Jobkonsulenter

Del
NI UD AF TI JOBKONSULENTER SER SIG SELV SOM SÆLGERE

En god jobkonsulent er en god sælger. 90 procent af de adspurgte jobkonsulenter i et nyoprettet panel af jobkonsulenter svarer, at gode salgs- og servicekompetencer er afgørende for et godt virksomhedssamarbejde.

Det er hovedpointen i svarene fra første runde af spørgsmål, som CABI - Center for Aktiv BeskæftigelsesIndsats i efteråret 2007 har stillet til et panel af både private og offentlige jobkonsulenter. Panelet tæller 56 medlemmer, som dækker landet og jobfunktionerne repræsentativt.

Første klare melding fra panelet er, at jobkonsulenterne skal spille efter virksomhedernes regler. Eller med andre ord: gode salgsteknikker og troværdighed får virksomhederne til at samarbejde med jobcentrene.

To tredjedele af de adspurgte jobkonsulenter svarer desuden, at de bruger deres salgs- og serviceerfaring fra et tidligere job i deres nuværende job. Svarene fra de adspurgte tyder desuden på, at det er det mindre vigtig, hvilken uddannelse man har, når det handler om at bestride jobbet som jobkonsulent.

KNIBER MED OPSØGENDE ARBEJDE

CABI's virtuelle panelundersøgelse viser også, at jobkonsulenterne først og fremmest formidler arbejdskraft til virksomheder, de kender i forvejen:

"Rundspørgen bekræfter, at jobkonsulenter har taget virksomhedsdatabaser og jobnet.dk til sig, mens telefonbogen mere eller mindre er droppet. Det styrker selvfølgelig effektiviteten i jobmatchene, men det kunne også indikere, at det kniber lidt med at opsøge nye samarbejdsvirksomheder," siger Jean-Pierre Morel, der som konsulent hos CABI har taget initiativ til panelet.

KENDSKAB TIL VIRKSOMHEDERNE ER VIGTIG

Der er dog en god grund til, at jobkonsulenterne opsøger de virksomheder, de kender, mener jobguide hos Jobcenter Struer, Inger Bendtsen:

"Kendskab til de lokale virksomheder er simpelthen alfa og omega, og jo bedre man kender dem og deres kontaktpersoner, jo bedre er chancerne for at lave det rigtige match," siger hun.

Inger Bendtsen forklarer desuden, at hun gerne ville lave mere opsøgende arbejde, men peger på tidspres som en forhindring.

"Jeg spørger da først de virksomheder, jeg kender i forvejen, for dem taler jeg jo med hver dag. Og mange gange er der simpelthen ikke tid til at lave det opsøgende arbejde. Samtidig skal man lige huske på, at vi kun har 180 ledige i Struer Kommune," siger Inger Bendtsen.

FAKTA

Formålet med det virtuelle panel er at få jobkonsulenternes svar på, hvad de skal have af værktøjer for at bestride deres job bedst muligt

Initiativtager til panelet er Jean-Pierre Morel, konsulent hos CABI

CABI's virtuelle panel består af 56 jobkonsulenter, hvoraf cirka en tredjedel kommer fra andre aktører, dvs. private jobformidlere, end de kommunale jobcentre.

Indtil videre har panelet besvaret et spørgeskema. Det næste bliver sendt ud senere i december under overskriften "Hverdagens dilemmaer i arbejdet som jobkonsulent"

TAL FRA RUNDSPØRGEN

88 procent af de adspurgte konsulenter er enige i, at et godt virksomhedssamarbejde forudsætter gode salgs og servicekompetencer. 12 procent er delvist enige.

78 procent af de adspurgte konsulenter har direkte samarbejde med virksomhederne

88 procent af de adspurgte konsulenter mener, det er vigtigt at kende en kontaktperson i virksomheden.

Kontakt

Konsulent Jean-Pierre Morel, CABI: 24 23 62 03 / jpm@cabiweb.dk

Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen 20 65 85 34 / jrj@cabiweb.dk

Information om CABI

CABI
Åboulevarden
8000 Århus C

86208383http://cabi.dk
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye