Hvert selvmordsforsøg er ét for meget

Del
Hver dag forsøger mere end tre unge at tage deres eget liv. Det er mere end 1000 selvmordsforsøg alene blandt danske unge om året. Livet bliver aldrig det samme for disse unge. Alligevel gøres der forsvindende lidt ved problemet, og den offentlige debat handler år ud og år ind alene om detaljerne i en symptombehandling. Kun få ser på årsagerne til de unges mistrivsel. Livslinien kræver handling nu og efterlyser en koordineret indsats fra et Selvmordsforebyggende Råd.

Hver dag ændres livet og fremtiden radikalt for tre unge mennesker i Danmark, og hvert år forsøger minimum 1000 unge under 20 år at tage deres eget liv. Unge som i afmagt og fortvivlelse vælger en løsning som for altid vil forandre deres liv. Også familiemedlemmer og nære venner vil leve i angst og usikkerhed i lang tid fremover, og for den unge selv vil en grænse for altid være overskredet, og risikoen for gentagne selvmordsforsøg og en forringet livskvalitet også ind i fremtiden vil være betragteligt forøget. Det er en skamplet på vores nuværende samfund, at unges alvorlige mistrivsel og selvmordsadfærd ikke tages mere alvorligt, og at der ikke gøres mere for at forebygge denne udvikling. Det vil, hvis der ikke snart sker noget, præge vores samfund også i fremtiden, fordi vi blandt andet fra selvmordsforskningen ved at selvmordsadfærden kan gå i arv som negative handlemønstre, der gives videre til børn og andre i deres netværk. Det bliver et handlingsmønster og en måde hvorpå man fortælle at man har det dårligt, og som erstatter andre og mere hensigtsmæssige handlemønstre. Politikere, styrelser, fagfolk indenfor området ved det. Hvad sker der?

Til sammenligning blev 356 dræbt i trafikken i 2008. Hvert af disse dødsfald er tragisk og burde ikke være sket, men sammenligner man den forebyggende indsats indenfor trafikområdet med tiltagene indenfor det selvmordsforebyggende område, sker der forstemmende lidt i forhold til at forebygge blandt andet den foruroligende stigning i antallet af selvmordsforsøg blandt især unge piger. Hvor der på trafikområdet er nedsat et centralt råd, der styrer og sikrer en koordineret indsats har man indenfor det selvmordsforebyggende område nedlagt referencegruppen til forebyggelse af selvmord, og nu også nedlagt centrale puljer indenfor området. Det medfører at de erfaringer og den viden, der er høstet gennem projekter og lokale tiltag går tabt, og at der ikke er nogen central instans, i form af et Selvmordsforebyggende Råd, der kan kvalificere den offentlige debat eller de tiltag der iværksættes fremover. Det har fatale konsekvenser, som vi ser udfolde sig netop nu, hvor flere og flere unge råber om hjælp med et smerteligt klart sprog uden at der sker andet end at politikere, styrelser og fagfolk år efter år gentager den samme diskussion af, hvilke symptombehandlende tiltag de tror mest på. Hvor bliver diskussionen af årsagerne af? Alle de projekter der har haft fokus på disse unge, hvordan er deres viden og erfaringer inddraget? Hvad har man lært? Hvad ved man?

Sundhedsministeren tog tidligere på året afstand fra den tilbagevendende mediediskussion af symptombehandling, og understregede at hans holdning er, at der bør sættes fokus på årsagerne til at de unge mistrives.

Livslinien anbefaler, at der oprettes et Selvmordsforebyggende Råd for at sikre en koordineret og kvalificeret indsats på området, og at der så snart som muligt sættes fokus på årsagerne til de unges mistrivsel, for at der på den baggrund kan iværksættes solide og effektfulde tiltag.

Hver ulykke er én for meget – siger man i færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 2001-2012.Færdselssikkerhedskommissionen besluttede i 1988, at antallet af dræbte og tilskadekomne i

trafikken skulle reduceres med mindst 40 % inden udgangen af år 2000. Ved slutningen af perioden var reduktionen knap 30 %. Erfaringen med den gamle handlingsplan viser, at et ambitiøst mål og en fælles plan med mange initiativer nytter og sparer liv. Færdselssikkerhedskommissionen sætter nu nye konkrete mål. Målet er, at der ved udgangen af 2012 højst må være 200 dræbte og 1.850 hårdt kvæstede i den danske trafik hvert år. Det er 40 % færre end i dag. Der er afsat ressourcer til handlingsplanen og der er en stærk medspiller i Rådet for større færdselssikkerhed. God arbejdsform som viser effektive resultater igennem 20 år!!

 

Hvert selvmord er ét for meget – derfor var der i 1999-2004 nedsat en referencegruppe, som skulle udarbejde og implementere en handlingsplan til forebyggelse af selvmordsforsøg og selvmord i Danmark. Altså samme arbejdsmetode som med færdselssikkerheden, at implementere anbefalinger i regionerne. I det lys ønskede Referencegruppen i 2004 – som bestod af eksperter - en rullende handlingsplan og et råd som på trafikområdet. Medlemmerne af Referencegruppen blev ikke hørt, selvom arbejdet ikke var gjort færdigt i 2004. Referencegruppen blev nedlagt efter 5 års arbejde, mens man med færdselssikkerheden arbejder på 20 år!! Der er dobbelt så mange selvmord i Danmark end trafikdræbte. Det er så tydeligt, at vi med selvmordstruede ikke evner, at arbejde forebyggende og vedholdende. Livslinien anbefaler, at der oprettes et Selvmordsforebyggende Råd

Information om Livslinien

Livslinien
Postboks 1157
1010 København K

33321119http://www.livslinien.dk/

Følg pressemeddelelser fra Livslinien

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Livslinien

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye