
Historisk forbrugeroptimisme: Køkkenbutikker oplever den bedste januar i ti år

Boligmarkedet før finanskrisen var en rutsjebanetur, der kun kørte opad, og hastigt voksende friværdi blev konverteret til nye køkkener i et væk. Køkkenbutikkerne oplever nu en reminiscens af de glade dage med den bedste januar i ti år hos eksempelvis Invita. Omsætningen har hidtil i år været 50 procent større end samme periode sidste år.
– Vi fik en super start på året i hele landet. Januar er traditionelt den travleste måned for Invita, men dette års salg var ekstraordinært godt – det bedste siden 2007. Samtidig var der betydeligt flere besøgende til vores åbent hus-arrangement i årets første weekend. Næsten som i gamle dage mærker vi meget mere liv i butikkerne, og det er virkelig skønt at hjælpe og rådgive kunderne ansigt til ansigt, siger Tom Moesgaard Bro, markedschef i Invita.
De seneste salgstal viser, at Invita sælger flest køkkenløsninger i prislejet omkring 125.000 kroner, hvor det for blot få år siden var 100.000 kroner. Stigningen skyldes, at kunderne er mere villige til at investere i ekstraordinære detaljer, som for eksempel specialskabe, eksklusive bordplader og hvidevarer i topsegmentet.
Boligejere tør igen at investere
De gode takter i Invita hænger ifølge Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea, fint sammen med den generelle økonomiske udvikling i Danmark.
– Salget af køkkener er en fin eksponent for dansk økonomi. Vi har en kraftig beskæftigelsesfremgang med 3000 nye jobs om måneden, boligmarkedet er i fremgang, og vigtigst er renten meget lav. Antallet af bolighandler er på vej op, og mange vil gerne have et nyt køkken i en ny bolig. Samtidig oplever boligejerne en større tryghed og tør igen at investere i hjemmet efter en årrække, hvor salget af køkkener har ligget stille. Og med den lave rente er det nemt at få finansieret ekstra luksus, som kommer til udtryk i de dyrere køkkenkøb, siger han.
Køkkenbutikker sætter alle sejl
Køkkenbutikkerne står klar til at byde kunderne indenfor i de kommende måneder, hvor for eksempel Invita har fokus på, at det skal være en kreativ oplevelse at vælge nyt køkken. Derfor har Invita udviklet et helt nyt kreativt værktøj – CreativeLab 3D Designer, som kan hjælpe i købsfasen.
– De seneste års intensiverede fokus på butiksoplevelsen har øget kundetilfredsheden og dermed salget. Det skal være nemt og sjovt at købe køkken i Invita. Vi er helt klar over, at det kan være overvældende at købe et nyt køkken, og at de fleste aldrig har prøvet det før. Derfor har vi lanceret inspirationsværktøjet CreativeLab, der gør det lettere at tage kunderne i hånden og guide dem igennem de mange beslutninger, siger Tom Moesgaard Bro.
Kontakter
Dennis ChristensenPressekontakt
Tlf:6167 7464Dch@epicent.dkBilleder


Links
Information om Invita Køkkener A/S
Invita Køkkener består af 21 butikker i Danmark, som sælger køkkener med designhåndværk og personlig rådgivning som de vigtigste nøgleord. Alle køkkener bliver produceret efter ordre på egen fabrik i Ølgod. Invita er en del af Europas største køkkenproducent, Nobia AB, der står bag i alt 20 europæiske køkkenmærker. www.invita.dk
Følg pressemeddelelser fra Invita Køkkener A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Invita Køkkener A/S
Nostalgien i fokus: Danskernes appetit på naturkøkkener stiger26.11.2018 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det hvide grebsfrie look er stadig en vinder for mange, men interessen for natur- og retrokøkkener accelererer fortsat. Invita lancerer derfor serien Square, hvor særlige fyldninger giver køkkenet kant.
Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af12.7.2018 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Invita i Esbjerg og Vejle har netop fået nye ejere, da ejerleder Per Villumsen har overdraget køkkenbutikkerne til tre medarbejdere og en økonomiansvarlig udefra. Butikkerne er i topform med tredobling af omsætningen på fem år.
Ejendomsmægler: Nyt køkken er mest salgsfremmende14.6.2018 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt, indbydende køkken kan være afgørende, hvis du skal sælge din bolig. Køberne vælger ifølge Nybolig oftere huse med gamle køkkener fra, mens de er villige til at betale væsentlig mere for boliger med nyere køkkener.
Tidsånden ændrer sig: Nye køkkener med digital detox18.4.2018 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I lang tid har det minimalistiske nordiske køkken været populært. Men nu inddrages retrotendenser i det moderne, for eksempel i Invitas nye serie Fusion. Det passer ifølge ekspert godt ind i samfundstendenserne.
Ny køkkentendens: Danskerne vilde med trækøkkener13.12.2017 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Køkkenbutikkerne landet over har travlt. Hidtil har hvide køkkener været populære, men nu vinder forskellige træsorter for alvor frem. Køkkenkæden Invita lancerer derfor grebsfrie låger i tre nye træsorter.