke mål med den konkrete kampagne og brugen heraf.
– Vi har kunder, der har syv forskellige kampagner i gang, som hver især skal løse en bestemt opgave. Udover salg, aktivering på sociale medier, leadgenerering til nyhedsbrev og trafik til webshops er det netop nu højaktuelt at anvende gamification til at skabe compliance med de nye GDPR-regler, hvilket ni ud af ti virksomheder mangler at gøre. Gennem underholdende spil kan kontakten mellem brugere og virksomhed opdateres, fortæller René Mieritz, der er Head of Clientsi Scratcher.
Store virksomheder som Nordea, Elgiganten, Matas og Danske Spil samt en masse små og mellemstore kunder har anvendt Scratchers platform. Et eksempel på en skrabelodskampagne kunne være som følger: Et digitalt skrabelod bliver lanceret på de sociale medier eller anden ønsket mediekanal. Brugerne indtaster deres oplysninger og giver hermed deres tilladelse til videre brug for virksomhedernes fremtidige marketingsindsatser. Herefter skraber de loddet og håber på at vinde præmier, loyalitetspoint eller andre ydelser. Alle brugere modtager som oftest en trøstepræmie, typisk en rabatkode, der skaber trafik og mersalg i webshoppen eller den fysiske butik.
Gamification er effektivt
At flere virksomheder ser fordele i at aktivere kunder og brugere med underholdende spil er også tydelig for brancheforeningen Markedsføring, der repræsenterer marketingprofessionelle i det danske erhvervsliv. Administrerende direktør Thomas Wahl ser teknologien som drivkraft for udbredelsen af gamification.
– Brugen af spil og leg er uden tvivl stigende. Vi har selv fortalt om mulighederne ved flere lejligheder. Mange brands afsøger nye måder at skabe interaktion med deres kunder, og der er gamification et effektivt redskab. Det kan sagtens være med til at underholde i første trin, men herefter skaber det en værdifuld forbindelse mellem bruger og virksomhed. Med den eksplosive udvikling på teknologisiden er det sandsynligt, at gamification bliver endnu større, forudser Thomas Wahl.
Målret kampagnen
Med mange forskellige muligheder i platformen er det ifølge Henrik Lund vigtigt at være skarp på, hvad målet med kampagnen er. Scratchers medarbejdere er engageret i at rådgive kunderne, så de får mest muligt ud af deres kampagne.
– Vil du gerne have flere abonnenter til nyhedsbrevet? Vil du booste salget nu og her? Vil du skabe opmærksomhed om et bestemt event? Alt kan lade sig gøre, men det skal gøres på den rigtige måde, og vi står altid klar til at hjælpe vores kunder, forklarer René Mieritz.
Nøgleord
Kontakter
René Mieritz
Head of Clients
(+45) 71 96 98 80
rene@scratcher.io
Billeder

Vedhæftede filer
Links
Information om Scratcher
Scratcher er en gamification-platform til alle typer virksomheder og er et sjovt, nyt spilkampagne-element i markedsføringen. Med unikt designede kampagner kan virksomheder selv bestemme gevinster, logo og tekst. Fuld webstatistik medfølger. www.scratcher.dk
Følg pressemeddelelser fra Scratcher
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Scratcher
Red Barnet: Spil og leg kan være nøglen til at engagere mænd i nødhjælp4.12.2019 05:38:00 CET | Pressemeddelelse
Mænd er generelt uengagerede i indsamlingsorganisationer og udgør derfor et enormt uforløst potentiale. Red Barnet forsøgte en kampagne baseret på gamification og oplevede en markant tilgang af mænd.
Iværksættertrio når rekordvækst med digitale marketingspil24.10.2018 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en ny og styrket ejerkreds er det lykkes iværksætterne bag Scratcher at skabe vækst og forretning på virksomhedens koncept. Omsætningen er eksploderet, og Scratcher er nu aktiv på flere europæiske markeder.
Sådan får din webshop en bid af julesalget – lad kunderne skrabe på nettet25.10.2017 08:12:16 CEST | Pressemeddelelse
I december købes der julegaver for 11,5 milliarder kroner. Konkurrencen om kundernes gunst er intens, men især webshops kan øge salget ved at lade kunderne lege med digitale julekalendere på nettet.
Digital kampagne gav eksplosion i antal nyhedsbrevmodtagere30.9.2017 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse
Modeportalen Trendday brugte et år på at få oparbejdet en database med 36.000 nyhedsbrevmodtagere. En digital skrabespilskampagne fra Scratcher gav på 14 dage 22.270 ekstra. De to unge ejere er målløse.
Digitalt skrabespil gav ostebutik 1721 nye abonnenter på nyhedsbrev5.8.2017 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Britt Hendriksen, der har detailforretningen Frøken Ost, fik med en investering på kun 5000 kroner ikke færre end 1721 nye abonnenter på sit nyhedsbrev på en uge. Et Scratcher-skrabespil gjorde forskellen.