VM Tarm A/S modtager hæderspris for særlig lærlingeindsats

Mandag på DI Midt Vests erhvervstræf bliver en ny pris for første gang uddelt. Det drejer sig om DI Midt Vests Praktikpladspris, og i år går den til Tarm-virksomheden VM Tarm A/S, som producerer tankvogne i rustfrit stål.

Praktikpladsprisen går til en virksomhed, der har gjort en særlig indsats, når det gælder uddannelsen af nye faglærte, og her er VM Tarm en oplagt vinder. Virksomheden har haft lærlinge i mange år, og i senere år er der blevet ansat flere og flere – i dag har VM Tarm 24 lærlinge. Og det er lige præcis den slags tendenser, vi har brug for, mener formanden for DI Midt Vest, Claus Arberg.

- Det er hos os, ude i virksomhederne, at ansvaret for at uddanne fremtidens faglærte ligger. Og der er absolut ingen tvivl om, at vi får brug for mange flere i årene, der kommer. Derfor er vi også nødt til at blive ved med at tage flere lærlinge ind, og her går VM Tarm forrest med fornemt eksempel, siger Claus Arberg, som også er direktør for Hvidbjerg Vinduet.

VM Tarm har ca. 250 ansatte, så lærlingene udgør ca. 10% af virksomhedens medarbejdere. Ud af de mange lærlinge er tre kvindelige – i en branche, der ellers er ret mandsdomineret. Alle lærlingene bliver taget godt hånd om med både fast kontaktperson og mentorordning, som begge er med til at fastholde interessen i uddannelsesforløbet trods eventuelle bump på vejen. Alt dette kan kun lade sig gøre, fordi ledelsen prioriterer arbejdet med lærlinge højt – og det skal til ifølge DI’s regionale formand.

- Lærling og virksomhed har en stor fælles interesse i et godt forløb. Derfor er det så vigtigt, at virksomheden kaster sig aktivt ind i projektet, helt oppe på direktionsniveau – og at lærlingen ligeledes sørger for at få det maksimale ud af virksomhedens tilbud. Det er uden tvivl med til at nedbringe frafaldet og afgørende i forhold til at forme de dygtigste medarbejdere, siger Claus Arberg.

Stor mangel på faglærte
DI uddeler i både 2019 og 2020 en pris til 25 medlemsvirksomheder over hele landet, der gør en særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Knap hver femte virksomhed i de brancher DI repræsenterer, har forgæves forsøgt at rekruttere nye faglærte medarbejdere. Udfordringen vil ikke blive mindre, efterhånden som flere ældre årgange går på pension. Fremtidens faglærte skal uddannes i dag.

Det er derfor afgørende, at virksomheder opretter flere praktikpladser til lærlinge og elever, så vi kan få flere dygtige faglærte. Mange virksomheder hos DI gør det allerede godt, og nogle af dem ønsker vi at hædre og fremhæve som gode eksempler for andre virksomheder i alle DI-regionalforeninger.

Prisuddeling finder sted på DI Midt Vest Erhvervstræf 2019 ca. kl 18.45-19.00 hos Niebuhr Gears A/S, La Coursvej 8, 7430 Ikast.

Og ellers er der gode muligheder for at lave en historie fra selve virksomheden.

Kontaktperson hos VM Tarm:

Karsten Lauridsen, produktionschef, tlf.: 99 48 33 25.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, tlf.: 2924 7009, mail: mjnp@di.dk eller presserådgiver Jonas Forup Stubkjær, tlf.: 2830 1544, mail: jofs@di.dk

Danmarksmesteren i dialog med virksomhederne er nu vestjysk3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Der er stor fremgang for erhvervsklimaet i de vestjyske kommuner, Holstebro, Lemvig og Struer. Det viser den seneste måling af erhvervsvenligheden på tværs af landets kommuner, DI’s Lokalt Erhvervsklima, som laves en gang om året. Struer springer 14 pladser til en 36.-plads, der er deres bedste nogensinde. Lemvig går 12 pladser frem til en 13.-plads, som også er deres hidtil bedste, og Holstebro forbedrer sin placering med to pladser og bliver nr. 12. Og det høster roser over hele linjen fra formanden for DI Midt Vest, Claus Arberg. - Det har nu gennem flere år stået klart, at vi kan noget helt særligt her i det midt- og vestjyske. Vores kommuner har konsekvent fået flotte tilbagemeldinger fra vores virksomheder, og trods intensiveret konkurrence fra landets øvrige kommuner, synes succes at avle mere succes. Jeg er så stolt over, at vi i fællesskab – virksomheder og kommuner – har formået at gøre et fremragende erhvervsområde endnu bedre, siger Claus Arberg. Og i år er der ekstra god g

Virksomhederne har talt: Midt- og Vestjylland er Danmarks bedste erhvervsområde3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse