DI: Midt- og Vestjylland er igen Danmarks mest erhvervsvenlige område

Igen i år ligger Midt- og Vestjylland suverænt bedst på DI’s rangliste over Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner med både en vinderkommune og en 3. plads. Erhvervslivet udfordringer er dog ved at ændre sig, så manglen på kompetent arbejdskraft og god infrastruktur næsten fylder lige meget.

Midt- og Vestjylland er det helt rigtige sted i Danmark at drive og etablere virksomhed. Ikast- Brande er tilbage og tilbage på førstepladsen, og samlet er ikke mindre end fire af områdets syv kommuner i top 10 på Dansk Industris årlige rangliste over landets mest erhvervsvenlige kommuner. Midt- og Vestjylland har samlet set haft et løft i erhvervsvenligheden siden sidste års undersøgelse og ligger med en gennemsnitlig tilfredshed på 3,94 på en skala fra 1 til 5 samtidigt væsentligt over landsgennemsnittet på ca. 3,6.

- Jeg vil gerne give kommunerne i Midt- og Vestjylland et stort klap på skulderen. Jeg synes, at de samlet set gør det rigtigt godt. Flot, at vores region igen har nogle af de allermest erhvervsvenlige kommuner i Danmark. Jeg tror, det er tilfældet, fordi kommunerne i Midt- og Vestjylland er meget fokuserede på at skabe gode rammevilkår for erhvervslivet, og som jeg på vegne af virksomhederne i DI Midt Vest gerne vil kvittere for. Fire ud af syv kommuner ligger i top 10 blandt de 92 kommuner, som indgår i undersøgelsen. Det må siges, at være imponerende, siger Bo Knudsen, formand for DI Midt Vest.

Ikast-Brande Kommune er tilbage på en førsteplads i DI’s erhvervsanalyse, efter at de sidste år måtte tage til takke med en 3. plads. Pladsen måtte de vige til Vejen Kommune, som i år blev nr. 2. Til gengæld er Herning kommune rykket op fra 5. pladsen til en 3. plads. Det er rigtig flot, at vi i DI Midt Vest nu har hele 2 ud af 3 kommuner i top 3.

De fire kommuner i top 10 er Herning, Ikast-Brande, Lemvig og Skive.

Struer Kommune er ikke med i toppen, men den går fortsat frem og er nu på en samlet 39. plads. Den er gået 3 pladser op, hvad der er flot efter sidste år at være årets højdespringer. Dette er dog stadig den dårligste placering af alle områdets 7 kommuner. Holstebro ligger fortsat på en 29. plads, som er uændret i forhold til sidste år. Ringkøbing-Skjern kommune har oplevet et mindre fald fra en 13. til 17. plads, hvilket samlet set stadig er en flot placering og dermed blandt de 20 procdent bedste kommuner i Danmark

- Når der dykkes ned i analysen, kommer der flere positive detaljer frem. Her kan vi se, at fire kommuner i DI Midt Vest udmærker sig ved at være kategorivindere i de 10 kategorier, der måles på i Erhvervsvenlighed målingen. Ikast-Brande har fået førstepladsen i kategorien ”Overordnet erhvervsvenlighed”. I øvrigt sammen med sidste år vinder, som er Vejen. Lemvig vinder kategorien Sagsbehandling og Ikast-Brande tager endnu en førsteplads i kategorien Skatter, gebyrer og erhvervsarealer. Skive Kommune er fortsat landets bedste kommune på ”Grøn udvikling”, og de næste 3 pladser besættes også af de Midt- og Vestjyske kommuner, så her er kommunerne i DI Midt-Vest stadig absolut førende. Der er store erhvervsudviklingsperspektiver i den grønne omstilling, og næsten alle kommunerne i DI Midt Vest har store satsninger på PtX på vej. Så også på Grøn udvikling er kommuner i DI Midt Vest de absolut førende.

Erhvervslivet svarer i år lidt anderledes på spørgsmålet om, hvad kommunerne bør prioritere højest for at styrke deres vækstmuligheder: Arbejdskraft, Brug af private leverandører og Infrastruktur og transport. Sidste år var uddannelse og sagsbehandling højere prioriteret.

- Et velfungerende erhvervsliv i vækst er jo en forudsætning for vækst i samfundet. Jeg kunne derfor godt tænke mig, at vi næste år kunne se samtlige syv kommuner i Midt- og Vestjylland i Top 20. En måde, at komme dette mål nærmere, kunne være, at kommunerne deler deres gode idéer og erfaringer indbyrdes, siger Bo Knudsen.

Han indbyder til mere dialog.

- Vi har allerede en god og vedvarende dialog om arbejdskraft og uddannelse og flere andre områder. Men jeg synes også, det ville være oplagt at få kigget nærmere på infrastruktur. Det er et område, hvor virksomhederne gerne vil bidrage, hvis de kan. I DI Midt Vest mener vi, at erhvervslivet skal understøtte kommunernes prioriteringer ved at samarbejde med dem om at finde de bedste løsninger på vores fælles udfordringer.

Ikast-Brande Kommune – førstepladsen er tilbage hos Ikast-Brande

Ikast-Brande er den kommune i Midt- og Vestjylland, som giver de bedste erhvervsvilkår for virksomhederne. Efter en flot 3. plads sidste år er kommunen tilbage på tronen og vinder både kategorien Overordnet erhvervsvenlighed og Skatter, gebyrer og erhvervsarealer.

- Stort tillykke til Ikast-Brande Kommune for igen at kunne stille sig øverst på vinderpodiet. Kommunen kan bare noget med erhvervsvenlighed og har i mange år været en stærk rollemodel. Mange kommuner har besøgt Ikast-Brande for at få inspiration til en forbedret erhvervsindsats i egen kommune – det vil nok ikke blive mindre efter årets comeback. Ikast-Brande er ihærdig, forandringsvillig og lydhør overfor erhvervslivets og samfundets behov på en synlig måde, som erhvervslivet både anerkender og kvitterer for som i ingen anden kommune i Danmark, siger Bo Knudsen, formand for DI Midt Vest.

Kommunen leverer en god service til erhvervslivet på netop de to områder, som virksomhederne prioriterer højest: uddannelse og arbejdskraft. Faktisk er kommunen placeret i top 10 på næsten alle kategorier på nær digitale rammer og infrastruktur. Kun på infrastruktur oplever kommunen en tilbagegang fra en 13. til en 19. plads. Her er det særligt muligheden for at komme på arbejde med kollektiv trafik eller på sikkert på cykel, der trækker ned.

Når det gælder kommunens brug af private leverandører er Ikast-Brande kommune tilbage på en topplacering som nr. 2 efter sidste års markante tilbagegang til en 19. plads.

De midt og vestjyske kommuner er generelt udfordret, når det gælder kollektiv trafik. De store landområder gør busdrift urentabelt, men kommunen er også lidt ramt af en mangel på cykelstier og har i år oplevet en tilbagegang i vurderingen af det kommunale vejnet. I årets undersøgelse måles cykelstinettets længde ud fra kommunens bebyggede areal, hvilket gør det mere fair for landdistriktskommuner i sammenligningen med bykommuner. Mange virksomheder ser også muligheden for at medarbejderne kan cykle på arbejde i et sundhedsperspektiv, der skaber mere trivsel og færre sygedage hos medarbejderne. Det er kommunerne jo også interesseret i. Vi ved dog også, at Ikast-Brande kommune har været gennem en større sparerunde, og det vil altid betyde, at ikke alt kan prioriteres lige højt hele tiden, siger Bo Knudsen.

Holstebro fastholder fremgangen fra sidste år

Holstebro Kommune har været i gang med en meget positiv udvikling, fortæller DI's årlige undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed 2023. Igen i år har kommunen fået en samlet 29. plads. Årets undersøgelse viser dog store forskydninger i flere kategorier, selvom det samlede resultat viser uændret placering.

Holstebro tager et kæmpespring frem på uddannelse med en placering fra en 44. plads til 23. plads og på skatter gebyrer og erhvervsarealer fra en 36. til en 19. plads. Størst tilbagegang oplever Holstebro på digitale rammer og grøn udvikling, hvor det især er omstillingen i den kommunale bygningsmasse og manglen på genanvendelse af affald, der trækker ned.

- For Holstebros Virksomheder er det stadig arbejdskraft og den kommunale sagshandling, der fylder mest, og her synes jeg, at Holstebro leverer pænt ved at være i den bedste femtedel. Det er ærgerligt, at Holstebro falder tilbage på den grønne omstilling, når deres store satsninger på PtX tages i betragtning, men kommunen skal ikke glemme at energirenovere den eksisterende bygningsmasse. Der er her gode muligheder for at sætte gang i rentable investeringer, der giver et mindre energiforbrug, udtaler Bo Knudsen fra DI Midt Vest, ogfortsætter:

- Holstebro har samtidig en størrelse, der burde gøre det muligt at lave en mere effektiv genanvendelse af affaldet, og her er der samtidigt gode muligheder for at skabe vækst i beskæftigelsen lokalt.

De digitale rammer er et andet område, hvorpå Bo Knudsen ville ønske, at Holstebro gjorde noget for at forbedre sig: - en 61. plads viser, at det ikke er alle steder i kommunen, at erhvervslivet har en tilfredsstillende data og telefonforbindelse. Det er dyrt for en kommune at understøtte en it infrastruktur, men det er desværre en nødvendighed, hvis der skal drives virksomhed i en digitaliseret verden.

Lokal Erhvervsvenlighed 2023: Herning er tilbage i top 3

Selvom fremgangen er symbolsk er placeringen i top 3 på DIs årlige rangliste af danske kommuners erhvervsvenlighed betydningsfuld. Det er en placering, Herning har befundet sig på mange gange gennem de sidste 13 års undersøgelser.

Herning scorer ingen topplaceringer til gengæld leverer kommunen solidt og med top 10 placeringer i de fleste kategorier. Og det rækker altså til en samlet 3. plads i Lokal Erhvervsvenlighed 2023.

- Det er dejligt, at Herning er tilbage i top tre. Det er positivt, at virksomhederne fortsat er stærkt tilfredse med kommunens erhvervsvenlighed, siger Bo Knudsen, formand for DI Midt Vest.

Af de ti kategorier har Herning Kommune fem top-10 pladser. Udover ”Overordnet erhvervsvenlighed” og ”Arbejdskraft” har de en 7. plads i ”Grøn udvikling”, en 2. plads i ”Skatter, gebyrer og erhvervsarealer” og en 5. plads i ”Information og dialog”. Herning blev nummer tre i kategorien ”Overordnet erhvervsvenlighed”, hvilket stadig er et meget fint resultat, selvom de blev nummer 1 sidste år.

Den store udfordring for kommunen er fortsat arbejdskraft. Men med fremgang fra en 12. plads til en 4. plads håndteres den godt af Herning Kommune. Til gengæld er der blevet længere til topplaceringer i kategorien ”Uddannelse”. Her går Herning fra en 14 plads til en 37. plads, trods en fremgang på andel elever, der søger ind på en erhvervsuddannelse. Det er især kommunes evne til at flytte eleverne på baggrund af deres socioøkonomiske sammensætning som trækker ned.

Der er til gengæld en pæn fremgang til dialogen med virksomhederne og brugen af private leverandører. På sidstnævnte er det især de lidt større kommuner, der kan drage fordel ved at lave øget konkurrenceudsættelse, da der ofte vil være flere bydere, og den mulighed udnytter Herning. Virksomhederne i Herning tilkendegiver uændret i år, at arbejdskraft, infrastruktur og uddannelse er de områder, som de ønsker, at kommunen skal prioritere højest.

Lemvig fortsætter med at imponere – Lemvig er nu i top 10

Lemvig har i år fået en flot 4. plads i DI's analyse af Lokal Erhvervsvenlighed. Det er den bedste pladcering kommunen har fået nogensinde i DI’s analyse af danske kommuners erhvervsvenlighed. Det er også en flot fremgang fra en 12. plads sidste år.

- Lemvig har aldrig haft en flottere placering, i de 14 år vi har udarbejdet vores analyse af den lokale erhvervsvenlighed. Jeg er også imponeret af, at kommunen er i top 10 på hele 5 områder. Det er på niveau med Herning, siger Bo Knudsen, formand for DI Midt Vest.

Arbejdskraft er den altoverskyggende udfordring i Lemvig, som erhvervslivet ønsker kommunen skal prioritere, og her holder Lemvig næsten placeringen fra sidste år med en 11. plads mod sidste års 10. plads. De to næste prioriteringer fra erhvervslivet i form af Grøn udvikling og Sagsbehandling kvitterer kommunen for med at levere en 2. og 1. plads. På information og dialog med erhvervslivet lander Lemvig kommune også en 2. plads.

- Det er simpelt hen vildt imponerende resultater vi ser i Lemvig. Kommunen viser vejen for alle mindre kommuner, siger Bo Knudsen, formand for DI Midt Vest, og jeg tør slet ikke tænke på, hvilken økonomisk vækst de ville kunne levere, hvis deres erhvervsliv kunne få den arbejdskraft, som de efterspørger. Jeg er også meget imponeret af, at Lemvig Kommune satser målrettet på at bidrage til den grønne omstilling med deres fokus på at udnytte mulighederne inden for PtX.

- At kommunen har Danmarks bedste sagsbehandling er guld værd for virksomhederne. Fordi en langsom sagsbehandlinger er det samme som tomgang, ventetid og i værste fald lediggang. Det gælder både, når der ventes på en byggetilladelse, miljøgodkendelse og sygedagpengeforløb. Det understøtter virksomhedernes dagligdag og styrker mulighederne for vækst, siger Bo Knudsen.

De adspurgte virksomheder tilkendegiver, at infrastruktur er deres fjerde prioritet. Kommunen har dog stærk fremgang i denne kategori med en 65. plads fra en tidligere 83. plads. Det er til gengæld også næsten det eneste sted, hvor kommunen får en dårlig placering i undersøgelsen.

- De midt- og vestjyske kommuner er generelt udfordret, når det gælder kollektiv trafik. De store landområder gør busdrift urentabelt, men Lemvig kommune er også lidt ramt af en mangel på cykelstier. I årets undersøgelse måles cykelstinettets længde ud fra kommunens bebyggede areal, hvilket gør det mere fair for landdistriktskommuner i sammenligningen med bykommuner. Mange virksomheder ser også muligheden for at medarbejderne kan cykle på arbejde i et sundhedsperspektiv, der skaber mere trivsel og færre sygedage hos medarbejderne. Vi kan derfor kun opfordre Lemvig til at prioritere denne mulighed, siger Bo Knudsen.

Struer viser fortsat fremgang efter sidste års tigerspring

Struer har igen i år forbedret sin placering i årets rangliste fra Dansk Industri over landets mest erhvervsvenlige kommuner. I år med 3 pladser til en 39. plads. Der er dog nogle markante forskydninger i forhold til sidste år. Struer er fortsat den kommune i Midt- og Vestjylland, som er lavest placeret i Lokal Erhvervsvenlighed 2023.

Virksomhederne peger på, at arbejdskraft er det område, som kommunen skal prioritere højst. Derefter kommer Information og dialog og Erhvervsarealer, Brug af private leverandører og Sagsbehandling – de fire områder har næsten samme prioritet for virksomhederne i kommunen. Set i forhold til sidste år er der fremgang på de fleste af områderne.

- Struer rykker sig fortsat på vores rangliste over mest erhvervsvenlige kommuner i hele landet. Det virker som om, at kommunen har lyttet til erhvervslivet på disse områder, selvom kommunen netop på Information og dialog står på samme 37. plads som sidste år. Noget tyder på, at kommunen mangler at fortælle lidt om deres gode tiltag som giver forbedringer. Det vil formentlig give bedre placeringer hele vejen rundt, siger Bo Knudsen, formand for DI Midt Vest.

I årets undersøgelser falder kommunen til gengæld tilbage fra en 18. plads til en 70. plads i kategorien Infrastruktur og transport. Den ændrede placering på infrastruktur skyldes måske særligt, at kommunen er faldet fra en 23. plads til en 82. plads på medarbejdernes mulighed for at bruge den kollektive trafik til at komme på arbejde. En anden markant tilbagegang sker på Grøn udvikling, hvor kommunen går fra en flot 10. plads til 57. plads. Tilbagegangen kan skyldes, at kommunen er røget ned på 74. plads, når det gælder incitamenter til at fremme bæredygtig transport, men også genanvendelsen af affald viser en tilbagegang.

- Nedprioriteringen af kollektiv transport er et mønster, der særligt går igen i de vestligste kommuner med større landområder i forhold byens størrelse. Incitamenter til at tage cyklen kan alle kommuner uafhængig af placering i landet dog arbejde på. Vi håber, at kommuner og erhvervsliv i fælles skab vil bidrage til at flere tager cyklen, hvad der både har miljø- og sundhedsmæssige fordele, siger Bo Knudsen.

Et sted hvor Struer har stor fremgang er sagsbehandlingen og her viser Struer store fremskridt fra en 50. plads til 30. plads. Det er flot. - En hurtig sagsbehandling er afgørende for at undgå tomgang, ventetid og i værste fald lediggang. Dykker vi lidt ned i tallene kan vi dog se, at når det gælder afsluttede sygedagpengeforløb har Struer endnu ikke flyttet sig. Faktisk er de den dårligst kommune i landet på dette område med en 92. plads. God sagsbehandling er guld værd for virksomhederne, og jeg vil opfordre til, at Struer holder fast og samtidig får set på deres sygedagpengeområde, siger Bo Knudsen.

I forhold til brug af private leverandører er der flot fremgang. En placering som nr. 30 i forhold til sidste års 85. plads bringer den op den bedre tredjedel, men dog stadig et stykke til de bedste kommuner i Midt- og Vestjylland.

- Jeg vil derfor anbefale kommunen at fortsætte det gode arbejde og ser frem til på de kommende dialogmøder at snakke om, hvordan vi sammen kan få løftet de sidste områder, så Struer kan komme helt op blandt de bedste, siger Bo Knudsen.

Ringkøbing-Skjern – stærk på arbejdskraft og grøn udvikling

Ringkøbing-Skjern har i Dansk Industris rangliste af danske kommuners erhvervsvenlighed fået en 17. plads. Den er dermed fortsat i svag tilbagegang efter toppen i 2019.

Den overordnede erhvervsvenlighed, som kun er baseret på virksomhedernes besvarelser, er gået pænt frem til en 12. plads i år efter sidste års 18. plads. Der er desuden rigtig pæne top ti placeringer inden ”Arbejdskraft” og ”Grøn udvikling” – sidstnævnte en flot 3. plads.

- Ringkøbing-Skjern Kommune glider stadig ned af ranglisten over Danmarks mest erhvervsvenlige kommuner. Det ærgrer mig naturligvis, og det er måske heller ikke helt retfærdigt, når jeg ved, hvor stor en indsats de gør for at imødekomme virksomhedernes behov for gode rammebetingelser.

Virksomhederne peger i år uændret på tre områder, som de mener, kommunen skal prioritere højst. Det er arbejdskraft, uddannelse og infrastruktur. Set i forhold til sidste år har det været svært at fastholde fremgangen. I år er det blevet til en fin 7. plads på landsplan på Arbejdskraft, som dog er et fald fra sidste års. 3. plads. For ”Uddannelse” er der desværre sket en markant tilbagegang fra sidste års 5. plads i år til en 48. plads i år. Dykker man ned i tallene er det måske især manglen på faguddannede lærere i folkeskolen, der har udfordret kommunen, men de går generelt tilbage på næste alle parametre i kategorien. I forhold til infrastruktur, som er virksomhedernes 2. prioritet, er der sket en markant tilbagegang fra en 39. plads til en 61. plads.

- Det er med ærgrelse, at jeg ser, at Ringkøbing-Skjern har tilbagegang på de områder, som er de vigtigste for virksomhederne. De er stadig godt med på vigtige aktuelle og fremtidige dagsordenener som den grønne omstilling og arbejdskraft. Jeg har dog fortsat en bekymring omkring de digitale rammer, fordi det er væsentlige vækstparametre i dag og endnu mere i fremtiden. Her e rkommunen faldet yderligere fra en 62. plads til en 68. plads. De beholder dermed en bundplacering i Midt- og Vestjylland, siger Bo Knudsen formand DI Midt Vest, der ser frem til at samarbejde med kommunen om at få løftet de områder, som virksomheder ønsker kommunen skal prioritere højest.

Skive laver comeback – tilbage i top 10

Skive Kommune har i år fået en flot 8. plads i DI’s analyse af Lokal Erhvervsvenlighed 2023. Det er en fremgang på 3 pladser i forhold til sidste år og Skives næstbedste placering siden undersøgelsens start. Kommunen kan samtidig bryste sig af, at de fortsat er de bedste i hele landet i kategorien ”Grøn udvikling”.

- Skive er rigtigt godt med. Det er en kommune, som har fingeren på pulsen, og som ikke er bange for at gå helt tæt på erhvervslivet, når det gælder om at finde nye løsninger. Det viser sig ved, at de nu er på 7. pladsen i information og dialog med erhvervslivet. De har desuden fortsat et meget sikkert greb om den grønne udvikling, og de er også kommet i top 10, når det gælder Skatter, gebyrer og erhvervsarealer, siger Bo Knudsen, formand for DI Midt Vest.

- En god og effektiv dialog er desuden guld værd for både kommunen og virksomhederne. Dermed er mulighed for hurtigt at finde løsninger på de fælles udfordringer som kommune og erhvervsliv står overfor. Jeg vil derfor gerne kvittere for, at Skive Kommune har haft fremgang og holdt det høje niveau, siger Bo Knudsen.

Virksomhederne peger i undersøgelsen på tre områder, som de mener, kommunerne skal prioritere højst. Det er infrastruktur, arbejdskraft og erhvervsarealer. Her tegner der sig for Skive et blandet billede. I forhold til arbejdskraft er der sket en markant fremgang fra en 41. plads til en 16. plads. Desværre er infrastruktur faldet til en 76. plads. Det er en markant tilbagegang, som bringer Skive ned i bunden af kommunerne i Midt- og Vestjylland. Der er til gengæld god fremdrift på Erhvervsarealer hvor Skive har generel fremgang i alle underkategorier, som vedrører erhvervsarealer.

- Virksomheder har med deres prioriteringer sendt nogle klare signaler til kommunen. Jeg kan ikke tolke det anderledes, end at kommunen lytter, men at der stadig er en del arbejde, vi i fællesskab kan gøre under Infrastruktur og transport, siger Bo Knudsen.

Heldigvis bliver kommunens gode placering i den samlede analyse også bekræftet i kategorien ”Overordnet erhvervsvenlighed”. Den er en særlig kategori, hvor det kun er virksomhedernes besvarelse, som afgør placeringen. Virksomhederne svarede på spørgsmålene, om virksomhedernes overordnede tilfredshed med kommunens erhvervsvenlighed, og hvorvidt de vil anbefale andre virksomheder at etablere sig i kommunen. Her er kommunen gået frem fra en 20. plads til en 10. plads. i år. Det er en flot placering, som giver håb, at de kan komme tilbage på den topplacering blandt de 5 bedste igen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVE

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2023

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2023, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 14. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

• 7915 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

• 92 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Dragør, Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Anders Holm på andh@di.dk , tlf. 3134 1266 eller

pressekoordinator Lars Bøgeskov, tlf. 2236 3138