WWF og Sex & Samfund får bevilling fra Danida til fælles indsats for grønne jobs, piger og kvinder i Uganda

Naturen har løsningerne på mange af vores allerstørste globale kriser. Derfor er der stor glæde hos WWF Verdensnaturfonden, som i samarbejde med Sex & Samfund har modtaget en ny bevilling fra Danida til et projekt, der skal støtte naturbaserede løsninger i kampen mod klimaforandringer og for at forbedre ligestilling, retten til egen krop samt den lokale befolknings beskæftigelse og indkomstmuligheder.

Partnerskabet mellem WWF Verdensnaturfonden og Sex & Samfund har netop fået tildelt 10 millioner kroner fra Danida. Det fælles projekt går ud på at reducere indvirkningen af klimaforandringer og fattigdom i Uganda, nærmere bestemt i Rwenzori-landskabet i Uganda. Det skal ske gennem naturbaserede løsninger og grønne jobs, som er et centralt fokusområde for WWF Verdensnaturfonden.

”Der er fabelagtig økonomi og masser af arbejdspladser i at bruge naturen til at løse verdens problemer. Hvis vi genopretter økosystemerne i for eksempel Afrika og Asien, dæmmer vi ikke bare op for klimaforandringerne og begrænser risikoen for vandmangel og globale epidemier overalt i verden, vi løfter også folk ud af fattigdom og forhindrer fødevareknaphed og konflikter, der i sidste ende kan føre til en ny migrantkatastrofe,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Det overordnede mål med projektet er at skabe og skalere grønne jobs gennem naturbaserede løsninger, og dermed på samme tid skabe indkomstmuligheder og styrke naturens egne mekanismer til at stå imod klimaforandringerne. På den måde øges modstandsdygtigheden mod klimaforandringer både for den enkelte, der får mulighed for beskæftigelse, og for naturen, der på sigt bliver mere robust overfor de negative effekter af klimaforandringerne. Derudover er en klar målsætning for projektet, at det skal forbedre ligestilling mellem kønnene ved at tilbyde lige adgang til den grønne beskæftigelse.

”Projektet skal hjælpe med at sikre selvbestemmelse blandt kvinder og unge piger, så de forbedrer deres evne til at takle eksterne udfordringer som følge af for eksempel klimaforandringerne. Ved at styrke deres ret til egen krop og derved retten til selvbestemmelse øges mulighederne for, at kvinder og unge piger kan deltage i samfundslivet på lige fod og med lige adgang til beskæftigelse,” siger Bjarne B. Christensen, generalsekretær i Sex & Samfund.

Håber at være startskud for endnu mere
’Nature hires’ - en rapport fra oktober 2020 udarbejdet af WWF og ILO (The International Labour Organization) - viser, at der er stort potentiale for jobs i netop naturbaserede løsninger. Også i kampen mod COVID-19-relateret fattigdom. Rapporten beskriver blandt andet, hvordan genopretning og bæredygtig forvaltning af skov kan skabe meget beskæftigelse. Faktisk peger rapporten på, at investeringer i skovsektoren skaber flere direkte- og indirekte jobs per million US dollars investeret sammenlignet med sektorer som landbrug, energitrafik, luftfart m.fl. Og i udviklingslande kan tallene være meget højere.

”Verdens fattige - og især piger og kvinder - er de store tabere, når verdens økonomi lider. Derfor kan vi ikke vente længere med at håndtere fattigdoms-, klima- eller biodiversitetskriserne, der alle knytter sig til, hvordan vores natur har det. WWF’s nye rapport og projektet, Danida nu støtter, viser, hvordan vi kan bruge naturen til at løse disse problemer. Projektet vil ikke bare hjælpe på klimaudfordringerne, men vil også gøre en betydelig forskel for lokalbefolkningen. Ledere verden over bør indtænke naturbaserede løsninger i deres udviklingsindsatser samt i deres håndtering af COVID-19, og det håber vi, at det her projekt kan være startskud til,” siger Bo Øksnebjerg.

Henvendelser vedrørende yderligere kommentarer eller interview sker via presserådgiver, Sebastian Wulf, på +45 5132 9503 eller sebastian.wulf@wwf.dk

Overfiskeri og bifangst truer europæiske hajer og rokker12.4.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

62 ud af 110 hajarter og rokker er truet af overfiskeri og bifangst. Det viser en ny rapport fra WWF, der har undersøgt konsekvenserne af erhvervsfiskeri i portugisiske farvande. Med anslåede 1,5 millioner årlige fangster er Portugal det land i EU, der har det tredje højeste antal haj- og rokkefangster efter Spanien og Frankrig. Bifangst er også et stort problem for hajer og rokker i Danmark, hvor mindst 11 ud af 28 arter anses for at være truet af global udryddelse*.

Folkebevægelse skal hjælpe Danmarks biodiversitet23.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Det står skidt til for Danmarks vilde natur og biodiversitet. Den danske natur har brug for plads, og de danske arter har brug for levesteder. Arterne forsvinder hurtigere end nogensinde før, og ifølge den seneste kortlægning er 1.844 danske plante-og dyrearter lige nu i fare for at uddø. Derfor kalder ’Danmarks Vilde Haver’ igen på danskernes hjælp. ”Det kræver en folkebevægelse,” mener WWF, Haveselskabet og IKEA, der står bag projektet.

WWF: Sådan beskytter vi havet12.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Fem enkle principper. Det er WWF Verdensnaturfondens opskrift til at sikre en bedre beskyttelse af havet, som efter alt for mange års overudnyttelse er i stærk kritisk tilstand. WWF, der for nyligt er kommet med forslag til placeringen af de 13 nye naturnationalparker til lands, kommer igen regeringen i forkøbet og præsenterer fem grundprincipper for beskyttelse af naturområder til havs. Udpegelsen af effektivt beskyttede områder i danske farvande er også et krav fra EU og bliver et centralt emne i den kommende havplan, der præsenteres senere på måneden.

Ny rapport: Affaldet i havet omkring Grønland er fra Grønland selv9.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Plastikaffald i verdenshavene er et voksende miljøproblem. Det gælder i det meste af verden og desværre også i Grønland. En undersøgelse af affald indsamlet langs den grønlandske vestkyst viser, at størstedelen af affaldet stammer fra Grønland selv. Og det skal der gøres noget ved – for naturen og dyrenes skyld, mener blandt andre WWF Verdensnaturfonden. Resultaterne fra undersøgelsen bliver præsenteret ved ’International Symposium on Plastics in the Arctic’ i begyndelsen af marts 2021.