WWF og Sex & Samfund får bevilling fra Danida til fælles indsats for grønne jobs, piger og kvinder i Uganda

Naturen har løsningerne på mange af vores allerstørste globale kriser. Derfor er der stor glæde hos WWF Verdensnaturfonden, som i samarbejde med Sex & Samfund har modtaget en ny bevilling fra Danida til et projekt, der skal støtte naturbaserede løsninger i kampen mod klimaforandringer og for at forbedre ligestilling, retten til egen krop samt den lokale befolknings beskæftigelse og indkomstmuligheder.

Partnerskabet mellem WWF Verdensnaturfonden og Sex & Samfund har netop fået tildelt 10 millioner kroner fra Danida. Det fælles projekt går ud på at reducere indvirkningen af klimaforandringer og fattigdom i Uganda, nærmere bestemt i Rwenzori-landskabet i Uganda. Det skal ske gennem naturbaserede løsninger og grønne jobs, som er et centralt fokusområde for WWF Verdensnaturfonden.

”Der er fabelagtig økonomi og masser af arbejdspladser i at bruge naturen til at løse verdens problemer. Hvis vi genopretter økosystemerne i for eksempel Afrika og Asien, dæmmer vi ikke bare op for klimaforandringerne og begrænser risikoen for vandmangel og globale epidemier overalt i verden, vi løfter også folk ud af fattigdom og forhindrer fødevareknaphed og konflikter, der i sidste ende kan føre til en ny migrantkatastrofe,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Det overordnede mål med projektet er at skabe og skalere grønne jobs gennem naturbaserede løsninger, og dermed på samme tid skabe indkomstmuligheder og styrke naturens egne mekanismer til at stå imod klimaforandringerne. På den måde øges modstandsdygtigheden mod klimaforandringer både for den enkelte, der får mulighed for beskæftigelse, og for naturen, der på sigt bliver mere robust overfor de negative effekter af klimaforandringerne. Derudover er en klar målsætning for projektet, at det skal forbedre ligestilling mellem kønnene ved at tilbyde lige adgang til den grønne beskæftigelse.

”Projektet skal hjælpe med at sikre selvbestemmelse blandt kvinder og unge piger, så de forbedrer deres evne til at takle eksterne udfordringer som følge af for eksempel klimaforandringerne. Ved at styrke deres ret til egen krop og derved retten til selvbestemmelse øges mulighederne for, at kvinder og unge piger kan deltage i samfundslivet på lige fod og med lige adgang til beskæftigelse,” siger Bjarne B. Christensen, generalsekretær i Sex & Samfund.

Håber at være startskud for endnu mere
’Nature hires’ - en rapport fra oktober 2020 udarbejdet af WWF og ILO (The International Labour Organization) - viser, at der er stort potentiale for jobs i netop naturbaserede løsninger. Også i kampen mod COVID-19-relateret fattigdom. Rapporten beskriver blandt andet, hvordan genopretning og bæredygtig forvaltning af skov kan skabe meget beskæftigelse. Faktisk peger rapporten på, at investeringer i skovsektoren skaber flere direkte- og indirekte jobs per million US dollars investeret sammenlignet med sektorer som landbrug, energitrafik, luftfart m.fl. Og i udviklingslande kan tallene være meget højere.

”Verdens fattige - og især piger og kvinder - er de store tabere, når verdens økonomi lider. Derfor kan vi ikke vente længere med at håndtere fattigdoms-, klima- eller biodiversitetskriserne, der alle knytter sig til, hvordan vores natur har det. WWF’s nye rapport og projektet, Danida nu støtter, viser, hvordan vi kan bruge naturen til at løse disse problemer. Projektet vil ikke bare hjælpe på klimaudfordringerne, men vil også gøre en betydelig forskel for lokalbefolkningen. Ledere verden over bør indtænke naturbaserede løsninger i deres udviklingsindsatser samt i deres håndtering af COVID-19, og det håber vi, at det her projekt kan være startskud til,” siger Bo Øksnebjerg.

Henvendelser vedrørende yderligere kommentarer eller interview sker via presserådgiver, Sebastian Wulf, på +45 5132 9503 eller sebastian.wulf@wwf.dk

Ny rapport: Tropisk skov svarende til 10 gange Danmarks størrelse er forsvundet på et årti15.1.2021 06:02:00 CETPressemeddelelse

En ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden viser et skræmmende billede af, at tropiske skove fortsat forsvinder med høj hastighed. På trods af de mange tiltag og målsætninger fra virksomheder på at bremse skovrydning har verden på lidt mere end et årti mistet 43 millioner hektar skov, svarende til 10 gange Danmarks størrelse - og det alene i de 24 afskovnings-hotspots identificeret i rapporten. Ét af disse er den brasilianske Cerrado, hvor skovrydning steg med hele 13 procent i 2020.

Ny WWF-rapport: Danske pensionsselskaber nøler med klimahandling23.12.2020 06:02:00 CETPressemeddelelse

2020 har været fyldt med markedsføringskampagner af pensionsselskabernes nye grønne klimaprodukter. Men hvor grønne er pensionsselskabers samlede investeringsformuer egentlig, når det kommer til stykket? Det svarer WWF Verdensnaturfonden på i ny omfattende analyse af pensionsselskabernes klimafokus, hvor blandt andet Topdanmark og Velliv er at finde blandt bundskraberne, mens PKA fortsat er sektorens grønne frontløber.

Regeringens nye biodiversitetspakke vækker begejstring hos WWF Verdensnaturfonden4.12.2020 10:26:40 CETPressemeddelelse

Regeringen og støttepartierne har netop offentliggjort en ny biodiversitetspakke, der bliver en del af den kommende finanslov for 2021. WWF Verdensnaturfonden har presset på for, at den længe ventede biodiversitetspakke ikke skulle forsinkes yderligere og med blandt andet 75.000 hektar urørt skov, 15 naturnationalparker og et nyt biodiversitetsråd vækker ambitionsniveauet glæde hos Verdensnaturfonden, som er tilfredse med det tydelige WWF-aftryk.