Stigning i antal af akutte henvendelser fra selvmordstruede
Livsliniens rådgivere har gennem det sidste år oplevet, at stadigt flere samtaler har en så alvorlig karakter, at det er nødvendigt at kontakte alarmcentralen, eller opfordre opkalder til at kontakte vagtlægen med henblik på indlæggelse på psykiatrisk skadestue. Det er samtaler, hvor det menneske der ringer, er i en akut krise og enten er i gang med at gennemføre et selvmordsforsøg eller har det så psykisk dårligt, at indlæggelse er nødvendig.
Livslinien besvarer i gennemsnit 12.000 opkald årligt. I de første 9 måneder af 2008 har Livslinien modtaget 110 akutopkald, hvor opkalder var i færd med at tage sit eget liv.
I 61 procent ud af det samlede antal henvendelser i 2008 indtil nu, havde opkalder selvmordstanker, og hver tredje opkalder nævner ensomhed og manglende netværk som en væsentlig faktor. ”Selvmordstanker skal tages alvorligt, og kræver ofte behandling i det etablerede behandlingssystem.” udtaler bestyrelsesformand Morten Thomsen.
”Livslinien er bekymret over udviklingen. Der er mere end nogensinde brug for en behandlingsgaranti til selvmordstruede. Et flertal i Folketinget lovede under sidste valgkamp en behandlingsgaranti til selvmordstruede indenfor 48 timer i akutte situationer – løftet er ikke ført ud i livet. Livslinien ønsker at Folketinget sætter handling bag ordene med en behandlingsgaranti. Ny dansk forskning viser, at man med aktiv opfølgning og støtte til selvmordstruede personer, kan halvere antallet af gentagne selvmordsforsøg. Vi skal handle på den viden”, udtaler Morten Thomsen
Livslinien er et rådgivningstilbud til mennesker med selvmordstanker eller i en svær livskrise, men oplever vores frivillige rådgivning som et supplement til det offentlige.
Flere og flere af vores frivillige rådgivere udtrykker frustration over ikke at kunne hjælpe mennesker med alvorlige psykiske problemer til en indlæggelse. ”Vi hører alt for ofte, at folk ikke er syge nok til indlæggelse. Vi risikerer at sender psykisk syge mennesker - ubehandlet hjem. Generelt møder vi flere og flere psykisk syge som har det dårligere end tidligere. Det er en klar tendens.” siger Morten Thomsen.
Information om Livslinien
Følg pressemeddelelser fra Livslinien
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Livslinien
Event for efterladte efter selvmord7.9.2011 12:17:04 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag den 10. september er Verdens Selvmordsforebyggelsesdag. I år er temaet efterladte efter selvmord. Livslinien afholder i den forbindelse en event på Gammeltorv i København for at øge fokus på de mange danskere, der hvert år sidder tilbage, efter at en af deres nære har begået selvmord.
Bryd tabu og red liv9.9.2010 15:30:52 CEST | Pressemeddelelse
Fredag den 10. september markerer Livslinien Verdens Selvmordsforebyggelsesdagen på Rådhuspladsen i København. Mellem kl. 14 og 18 flytter vi dagligstuen ud midt på pladsen og inviterer forbipasserende til en snak om, hvordan vi hver især kan være med til at redde liv ved at bryde tabuet omkring det at have det svært.
Hvert selvmordsforsøg er ét for meget26.2.2009 14:17:10 CET | Pressemeddelelse
Hver dag forsøger mere end tre unge at tage deres eget liv. Det er mere end 1000 selvmordsforsøg alene blandt danske unge om året. Livet bliver aldrig det samme for disse unge. Alligevel gøres der forsvindende lidt ved problemet, og den offentlige debat handler år ud og år ind alene om detaljerne i en symptombehandling. Kun få ser på årsagerne til de unges mistrivsel. Livslinien kræver handling nu og efterlyser en koordineret indsats fra et Selvmordsforebyggende Råd.
Julen, de brudte løfters tid22.12.2008 06:00:21 CET | Pressemeddelelse
For nogle kan julen forstærke en livskrise og slukke det sidste håb: Det kan få selvmordet til at fremstå som den eneste løsning.
Stor interesse for frivillig rådgivning til selvmordstruede31.5.2008 06:00:23 CEST | Pressemeddelelse
Livslinien har stor succes med at rekruttere frivillige rådgivere til organisationens telefon- og netrådgivning. En væsentlig årsag er kvalitetssikring.