Ud med frugt, ind med innovation
PRESSEMEDDELELSE fra Epicentret – erhvervspsykologi og innovation
Ud med frugt, ind med innovation
Hver fjerde danske virksomhed har problemer med for stor udskiftning i medarbejderstaben, viser ny undersøgelse fra Epicentret – erhvervspsykologi og innovation. Undersøgelsens konklusion er klar: Alt for mange virksomheder formår ikke at tiltrække og fastholde de attraktive medarbejdere. Jo mindre innovativ virksomheden er, des større er medarbejderflugten.
Medarbejderomsætningen stiger voldsomt i disse år, og svingdøren er forbundet med meget store omkostninger, og ofte er det de dygtigste og mest innovative medarbejdere, der forlader virksomheden, fordi de savner udfordringer.
”Virksomhederne vælger ofte de forkerte instrumenter i kampen for at holde på medarbejderne. Det har store økonomiske konsekvenser og samtidigt forsvinder alt for meget viden ud af virksomheden, hvilket er unødvendigt, da der sagtens kan ændres på forholdene,” siger erhvervspsykolog hos Epicentret, Gurli Mortensen, der er en af hovedpersonerne bag undersøgelsen.
Formår man at holde på medarbejderne, ses det direkte på bundlinjen, og derudover forbedres virksomhedens konkurrenceevne: Virksomheder, der er gode til at holde på medarbejderne er nemlig mere innovative end andre, viser undersøgelsen fra Epicentret.
Fremtidens medarbejdere stiller helt andre krav til deres arbejdsgiver, men det er der stadig mange virksomheder, der ikke har fået øjnene op for.
”Virksomhedernes arbejde med loyalitet er nødt til at blive revurderet. Frugtordning, gratis avis, medarbejderbredbånd og optioner er ikke længere det, der skal til. I dag skal der være en strategi, der kan opfylde de psykologiske behov hos medarbejderen,” siger Gurli Mortensen.
Medarbejderloyalitet har skiftet karakter. I dag bliver medarbejdere kun på jobbet, hvis de føler, det kan være med til at realisere dem selv. Derfor bliver det stadigt vigtigere for medarbejderen at have mulighed for personlig og faglig udvikling samt at være i et innovativt arbejdsklima.
Et af undersøgelsens mere bemærkelsesværdige resultater er, at de virksomheder, der er tilfredse med deres medarbejderomsætningen, angiver deres egen gode indsats som årsag, mens de virksomheder, der er utilfredse med medarbejderomsætningen, mener, at samfundsmæssige forhold er skyld i deres problemer.
”Det ser altså ud til at så snart virksomhederne er utilfredse, er det eksterne faktorer, der får skylden. Dermed er virksomhedernes holdninger med til at gøre dem handlingslammede. De afskærer sig selv fra at bruge de rigtige instrumenter til at skabe større medarbejderloyalitet og dermed en mindre medarbejderomsætning,” siger Gurli Mortensen.
Undersøgelsen er foretaget blandt 100 top 1000 virksomheder i Danmark af erhvervspsykologerne Anne-Mette Holst, Henrik Hopff og Gurli Mortensen, som er partnere i Epicentret.
Epicentret hjælper virksomhederne med at finde nøglen til udvikling af hele deres potentiale – se mere på www.epicentret.dk.
Nærmere information om undersøgelsen og uddybende kommentarer:
Erhvervspsykolog Gurli Mortensen, tlf. : 2933 6537- gm@epicentret.dk
Information om Ritzaus Bureau
Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau
Ritzau lancerer ny politisk gennemsnitsmåling3.9.2012 15:51:41 CEST | Pressemeddelelse
Hvor stærkt står de politiske partier lige nu? Hvem går frem, og hvem går tilbage? Der offentliggøres stribevis af meningsmålinger i de danske medier, men hvilke tendenser er overordnet set de vigtigste? Fremover kan man finde svaret i Ritzau Index.
Ritzau indtager bestyrelsesplads i international presse- og teleorganisation21.6.2012 15:01:11 CEST | Pressemeddelelse
Ritzau sikrer sig indflydelse på, hvordan morgendagens nyhedsindustri med fordel anvender ny teknologi.
Følg EM fodbold via Ritzau minut for minut på nettet8.6.2012 17:26:11 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus Bureau liveblogger fra alle 31 EM-kampe, og op mod 13 forskellige mediesites med omkring 900.000 unikke brugere vil anvende indholdet. Det er første gang, at Ritzau liveblogger. Og det er første gang, Ritzau anvender en sponsormodel.
Newspaq skifter direktør1.5.2012 13:58:39 CEST | Pressemeddelelse
Efter Ritzaus køb af Nyhedsbureauet Newspaq skal kunderne i de to selskaber i større grad tilbydes nye produkter og have mere ud af deres tjenester. Det skal i første omgang ske ved at knytte de to selskabers styrker tættere sammen.
Ritzaus Bureau køber Nyhedsbureauet Newspaq17.4.2012 13:20:09 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus Bureau, der i marts blev ændret til et aktieselskab, køber Nyhedsbureauet Newspaq A/S af A/S A-pressen – Fagbevægelsens presse. Overdragelsen sker øjeblikkeligt