Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagens økonomi genoprettet efter Eurovision

Del
Wonderful Copenhagens årsberetning for 2016 netop offentliggjort.

Med et netop godkendt årsregnskab for 2016 har Wonderful Copenhagen nu afsluttet det økonomiske kapitel, som underskuddet i forbindelse med Eurovision Song Contest i København i 2014 efterlod.

I tråd med genopretningsplanen for Fonden Wonderful Copenhagen fra oktober 2014 og bestyrelsesformand Peter Højlands 8-punktsplan fra december 2014 er Wonderful Copenhagens økonomi nu igen konsolideret med en positiv egenkapital.

”Turismeudviklingen kan ikke vente. Tværtimod er opgaven, at vi hurtigere kommer op i et højere gear for at følge med i den internationale konkurrence. Og med et sundt økonomisk fundament og en fornyet organisation er vi nu klar til at sætte endnu mere skub i den fremtidige turismeudvikling til gavn for beskæftigelsen og samfundsøkonomien bredt,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Han påpeger samtidig, at der med et styrket nationalt turismefokus, med Wonderful Copenhagens nye ambitiøse LocalHood-strategi og med turismesamarbejdet i Greater Copenhagen er gang i dansk turisme – og her har Wonderful Copenhagen flere væsentlige roller.

Læs årsberetningen.
  

Investerer i turismeudvikling
Ifølge planen skulle Wonderful Copenhagen have genskabt en positiv egenkapital senest med udgangen af 2019. Men Wonderful Copenhagens bestyrelse har prioriteret at komme hurtigere i mål.

”For igen at få fuldt fokus på det, vi er sat i verden for, har vi prioriteret at komme hurtigere i mål med den økonomiske genopretning. Det betyder bl.a., at de ressourcer, vi ellers skulle have brugt på konsolidering de kommende år, nu i stedet vil gå til turismeudvikling,” siger bestyrelsesformand Peter Højland.

Som en erhvervsdrivende fond med det almennyttige formål at skabe vækst og beskæftigelse gennem turismen, fokuserer Wonderful Copenhagen sine midler på turismeindsatser og reinvesterer derfor eventuelle overskud i turismeudvikling med henblik på at sikre fortsat vækst i hovedstadens turisme.

En mere effektiv organisation
Vejen fra Eurovision-underskuddet og frem til plus i regnskabet og positiv egenkapital har i høj grad handlet om at effektivisere organisationen. Siden 2014 har Wonderful Copenhagen gennemgået en organisatorisk fornyelse, hvor der både er kommet ny bestyrelse, ny administrerende direktør og en ny og mindre daglig ledelse.

Ud over en reduktion af ledelsen og lønomkostninger generelt i organisationen, er der bl.a. gennemført besparelser i kapacitetsomkostninger. Derudover er nogle af den gamle organisations funktioner skåret fra, bl.a. er den interne filmproduktion blevet outsourcet og Turistinformationen på Vesterbrogade er blevet overdraget til Københavns Kommune.

Turismen i hovedstadsregionen havde sidste år en vækst på 4 pct. og rundede i 2016 for første gang 10 mio. overnatninger.

Kontakter

Pressekontakt: 24 23 41 12

Links

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse

To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise

Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse

Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d

Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse

Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ

Caroline Wozniacki skal brande Danmarks hovedstad i USA: Indgår nyt samarbejde med Wonderful Copenhagen5.7.2023 07:57:25 CEST | Pressemeddelelse

Nu skal endnu flere amerikanere have øjnene op for vores gadekøkkener, finere gastronomi og den særlige københavnske livsstil, hvor de lokale cykler og bader i havnen. Og det er Danmarks internationale tennisstjerne, Caroline Wozniacki, der netop har annonceret et comeback til WTA Tour og US Open, som skal lære dem det. Under sloganet ’How to Copenhagen with Caroline’ bliver Caroline Wozniacki frontfigur i ny marketingkampagne fra Wonderful Copenhagen. Kampagnen består af en række videoer, hvor Caroline Wozniacki og hendes amerikanske mand, NBA-basketball-spilleren David Lee, bruger og nyder byen aktivt. Kampagnen går i luften i august i forbindelse med US Open. Og igennem kampagnens videoer vil amerikanere se Caroline og David træne i Nordhavn, spise på gadekøkkener, bade i havnen og transportere sig rundt i Danmarks hovedstad på cykel og med havnebus. ”Jeg har jo en stor personlig relation til København og Danmark. København er en af mine absolut yndlingsbyer i verden. Og derfor glæd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye