Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagens nye strategi: Farvel til turismen, som vi kender den

Del
Turister er ikke længere blot turister – og vil i mindre grad opfattes som sådan. De vil være ’midlertidige lokale’, mens de er her. Det er hovedpointen i Wonderful Copenhagens nye turismestrategi, der sætter samspillet mellem borgerne og de besøgende i fokus, og som vil have endnu mere ud af den enkelte gæst. Samtidig skal hovedstaden i højere grad sælges internationalt ved, at flere synliggør destinationen mere og bedre.

Tiden, hvor man som turist stillede sig tilfreds med bare at besøge en destination, er slut. Fremover vil vi som rejsende i højere grad være en del af den by eller det sted, vi besøger. Den tendens peges der fremad på i Wonderful Copenhagens nye strategi frem mod 2020, som derfor kalder morgendagens turister for midlertidige lokale og samtidigt byder farvel til turismen, som vi kender den.

”Vi har haft vækst i turismen i hovedstadsregionen 7 år i træk, og vores ambition er, at den positive udvikling skal fortsætte. Det kræver nytænkning. For når vi kigger ud i verden og frem i tiden, er der nogle store forandringer og udfordringer, vi er nødt til at orientere os i mod. Eksempelvis kombinationen af at antallet af udrejsende turister stiger globalt, samtidig med at lokalbefolkningen i mange storbyer oplever et mæthedspunkt i forhold til turister. Derfor er samspillet mellem de besøgende og borgerne afgørende fremover og indgår som en vigtig del af vores nye strategi, så vi proaktivt kan gøre den globale udvikling til vores fordel,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, og fortsætter:

”Der er en tydelig tendens til, at de rejsende fremover vil endnu tættere på det sted, de besøger – bag destinationens facade og ind til den autentiske kerne. De vil have en bid af den lokale livsstil. Det gør det lokale liv til en hovedattraktion, og bl.a. derfor hedder vores nye strategi ’Localhood’. Vi skal dyrke og styrke det lokale, til gavn for borgerne og til gavn for turisterne.”

Sideløbende med større efterspørgsel efter lokale og autentiske oplevelser, sker der endnu en ændring i de rejsendes forbrugeradfærd. Sociale medier har revolutioneret rækkevidden for word of mouth, fra folk, man kender eller orienterer sig mod. Det ændrer på, hvor man henter rejseinspiration. Det betyder – ifølge Mikkel Aarø-Hansen – at Wonderful Copenhagens rolle frem mod 2020 vil gå fra at være officiel afsender på rejseinspiration og destinationsanbefalinger til at fremvirke at andre, og dermed flere, vil dele destinationen endnu mere og bedre.

Understøtter det nationale vækstmål
Turismen i hovedstaden skal, ifølge Wonderful Copenhagens nye strategi, fortsætte den positive vækstkurve, som har været stigende siden 2010. Det skal bl.a. ske ved at fortsætte den eksisterende succes inden for krydstogt og internationale kongresser og ved at gå målrettet efter mere specifikke segmenter, der har stort potentiale for forbrug og for at udvikle en stærk loyalitet over for destinationen, også på tværs af geografi.

I strategiperioden frem til 2020 skal turismen i hovedstadsregionen øge sin årlige turismeøkonomiske omsætning til over 49 mia. kr. Med det vækstmål vil turismen i hovedstaden mere end bidrage til udviklingen frem mod vækstmålet i 2025 i den nationale turismestrategi, Erhvervsministeriet fremlagde sidste år.

”Turisme er et vigtigt erhverv, som skaber vækst og arbejdspladser i hele Danmark. Turismeerhvervet står over for nogle store forandringer som følge af den stigende digitalisering, som også påvirker vores måde at rejse på. Samtidigt er turismen i global vækst, og den vækst må vi ikke gå glip af. Med den nationale strategi for dansk turisme satte vi en fælles ambition om at tiltrække flere og mere tilfredse turister til Danmark. Det kræver et bredt og ambitiøst samarbejde i dansk turisme, og her spiller København naturligvis en meget vigtig rolle,” siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.


Mere ud af gæsten
Oven i de 49 mia. kr. i turismeøkonomisk omsætning i år 2020 skal lægges den værdi, turismen bidrager med i en bredere optik, eks. i forhold til at skabe forretning og vækst i andre erhvervsbrancher eller i universitetsverdenen. Så mens turismen skal fortsætte sin vækst fremover, skal turismen samtidig finde nye parametre at måle sin værdiskabelse på, som rækker længere ud end den ”klassiske” turismebranche.

Et hovedfokus i strategien er, at vi ikke kun skal have besøg af flere, men som destination også have mere ud af den enkelte gæst. Det handler eks. om at bruge digital data til at undgå, at turister spilder tid på at stå i kø i stedet for forbruge destinationen, eller om at inspirere til flere besøg og oplevelser, der matcher deres individuelle interesser. Det handler også om at motivere de besøgende til at opleve destinationen i en større geografi, hvor kombination af storby, kyst og natur både kan forlænge turisternes besøg og få dem til at vende tilbage på et senere tidspunkt.

”Turismen er et vigtigt væksterhverv for hovedstaden og for Danmark. Alene i hovedstaden skaber turismeerhvervet 44.000 jobs og en årlig omsætning på 38 mia. kr. Når der kommer flere turister til vores metropol, betyder det noget for helt almindelige mennesker og deres mulighed for at få et arbejde. Det er f.eks. taxachaufføren og minibuschaufføren, der kører turisterne rundt, guiden, der fortæller om stedets historie, og tjeneren, der serverer de lokale specialiteter på caféen. Region Hovedstaden investerer årligt 42 mio. kr. i Wonderful Copenhagen med en ambitiøs målsætning om at tiltrække flere internationale turister og skabe vækst og arbejdspladser,” siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) og fortsætter:

”Jeg har med stor interesse læst Wonderful Copenhagens nye 2020-strategi. Det er en spændende strategi, som sætter en klar retning og tuner organisationen ind på fremtidens turismetrends og morgendagens turist. Jeg ser frem til, at Wonderful Copenhagen tager næste skridt til at udvikle ambitionerne i Greater Copenhagen på turismeområdet, så vi får skabt synergi mellem storbyen København og f.eks. de mange kyst- og naturtilbud i resten af regionen.”

Vækst med mennesket i centrum
Den globale vækst i storbyturismen betyder, at mange internationale storbyer oplever, at borgerne synes, de besøgende fylder for meget og derfor vender sig mod turismen. Det er kommet til udtryk i eks. Berlin, Amsterdam og Barcelona, men er endnu ikke et aktuelt problem i København, viser undersøgelser, Wonderful Copenhagen har fået foretaget i forbindelse med den nye strategi.

Da det lokale er hovedattraktionen, og de lokale samtidig er dem, der skal dele deres by med de besøgende, kommer borgerne til at spille en stor rolle i fremtidens turismeudvikling. Med udgangspunkt i den nye turismestrategi skal den fremtidige vækst i turismen være med mennesket i centrum. Og opbakningen til vækst i turismen er derfor et punkt i den nye strategi, som Wonderful Copenhagen fremover vil måle på.

”Turisme giver vækst og arbejdspladser til byen. Men det skal være på en københavnsk måde. Det er københavnere og vores måde at leve i vores lokale nabolag, der er den største attraktion ved København. Hvis turisterne skal have en autentisk oplevelse, kræver det, at københavnerne oplever, at turismen er til gavn for byen og giver liv – og ikke belaster deres hverdag. Det er en meget vigtig balance,” siger overborgmester Frank Jensen (S).  

Innovation og nye aktører i turismen
Mens turismen i den danske hovedstad i forvejen hviler på et stærkt fundament af en veletableret kerneforretning og en lang række professionelle aktører, står der også flere nye spillere og venter forude.

Den digitale udvikling vil fortsætte med at ændre vilkårene for turismen. Med en smartphone i hånden og adgang til bl.a. sociale medier og nye digitale platforme, kan de besøgende i højere grad planlægge og navigere selv. Det giver nye muligheder for destinationen for at få adgang til værdifuld digital data om brugernes adfærd.

”Fortsat vækst i turismen i Danmark og København er ikke givet på forhånd. Vi skal derfor finde nye veje og ikke mindst i langt højere grad arbejde med at gøre den nye viden, der gemmer sig i f.eks. digitale data om de besøgendes adfærd, tilgængelig for erhvervsliv og turismeaktører. Data er kun interessant, hvis man bruger det målrettet. Vores ambition er at udnytte data til at nå vores nye strategiske mål, og det kan kun ske ved, at langt flere aktører får brugbar viden, som kan skabe nye forretningsmuligheder og nye jobs. Det vil vi medvirke til, bl.a. ved at byde op til udviklingssamarbejder med nye og forskellige typer af aktører, f.eks. fra innovations- og universitetsmiljøer,” siger Mikkel Aarø-Hansen.

------------------------------------------------------------------------------------

Fakta:

- Med et vækstmål på over 49 mia. kr. i turismeøkonomisk omsætning i 2020 vil hovedstadens turisme i 2020 bidrage med ca. 42 pct. (Kilde: Wonderful Copenhagen) af turismeomsætningen i Danmark mod ca. 40 pct. i 2014 (Kilde: VisitDenmark).

- Hovedstadens turisme (hovedstadsregionen minus Bornholm) runder med udgangen af 2016 for første gang 10 mio. overnatninger på et år. (Kilde: Wonderful Copenhagen)

- Hovedstadens turisme har haft vækst 7 år i træk og har i perioden fra 2010 til 2016 haft en samlet vækst på ca. 59 pct. (Kilde: Wonderful Copenhagen)

- De fem største internationale markeder for turismen i hovedstaden er:

  • Storbritannien
  • Sverige
  • USA
  • Tyskland
  • Norge                                                    (Kilde: Danmarks Statistik)

- De fem strategiske koordinater i Wonderful Copenhagens nye turismestrategi:

  • Shareability is king/Flere deler mere
  • Once attracted, twice valued/Mere ud af gæsten
  • Tomorrow’s business today/Fremtidens forretning i dag
  • Co-innovation at heart/På et fundament af co-innovation
  • People-based growth/Vækst med mennesket i centrum

Kontakter

Wonderful Copenhagen
Head of Corporate Communications
Uffe Hartmann
Mobil: 21 73 98 90
Mail: ufh@woco.dk

Information om Wonderful Copenhagen

Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen
Nørregade 7B
1165 København K

+45 33257400http://www.wonderfulcopenhagen.dk

Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.

Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen

Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse

To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism

Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse

Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise

Ny analyse: Turismen i hovedstaden er Danmarks effektive vej til at få folk på kanten af arbejdsmarkedet i beskæftigelse1.11.2023 07:30:57 CET | Pressemeddelelse

Uanset om man er ung og mangler erfaring, er ufaglært eller har udenlandsk baggrund, og det er en udfordring i forhold til at finde et fast job, så er turismeerhvervet i Danmarks hovedstad det mest oplagte sted at få fast fodfæste på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her fremgår det, at andelen af beskæftigede i hovedstadens turisme, der har anden etnisk baggrund, er næsten dobbelt så stor som i turismen i resten af landet. Og næsten tre gange så stor som på det øvrige arbejdsmarked i Danmark. Når det gælder unge under 30, er andelen, der er beskæftiget i turismeerhvervet i København, dobbelt så stor som gennemsnittet på det danske arbejdsmarked. Hvis de beskæftigede grupperes efter uddannelsesniveau, skaber turismen job til markant flere ufaglærte end andre brancher – særligt i København, hvor 40 pct. er ufaglærte, hvilket er næsten det dobbelte i forhold til øvrige brancher. Samtidig er der generelt flere tidligere kontanthjælpsmodtagere, d

Unik mulighed for møde- og kongresbranchen i Danmark: Flere hundrede internationale kunder samles i København21.9.2023 08:24:46 CEST | Pressemeddelelse

Det er både amerikanske og europæiske kunder, der i stort antal indtager hovedstaden i disse dage, hvor København er vært for stor global vides- og netværks-konference for omkring 500 aktører fra den internationale møde- og kongresbranche. Ud af de mange deltagere er et stort antal potentielle kunder fra internationale organisationer, som løbende afholder møder og kongresser. Derfor griber Wonderful Copenhagen muligheden for at sælge hovedstaden som møde- og kongresby og sætter fokus på en række vigtige danske styrkepositioner, som eks. bæredygtighed, digitalisering og arkitektur. Det er Professional Convention Management Association (PCMA) – en amerikansk forening for hele værdikæden omkring kongresser, der står bag konferencen. Her er målgruppen både leverandører og kunder i form af underleverandører, destinationer og ikke mindst corporate beslutningstagere og kongresejere, som er særligt interessante gæster for hovedstaden. ”Møde- og erhvervsturismen bidrager markant til turismeomsæ

Caroline Wozniacki skal brande Danmarks hovedstad i USA: Indgår nyt samarbejde med Wonderful Copenhagen5.7.2023 07:57:25 CEST | Pressemeddelelse

Nu skal endnu flere amerikanere have øjnene op for vores gadekøkkener, finere gastronomi og den særlige københavnske livsstil, hvor de lokale cykler og bader i havnen. Og det er Danmarks internationale tennisstjerne, Caroline Wozniacki, der netop har annonceret et comeback til WTA Tour og US Open, som skal lære dem det. Under sloganet ’How to Copenhagen with Caroline’ bliver Caroline Wozniacki frontfigur i ny marketingkampagne fra Wonderful Copenhagen. Kampagnen består af en række videoer, hvor Caroline Wozniacki og hendes amerikanske mand, NBA-basketball-spilleren David Lee, bruger og nyder byen aktivt. Kampagnen går i luften i august i forbindelse med US Open. Og igennem kampagnens videoer vil amerikanere se Caroline og David træne i Nordhavn, spise på gadekøkkener, bade i havnen og transportere sig rundt i Danmarks hovedstad på cykel og med havnebus. ”Jeg har jo en stor personlig relation til København og Danmark. København er en af mine absolut yndlingsbyer i verden. Og derfor glæd

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye